Barcelona presumeix per fi de la nova Via Laietana

Veïns, curiosos i vianants van participar ahir en la commemoració de la reobertura de l’important carrer, que ha estat en obres tres anys. En l’acte hi van ser presents l’alcalde, Jaume Collboni, i la tinenta d’alcalde, Laia Bonet, que augura "una nova vida econòmica" a la zona.

Barcelona presumeix per fi de la nova Via Laietana
2
Es llegeix en minuts
Albert Martín
Albert Martín

Corresponsal econòmic d'EL PERIÓDICO

ver +

"És formidable, estic molt contenta", exclamava ahir la Rut, una jove veïna del barri de Sant Pere. "Fa anys que és un carrer molt desagradable; feies qualsevol altra ruta per no haver de passar per aquí", afegia. A les 11.00 hores del matí, malgrat la calor, passejava somrient per l’emblemàtica Via Laietana. Una sola preocupació torbava el seu ànim: "Em preocupa el carril bici de baixada, que és compartit amb els cotxes".

Les reflexions d’aquesta barcelonina concentraven ahir els estats d’ànim davant de l’esperada inauguració del carrer que uneix el Port amb l’Eixample, que ha estat en obres durant tres anys i sobre el qual ara planegen diversos debats de mobilitat. Ho confirmava la Marta, que viu a la mateixa Via Laietana: "Em fa il·lusió que reobri, però no sé si el V17 i el V15 continuaran passant", reflexionava. La resposta al seu dubte és que no.

En la reobertura del carrer va ser present Laia Bonet, primera tinenta d’alcalde, que expressava la seva satisfacció: "Som feliços de poder tenir un nou eix cívic i econòmic després de tres anys, que se’ns han fet molt llargs". Bonet va recordar que l’Ajuntament buscava un impacte econòmic, amb una via més transitable per als passejants i que espera que donarà lloc a "nous projectes i llocs de treball". En aquest sentit, va assegurar que "hi ha edificis que podrien tenir una nova vida econòmica", aspecte en què l’Ajuntament ja treballa.

Bonet va remarcar que hi haurà un sol carril de pujada obert al trànsit reservat per als veïns de Sant Pere, Santa Caterina, la Ribera i la Barceloneta, en una decisió que ha suscitat crítiques dels veïns del Gòtic. "Tenen la possibilitat de sortida per la Rambla [ara en obres] però les pròximes setmanes seran d’anàlisi", va assenyalar. També va advertir que la modernitzada via no té arbres per l’escassa profunditat en què es troben els túnels de la Línia 4.

La inauguració de la nova Via Laietana comptava amb un extens programa d’actes al carrer, amb jocs per a infants i música. L’alcalde, Jaume Collboni, va arribar amb el temps just després de tornar de Budapest. Des de primera hora del matí grups de turistes, molts amb bicicleta, recorrien un espai tallat al trànsit.

Notícies relacionades

Al llarg del quilòmetre de la via projectada per Ildefons Cerdà al començament del segle XX hi havia diversos plafons informatius que recordaven la seva història i les recents obres, en què, com és habitual al centre de Barcelona, van aparèixer restes arqueològiques. Destacava una relíquia del transport públic situada al carrer per a l’ocasió: l’últim dels Chausson Urbas, els autobusos francesos que van recórrer la ciutat entre 1955 i la dècada dels 70.

Ahir la passejada per Via Laietana permetia recordar una part de la història econòmica de la ciutat arran de les entitats que s’hi van situar en el passat, com la Caixa d’Enginyers, Foment del Treball, Comissions Obreres, el BBVA, la tristament cèlebre Direcció del Cos Nacional de Policia i l’edifici de Correus. El recorregut també era reivindicatiu: alguns cartells situats pels veïns del Gòtic criticaven el projecte que s’ha portat a terme.