El Periódico de Tarragona

Entrevista
Sandra Ramos, consellera de Festes de Tarragona: "La festa major de Sant Magí ens ajuda a conscienciar sobre la importància de l'aigua"
La regidora tarragonina assegura que les festes majors de la ciutat "no estan especialment massificades"
QUÈ NO ET POTS PERDRE | Festes de Sant Magí 2025 a Tarragona: aquests són els actes imprescindibles
SEGURETAT | Tarragona augmentarà la presència policial en els actes més multitudinaris de les festes de Sant Magí

Entrevista a la concejal de Cultura y Fiestas del Ayuntamiento de Tarragona, Sandra Ramos. /
Tarragona es troba en plena festa major de Sant Magí, des del 8 d'agost i fins aquest dimarts, 19 d'agost. L'Arribada de l'Aigua del sant, dilluns, i la diada castellera, dimarts, destaquen com els actes més populars i massius d'una festa major petita però molt sentida. Sandra Ramos, consellera de Cultura i Festes de l'Ajuntament de Tarragona, valora en aquesta entrevista el paper de les entitats i els canvis que s'han aplicat al calendari festiu per conscienciar del bon ús de l'aigua i per evitar actes amb grans aglomeracions.
Amb Sant Magí comença un mes i mig, fins a Santa Tecla, en què Tarragona explota amb milers d'actes culturals, populars, concerts i festes. Com ho viu la ciutat?
Són molts mesos, de fet, perquè ja comencem al maig amb Tarraco Viva i s'allarga a l'estiu amb Sant Joan, el Concurs Internacional de Focs Artificials i el Festival del Camp de Mart, i que després de Santa Tecla allarguem amb el Festival Sona Flamenc. L'activitat no para mai, però és el que volem, que la ciutat no pari, que respiri activitat cultural tot l'any.
Per què les Festes de Sant Magí són tan especials?
Sant Magí té la seva pròpia identitat, que la diferencia molt de Santa Tecla. L'aigua n'és la protagonista, amb l'arribada de l'aigua miraculosa, el 18 d'agost a la tarda, des de Sant Magí de la Brufaganya (Conca de Barberà). Aquesta peregrinació ens enllaça amb moltes altres tradicions, i fa que les festes tinguin una particularitat mística i màgica que ens ajuda a explicar la importància de l'aigua a les nostres vides. Que enguany hàgim tingut pluges a la primavera no vol dir que l'aigua no sigui un recurs escàs que s'ha de cuidar: és la base de la vida. I Sant Magí és el context perfecte per fer aquesta pedagogia.
Incloure els nens i nenes i donar-los protagonisme és un dels grans encerts. Hem de garantir que la tradició es mantingui i es transmeti.
Consellera de Cultura i Festes de Tarragona
En aquest context, fa tres anys es va canviar el concepte de la Revetlla Remullada, el dia 18 a la nit, on es llençaven milers de litres d'aigua, pel de la Revetlla Il·luminada, que és una festa musical. Com valoreu aquest canvi, us plantegeu recuperar el format antic?
Estem convençuts en no recuperar-lo, perquè el llegat que ens deixen les Festes de Sant Magí és la importància de l'aigua per la nostra societat i per la pròpia vida. El canvi és molt positiu; per començar, era una tradició dels anys 90, era bastant recent. Crec que la Remullada va tenir el seu recorregut i que ara necessitava transformar-se. Hem mantingut els elements icònics del Càntir, la Petxina Pelegrina, la Síndria i el Carro, i la nit del 18 d'agost la plaça del Rei està a petar igual que fa anys, i també la plaça de la Font. Abans, el fet de celebrar l'aigua s'entenia com la Revetlla Remullada, i ara celebrar l'aigua és precisament entendre la necessitat de preservar-la.

Els Gegants de Tarragona en una cercavila pel centre de la ciutat. /
El programa té infinitat d'actes per a tots els públics. Amb quins actes es queda vostè?
Amb l'Arribada de l'Aigua, on hi ha la pujada dels carros per la Baixada de la Pescateria. És aquella emoció d'arribar al Portal del Carro, amb els pilars de les colles castelleres, és una tradició molt bonica, quan veus la gent que va a comprar el càntir i la mida. Però també em quedo amb la part més festiva i musical, que és interessant perquè podem diversificar amb estils i llocs per tal que tothom visqui la festa com vulgui.
Precisament, la novetat d'enguany és a l'Arribada, amb la recuperació del carro de Sant Magí dels infants.
S'havia deixat de fer perquè ho organitzaven els veïns del Portal del Carro, i cada cop en queden menys. Però era un acte que implicava la canalla, i per això és una tradició bonica: un xiquet que va caracteritzat de Sant Magí, acompanyat d'altres altres nens i nenes... però perquè sigui bonic s'ha de fer bé. Ara s'ha fet de la mà dels Amics de la Part Alta, els Portants de l'Aigua i els veïns del Portal del Carro que queden. Incloure els nens i nenes i donar-los protagonisme és un dels grans encerts, perquè hem de garantir que la tradició es mantingui i es transmeti. Ells seran els qui hauran de muntar les festes en un futur i que estaran al capdavant de les entitats.
L'associacionisme ens ajuda a lluitar contra els discursos d'odi que van en contra de crear comunitat. I les entitats populars són l'escenari perfecte per treballar la integració.
Consellera de Cultura i Festes de Tarragona
Mirant el programa, la majoria d'actes els organitzen les entitats, cosa que passa habitualment per Sant Magí.
Tot el que fem, des del Carnaval, Setmana Santa, les festes majors i de barri, tot és gràcies a les entitats. En un món on la tendència és aïllar-se hem de potenciar l'associacionisme. Això ens ajuda a lluitar contra els discursos d'odi que van en contra de crear comunitat. I les entitats populars, igual que les esportives, són l'escenari perfecte per treballar la integració i les xarxes de comunitat que necessitem. I sí, el programa està plagat d'activitats que proposen les entitats, que l'adminsitració no podríem fer si no fos per ells. És la seva manera de transmetre l'amor per la ciutat.
Notícies relacionadesEn termes de massificació, Sant Magí cau a l'agost i normalment molts turistes omplen la ciutat aquests dies. Hi ha actes, com la diada castellera del dia 19, on no hi cap ningú més. Què s'ha fet per evitar escenaris com aquest?
A la diada de Sant Magí garantim que les colles castelleres tinguin l'espai per entrar a plaça, desplaçar-se i actuar-hi. Més enllà d'això, la plaça de les Cols és complicada, no la farem més gran. Però això també forma part de l'encant de la diada, és estimadíssima per totes les colles. També hem preparat un dispositiu especial de seguretat per les festes. I en tot cas, les nostres no són unes festes especialment massificades: tenim gent de Tarragona i, en menor mesura, de la resta de Catalunya, però no ve gaire gent de fora.

Entrevista a la consellera de Cultura i Festes de l'Ajuntament de Tarragona, Sandra Ramos. /
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Septuagenaris amb els peus a la sorra
- França aplica tocs de queda per reduir la violència juvenil després d’endurir la llei
- Apunts polítics de la setmana Els incendis, i els tuits, van arrabassar a Vox l’agenda política
- Contundent i crític
- Entrevista Sandra Ramos, consellera de Festes de Tarragona: "La festa major de Sant Magí ens ajuda a conscienciar sobre la importància de l'aigua"
- Lamine imposa entre el tumult
- El fill de l’oligarca rus del clan de la Costa Brava nega ser el seu testaferro
- Un partit de 42 minuts
- El contracte del Govern amb Huawei eleva el xoc amb el PP