Grans fortunes treuen a borsa 2.000 milions en actius immobiliaris
Després de la reforma ‘light’ del Govern en el règim fiscal de les socimis, fons i sagues familiars s’animen a sortir al mercat
Edifici de la Borsa de Madrid. | MARTA FERNÁNDEZ JARA / EUROPA PRESS /
Vuit socimis (societats cotitzades d’inversió immobiliària) propietat de fons d’inversió i grans fortunes –incloent-hi diversos futbolistes–, amb més de 2.000 milions d’euros en actius, han sortit a borsa en els primers sis mesos de l’any. Aquests tocs de campana s’han produït després que el Govern finalment no activés una macropujada en la tributació d’aquest tipus de companyies amb un règim fiscal que els permet no pagar impost de societats a canvi de repartir en dividends la major part del seu benefici.
El 2024, Sumar va acordar amb l’ala socialista de l’Executiu la "supressió del règim fiscal especial de les socimis", que és present en la majoria dels països de l’OCDE i que pretén incentivar i acostar la inversió immobiliària especialment als particulars. Aquell acord entre els dos partits va suposar tot un terratrèmol en el sector, que es va traduir en una paralització d’operacions i de sortides a borsa. No obstant, el gener d’aquest any, el president Pedro Sánchez va concretar el seu pla i va proposar un retoc quirúrgic, consistent en una pujada de l’impost de societats a aquelles que disposin exclusivament d’habitatges de lloguer, per incentivar que aquestes es posin al mercat a preus assequibles.
Recepció positiva
Aquesta proposta va veure la llum el maig passat, quan el Grup Socialista al Congrés va presentar una macroproposició de llei amb una part rellevant de les mesures d’habitatge anunciades mesos enrere per Sánchez. Si el text veiés la llum, una cosa complicada per l’aritmètica parlamentària de l’Executiu, s’elevaria la tributació dels beneficis no distribuïts d’aquest tipus d’empreses via dividends (només les que tinguin habitatges en cartera), tot i que es contemplen grans desgravacions si una part dels actius es destinen a lloguer assequible, es reinverteixen els guanys o es respecta que els inquilins no paguin més del 30% dels seus ingressos.
La proposta del Govern ha sigut rebuda de manera positiva entre els grans capitals, que no han trigat gens ni mica a tocar la campana del mercat de valors. És el cas dels fons Stoneshield, capitanejat per Juan Pepa i Felipe Morenés, que va treure el mateix gener a la borsa francesa Euronext Access la seva socimi Student Properties Income, companyia propietària de 42 residències d’estudiants i 8.200 llits en ciutats del país i que operen sota la marca MiCampus. Va ser el debut més gran del semestre, ja que l’empresa té actius valorats en 1.051 milions d’euros.
Notícies relacionadesEl segon més gran el va firmar l’empresari Ángel Soria, que va treure la seva immobiliària Torre Rioja al mercat digital Porfolio Stock Exchange. Aquesta socimi, que combina el negoci de lloguer d’edificis d’oficines i la promoció residencial, té uns actius valorats en 850 milions d’euros tot i que va debutar amb una capitalització borsària de 418 milions.
Altres fons que han fet el salt han sigut el nord-americà Ares Management, el francès Tikehau Capital i Telco Building, rere la qual hi ha el banquer Paul Gomero. També han sortit al mercat borsari les socimis de menor mida Cupulas Properties, per Ghislain Le Page, Gesrenta BCN, per Narciso López Grau, i JHG Domus, per Francisco Javier Herrero.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Complexitat a les aules L’escola catalana té només un educador o integrador social per cada 1.000 alumnes vulnerables
- La cuina d’una obra mestra Rosalía, una cap que sap escoltar
- Inversió estratègica de futur Catalunya es postula com a pol industrial i tecnològic de referència en defensa
- Més de 300 subinspectors dels Mossos no treballaran demà
- Fascinació pel Robin Hood del segle XXI
- Pesta porcina El sector porcí de la Catalunya central mostra la seva preocupació pel brot de pesta
- Llances i punyals Els funcionaris eviten 'in extremis' una baralla entre presos rivals i armats a Brians 2
- Mesures de contenció El pla de la Generalitat preveu eliminar tots els senglars en els sis quilòmetres entorn del focus de pesta porcina
- Ruptura de relacions Sánchez llança una altra picada d’ullet a Junts amb un decret econòmic i noves promeses: «Complirem»
- Gala benèfica ‘Nit solidària’ Antonio Orozco, sobre el seu recolzament a l’SJD Pediatric Cancer Center Barcelona: «Aquest és el projecte més important de la meva vida»
