Històries de la Barcelona marítima (III)

De les Gaviotas a les Palomas: les ‘golondrines’ oblidades

El bus nàutic del port de Barcelona, que es va posar en funcionament el juliol passat, se suma a la llarga llista d’embarcacions de transport i recreació que ha tingut la ciutat al llarg de la seva història, des dels barcos de vapor Òmnibus del 1885 fins a les arxiconegudes golondrines.

De les Gaviotas a les Palomas: les ‘golondrines’ oblidades
3
Es llegeix en minuts
DAVID MARTÍNEZ HERRADA

Al juliol es va posar en funcionament el bus nàutic del port de Barcelona, entre el Moll de Drassanes i el de Llevant. Aquest nou servei se suma a la llarga llista d’embarcacions de transport i recreació que ha tingut Barcelona al llarg de la seva història. Una relació que va més enllà de les arxiconegudes golondrines i que inclou noms que avui han caigut en l’oblit, com les Gaviotas i les Palomas.

1 | ARXIU MUNICIPAL DEL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA /

Tot va començar fa 140 anys, quan un indià cubà, Leopoldo Herrera, va crear un transport marítim pel port, importat de la ciutat de Matanzas. El servei de barcos de vapor Òmnibus es va inaugurar a principis del 1885, després de diversos mesos de proves. Comptava amb tres embarcacions, que feien el trajecte entre el Portal de la Pau i la Barceloneta, facilitant l’accés als banys, en una època en què la xarxa de tramvies era limitada.

3 | JOSÉ M. LÓPEZ /

Aquesta empresa va tenir una vida curta. El propietari va vendre els vapors a Feliciana Goñi, que va rellançar el negoci el 1888, aprofitant l’atractiu turístic de l’Exposició Universal. El servei va ser rebatejat amb un nom que va fer fortuna, Las Golondrinas, en referència, diuen, a una au de les costes caribenyes. El 1913 es va inaugurar la línia al Rompeolas, per llavors encara en construcció. Un recorregut que, amb els anys, es va fer immensament popular. Hi va haver també episodis tràgics, com el 1922, quan un vapor de la Tabacalera va xocar contra una de les golondrines. El naufragi va deixar deu víctimes mortals.

4 | ZOWY VOETEN /

Un any més tard, tres socis, Macià Casadevall, Rafael Gasch i Manuel Roca, van obtenir la llicència per transportar turistes i treballadors portuaris. Naixien les Gaviotas, amb tres embarcacions de segona mà adquirides a Hamburg i propulsades a motor de gasoil, a diferència de Golondrinas, que funcionaven a vapor. Una altra novetat de les Gaviotas eren les barques anomenades "imperials", que tenien un pis superior. Després d’una etapa de competència, les Gaviotas van guanyar la partida i van absorbir les històriques Golondrinas. Els socis propietaris van optar per mantenir les dues marques, tot i que el nom de les Golondrinas arribaria fins i tot a desaparèixer un temps, durant la postguerra.

Notícies relacionades

Als anys 30 van aparèixer les Sirenas, unes noves embarcacions a motor, de tipus jardinera, és a dir, descobertes. Finalment, el 1934 les autoritats van intervenir per ordenar el transport portuari. La línia del Portal de la Pau als banys de la Barceloneta va quedar assignada a les Golodrinas, mentre que la ruta al passeig de l’Escullera es va repartir entre les Sirenas i les Gaviotas. L’oferta de transport i recreació pel port es completava amb els boters, petites barques a rem que es dedicaven, sobretot, al transport de passatgers entre molls.

Als anys 50, els diferents negocis d’embarcacions es van fusionar en una única societat, Sirenas, SA. Com a marca comercial, l’empresa va recuperar la denominació tradicional de les Golondrinas, en detriment de les Gaviotas. En aquesta època van aparèixer noves embarcacions, com les Mensajeras i les Palomas, que també oferien rutes a l’escullera. En els 60, les taquilles de Golondrinas i Palomas competien al Moll de Drassanes per captar la clientela. Fins que l’eclosió de l’automòbil va posar fi als anys daurats dels viatges marítims al Rompeolas. I les Palomas van volar definitivament del port.