Reptes

Front comú per a una gestió més selectiva dels turistes

«Cal posar el focus en les coses que ens fan únics», va assenyalar Hernández 

La convenció anual del consorci s’enfoca en estratègies comunes per frenar la quantitat en benefici de la qualitat amb ajuda de la tecnologia.

Una de las mesas redondas celebradas durante la convención de Turismo de Barcelona.

Una de las mesas redondas celebradas durante la convención de Turismo de Barcelona. / TB

2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Les receptes que es van sentir ahir per greixar l’impacte del turisme a Barcelona no eren noves, però sí que ho era el front comú (compacte) que per primera vegada en anys va exhibir l’ajuntament junta amb el sector, les seves patronals i operadors, per passar a l’acció. La convenció anual de Turisme de Barcelona, sota el títol What’s next, va viure una edició de ple al congregar més de 600 professionals i representants de les administracions, en un to clarament més optimista que en edicions anteriors. Millorar la gestió per evitar morir d’èxit va sonar aquesta vegada més creïble, tenint en compte la sincronia de totes les parts i el creixent protagonisme del maneig de dades i la intel·ligència artificial com a eines per regular millor l’equilibri entre el moviment de visitants i ciutadans. Es va parlar insistentment d’"orgull" recuperat i del "final de la promoció generalista de la ciutat", ara més selectiva, en un moment en què Barcelona sembla reactivada.

Des del Ministre d’Indústria i Turisme (i exalcalde de Barcelona), Jordi Hereu, fins a l’alcalde Jaume Collboni i els titulars de la Cambra de Comerç o el mateix consorci turístic, la Fira i institucions culturals, tots enfoquen un turisme selectiu, menys quantificat i de més qualitat, una cosa que no s’ha d’associar només al nivell de despesa.

El director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández, va relatar els quatre reptes de la nova etapa. Per començar, "deixar de promoure la ciutat en genèric i com a ciutat mediterrània", una cosa que "va ser positiva en el seu moment, però ara cal posar el focus en coses que ens fan únics". Va assegurar que l’objectiu és promoure producte i projectes concrets (museus, exposicions, fires, nou urbanisme, gastronomia...), perquè això millorarà la relació entre turistes i visitants, que obtindran una "experiència" amb valor afegit.

Notícies relacionades

També competir pel turisme de negocis: les fires més destacades, congressos, viatges d’incentius, etcètera, destacant les infraestructures i els serveis de la ciutat. Una cosa que ja ha intensificat el programa Convention Bureau. Barcelona apostarà per aconseguir els "millors esdeveniments", com la Copa Amèrica, però també per potenciar els festivals de música, entre d’altres. Va advertir que la competició de vela no portarà una allau de viatgers a la ciutat, sinó que "ens projectarà al món". 1.500 milions de persones la veuran des de casa seva, de les quals moltes seran futurs "visitants de qualitat", opina.

Es deixarà d’"informar i comercialitzar, per passar a prescriure: dir al visitant el que li interessa". I per a ells es treballarà amb la intel·ligència artificial (IA) i les persones. "Volem poder comissariar i recomanar què fer a Barcelona, amb ajuda dels fons Next Generation". El director de Solucions Generatives de Màrqueting en IA d’Amazon, Albert Esplugas, va impartir una xerrada apassionada sobre el paper que ja està tenint aquesta eina en la gestió dels viatges, l’activitat i els moviments dels turistes. Finalment, va remarcar Hernández, urgeix "augmentar l’orgull de ciutat i sector" amb els operadors i els ciutadans.