Anul·lades 46 multes de la zona de baixes emissions a una empresa

La clatellada judicial a la primera ordenança que va regular les restriccions al trànsit obliga l’ajuntament a renunciar a cobrar sancions i reemborsar imports retinguts. Així, una companyia ha recuperat 11.185,36 euros que el consistori li va requisar per les penalitzacions a una de les furgonetes que estava exempta de limitacions.

Anul·lades 46 multes de la zona de baixes emissions a una empresa

JORDI RIBALAYGUE

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Hi ha un abans i un després en les restriccions al trànsit de vehicles sense etiqueta ambiental a Barcelona a partir de febrer del 2023. Des d’aleshores, la zona de baixes emissions (ZBE) es regeix per una ordenança suavitzada respecte a l’original, malferida per una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i rematada pel Tribunal Suprem el novembre passat. El canvi per una norma intacta permet que el veto als conductors sense adhesiu 0 Emissions, Eco, C o B persisteixi des que els jutges van derogar el primer reglament, que va posar límit a la ciutat als models considerats més contaminants. En tot cas, l’ajuntament no s’ha deslliurat d’haver de renunciar al cobrament de milers de multes dictades entre el 2020 i el 2023. La clatellada judicial està obligant fins i tot a reemborsar imports retinguts per sancions impugnades.

És el que li ha passat a una petita empresa de reformes de la capital, que acaba de recuperar 11.185,36 euros que el consistori li va requisar per 46 multes recorregudes de la ZBE. Estaven pendents de dirimir-se en un jutjat quan la sentència del Suprem va venir a posar fi a la discussió. "Sento impotència d’haver estat més d’un any amb els diners embargats. I és una quantitat que dona per a uns quants àpats", observa l’amo del negoci, que prefereix guardar anonimat.

L’origen de la controvèrsia va ser una de les furgonetes de la companyia. Circulava per Barcelona sense témer que la prohibició li incumbís. El propietari mostra l’adhesiu que el vehicle –una Renault Kangoo- lluia amb el número de matrícula imprès: groga i de classe B, la categoria a què es començarà a limitar la circulació en la ZBE el 2026 i se li prohibirà per complet en horari laboral a partir del 2028. Fins ara, està exempta de limitacions. "Va ser l’adhesiu que la Direcció General de Trànsit (DGT) ens va enviar. Anàvem confiats que no passaria res", assegura el titular de l’empresa.

Cosida a denúncies

No obstant, la furgoneta va ser cosida a denúncies entre l’abril i el novembre del 2021. Totes van ser per valor de 243,16 euros i suposadament per transitar per la ZBE sense etiqueta acreditativa. Per a més infortuni, la majoria de les sancions es va notificar a l’anterior direcció de l’empresa, no al local on s’estableix ara. Quan l’amo se’n va assabentar, la societat vorejava l’embargament.

"No vam poder dirigir-nos enlloc per resoldre-ho. Vam anar a l’ajuntament, a Trànsit… Però no va servir", lamenta. Per afirmar que les amonestacions eren injustificades, exhibeix els rebuts de l’impost de circulació: proven que pagava la taxa corresponent a un vehicle adaptat al protocol Euro 4, autoritzats en l’àrea restringida. Malgrat aquestes proves, el consistori va replicar que no figurava que disposés de l’adhesiu adequat al fitxer de la DGT.

L’empresari creu que va topar amb una confusió burocràtica, perquè la furgoneta es va comprar al tall que el 2006 es liquidés l’era dels Euro 3, aquests sí exclosos del paraigua ambiental. Sigui com sigui, tots els recursos que va interposar es van desestimar. "Vaig haver de vendre el vehicle el febrer del 2022, perquè no ens deixaven de sancionar", confessa. Alhora, l’ajuntament i l’empresa de reformes es van embrancar en un pols. El consistori li va atribuir una infracció greu, per desatendre els requeriments per identificar el conductor responsable de la suposada violació reiterada de la ZBE. A més, va procedir a l’embargament el setembre del 2022. Per la seva banda, la companyia es va entossudir a demanar que les multes es deroguessin, fins al punt de no dubtar a embarcar-se en un contenciós.

Reintegrament amb interessos

El pronunciament del Suprem, combinat amb el plet que la petita empresa va tirar endavant, va desfer l’embargament. Així ho disposa una resolució municipal del 9 de gener passat: "Les sancions imposades es van impugnar judicialment abans que recaiguessin les corresponents resolucions desestimatòries, o sigui que l’eficàcia de les sancions esmentades queda ara afectada per la sentència del TS citada i procedeix per tant la seva revocació".

Notícies relacionades

Per si quedessin dubtes, conclou que es pot "ordenar la devolució dels imports corresponents a les esmentades sancions que constin indegudament ingressats o embargats, juntament amb els interessos legalment aplicables". El document no es pronuncia sobre el suposat disbarat que la societat retreu a les denúncies. L’ajuntament confirma que ha deixat les 46 multes sense efecte perquè "havien sigut imposades partint de l’anterior ordenança de la ZBE, que va ser declarada nul·la i, per tant, eren improcedents". Els 11.185,36 euros retinguts es van tornar amb interessos el març.

El judici previst per al juliol s’ha suspès arran del reingrés. L’empresa –representada per Pau Saumell– demana que se la compensi pels més de 2.500 euros que ha gastat en el procediment i que es condemni a costes el consistori. La companyia afirma que li consten una trentena més de multes de la ZBE datades a finals del 2021, mai tramitades i que també jutja extemporànies. El més probable és que decaiguin.

Temes:

Barcelona Euro