MOBILITAT

Es dupliquen els ferits greus en accidents de bici i patinet

La sinistralitat a Barcelona va registrar un descens d’un 5% entre el 2022 i l’any passat, segons les dades anuals de l’ajuntament

Es dupliquen els ferits greus en accidents de bici i patinet

Bombers de Barcelona

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Els sinistres de trànsit a la ciutat de Barcelona es van reduir gairebé un 5% del 2022 al 2023, però els ferits greus en accidents de bicicleta i patinets van augmentar fins a ser més del doble que un any abans.

El 2023, la Guàrdia Urbana va intervenir en 6.857 sinistres amb víctimes, un 4,79% menys que el 2022, quan n’hi va haver 7.202. El nombre de ferits va ser de 8.753, un 3% menys que un any abans (9.042). En aquests sinistres van resultar ferides lleus 8.538 persones, un 3,74% menys que un anys abans (8.870), i 225 de greus, un 30,8% més (8.870 el 2022).

Van morir 20 persones (18 homes i 2 dones), un 13% menys (23 el 2022). Dels morts, el 45%, nou persones, eren vianants; el 40%, vuit persones, conductors de moto; el 10%, dues persones, conductors de patinet, i el 5%, el mort restant, era conductor d’un turisme.

El gran augment de ferits greus, van explicar ahir el tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, i la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, es deu en part al fet que ha canviat el sistema d’identificació de casos: abans es determinava si un ferit era greu o lleu al lloc del sinistre, i no se’n feia seguiment, com es va començar a realitzar l’any passat.

Segons Bonet, aquest seguiment ha portat a detectar que casos de ferits lleus acaben convertint-se en greus. L’intendent de la Guàrdia Urbana, Pedro Velázquez, va precisar que el canvi es va fer a instàncies de la fiscalia; i va explicar que al tancar aquest any i poder comparar el 2023 i el 2024, en els quals s’haurà fet servir el mateix criteri, podran analitzar quins canvis suposa el nou sistema, i si es manté com a tendència l’augment de ferits greus com a conseqüència de més seguiment dels casos o no es produeix cada exercici.

Feta la precisió metodològica, les dades que l’ajuntament va fer públiques ahir dilluns indiquen que el nombre de ferits greus per accidents de bicicleta es tripliquen i els de vehicles de mobilitat personal (és a dir, essencialment patinets tot i que també poden ser monocicles) es doblen.

De 225 ferits greus en els 6.857 sinistres, 26 ho són per accident de bicicleta, quan el 2022 en van ser 8, i 11, per accident de patinets, més del doble que l’any passat, quan se’n van registrar cinc. El 2023 hi va haver, a més, un ferit greu per accident de tricicle. En suma, de 13 ferits greus per sinistres de bici i patinet d’un total de 172 ferits greus que hi va haver el 2022, es va passar a 38 de 225 el 2023. D’un, 7,5% a un 16,8% del total.

Dels 225 ferits greus, un 92%, 207, són de col·lectius vulnerables: conductors i passatgers de vehicles de dues rodes a motor, de bicicletes, de VMP i vianants. Paradoxalment, els accidents de patinets i bici baixen. En el cas dels patinets, de 870 accidents el 2022 a 776 el 2023. En el cas de les bicicletes, de 793 a 734.

Aragó va sumar 70 sinistres

Notícies relacionades

En sinistralitat, les anomenades zones de risc de la ciutat de Barcelona són aquelles en les quals hi ha 10 o més sinistres amb lesionats, que es produeixen a tot estirar a una distància de 15 metres entre si i que passen dins dels mateixos 12 mesos. Són els punts negres, i el 2023 s’han detectat 24 zones de risc en total. Encapçala la llista l’encreuament entre els carrers d’Aragó i de la Independència, amb 17 sinistres.

El carrer d’Aragó figura a la llista en diversos encreuaments, en concret en quatre ocasions dins dels primers 15 punts de risc: Aragó amb Roger de Flor, amb Roger de Llúria, amb Muntaner i amb la Meridiana, i suma 70 sinistres tenint en compte totes les zones de risc de la via.

Temes:

Barcelona Sumar