Un estudi de la UB i Cabify defensa que taxis i VTC són «decisius per a la gestió eficient» de les zones de baixes emissions
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les zones de baixes emissions (ZBE) persegueixen un doble objectiu. D’una banda, reduir la contaminació; per l’altre, potenciar el transport públic i, per tant, que hi hagi menys trànsit. La llei de Canvi Climàtic, aprovada pel Congrés dels Diputats el maig del 2021, obliga els municipis de més de 50.000 habitants a establir aquests perímetres contra la pol·lució. Però només un grapat de ciutats espanyoles han complert per ara. Mentre es van desenvolupant, un estudi de la Universitat de Barcelona (UB), en col·laboració amb Cabify, defensa que les VTC i els taxis poden ser «decisius per a la gestió eficient de les ZBE». Segons els acadèmics, «els serveis de mobilitat sota demanda amb conductor redueixen un 7% la congestió i un 6% les emissions de CO2, dades que prenen com a bones, però que provenen d’investigacions alienes.

Segons l’estudi, només 14 metròpolis de tot l’Estat han complert l’obligació de desplegar àrees lliures de mals fums, mentre que les altres 135 ho han de fer en els pròxims mesos. «Els serveis de mobilitat sota demanda poden competir amb el transport públic quan aquest sigui deficient o complementar-lo, faciliten l’última milla i cobreixen itineraris infrautilitzats», assegura Xavier Fageda, investigador de la UB i coautor de l’estudi. Uns serveis, estima, que poden reduir l’adquisició de vehicles privats en un 3%.

Les cinc bondats

L’objectiu final, prossegueix l’informe, és que les ciutats siguin capaces d’«absorbir un gran volum de desplaçaments amb el menor temps», el que pot contribuir a generar «beneficis socials en la manera de generació d’ocupació, inversions i més productivitat de les empreses gràcies a les economies d’aglomeració». Les virtuts d’apostar per VTC i taxis per implementar-ne més i millor per les ZBE les resumeixen en cinc punts: perquè són una «millor alternativa de mobilitat que el transport públic col·lectiu per a alguns segments de la demanda»; perquè pot complementar-se amb el transport públic col·lectiu «alimentant-lo de nova demanda»; per l’«aparellament més eficient que el transport públic col·lectiu entre oferta i demanda mitjançant les plataformes digitals; perquè genera «una menor demanda de vehicles privats en propietat, i perquè afavoreix «una millor composició del trànsit també fora de les zones restringides».

Notícies relacionades

L’informe, firmat per Daniel Albalate i Xavier Fageda, tots dos de la Facultat d’Economia i Empresa de la UB, i per Marc Tarrés, de la Facultat de Dret, posa com a referència multitud d’investigacions prèvies. De les quals destaca alguns extractes per blindar la seva tesi que el transport a demanda pot ajudar a gestionar millor les ZBE.

Però l’estudi, de manera subtil, també fa comparacions entre les VTC i el taxi, escombrant una mica cap a la casa dels primers. Diu així: «Els usuaris que utilitzaven serveis tradicionals de taxi es beneficien ara de temps d’espera més curts, més flexibilitat i preus més baixos (particularment en períodes de menor demanda) que els usuaris de serveis tradicionals de taxi». Una velada referència als vehicles de lloguer amb conductor.