Al carrer i al metro

Noves botigues però un 25% menys de facturació a la Via Laietana per l’allau d’obres aquest agost

Noves botigues però un 25% menys de facturació a la Via Laietana per l’allau d’obres aquest agost

Ricard Cugat

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

L’experiència demostra que totes les grans obres de Barcelona impliquen un peatge temporal (sorolls, brutícia, pèrdua de clients...), però al final del procés porten com a premi sobrades compensacions. El cas de la Via Laietana, sumida en una reurbanització integral, en suposa un nou exemple: la combinació de les obres a peu de carrer sumada a un estiu ambrestriccions de metro a l’L4, que la nodreix de visitants, li ha suposat una pèrdua de negoci del 25% respecte a la facturació prepandèmia, estimen.

No obstant, les expectatives de millora, amb voreres més àmplies i un entorn més amable, han esperonat ja algunes noves obertures de negocis, sabent que després de dos anys més de rases els lloguers presumiblement s’encariran i estaran més demanats. Ni tan sols els retards (la segona fase que comença el mes vinent durarà 21 mesos i no 14, com es preveia inicialment) han refredat els projectes.

Els treballs iniciats el març del 2022 es van organitzar per fases per mantenir la connexió d’aquesta artèria, amb afectacions graduals per trams. Les complicacions d’accés, tant a peu com en vehicle privat, han tingut evidents conseqüències en l’afluència de visitants. Però la guinda han sigut les obres sota terra que han afectat la línia groga de metro des de finals de juny: han deixat sense servei durant més d’un mes el tram de Verdaguer fins a Bogatell, i al llarg d’agost (fins aquest dissabte) les parades entre Verdaguer i Barceloneta. Arribar a la Via Laietana ha sigut tancomplicat que ha desanimat molts barcelonins i turistes, tret que volguessin creuar a peu des del Gòtic o el Born.

El president de l’associació Via Laietana, David González, estima que la facturació a la zona ha caigut entorn del 25% respecte a abans de les obres i de la pandèmia. Aquesta última encara podria tenir alguna influència en les xifres (pels canvis d’hàbits de consum de molts barcelonins), però considera que el front d’obres és el principal causant. «La dificultat d’accés al centre ha tingut en el comerç un efecte demolidor des de fa mesos», avalua. «L’afectació és bastant dramàtica perquè ara mateix és molt complicada l’accessibilitat tant en vehicles privats com en transport públic», afegeix. No obstant, l’entitat viu amb il·lusió la gran reforma, que va sumar més d’una dècada de retards. Això sí, intentant ajustos en la planificació per atenuar-ne els efectes secundaris.

González emfatitza que al nou govern municipal del PSC han trobat molta més voluntat de diàleg i entesa. Abans de vacances ja van tenir una primera reunió amb el nou regidor de Ciutat Vella, Albert Batlle, que esperen repetir al setembre. Li van transmetre algunes propostes per reduir l’impacte i molèsties de les obres. Per exemple, incorporar canvis en la càrrega i descàrrega que millorin l’operativa aquests mesos, també en la ubicació de parades de bus, i ajustos en els temps del semàfor de pujada que ara genera taps a la plaça d’Urquinaona, ja que en sentit muntanya ja no s’hi ascendeix per Junqueres. L’entitat creu que el consistori les tindrà en compte per guanyar fluïdesa.

Sense replanificar per a la Copa Amèrica

Per contra, una altra de les seves demandes ha topat amb una negativa. Quan es va planificar la reurbanització encara no se sabia que Barcelona acolliria la Copa Amèrica de vela. Per això, l’associació ha sol·licitat posposar una part dels treballs de la segona fase que començaran aquest setembre i duraran 21 mesos, de manera que no afectin l’accés a la zona de potencials clients d’una quinzena d’hotels i hostals a la via o els carrers transversals. «L’ajuntament ha dit que és impossible», apunta González, sabent que en aquest període no hi haurà manera de pujar en direcció muntanya per cap carril de la Via Laietana, amb el consegüent efecte en l’activitat econòmica.

Limitacions per anar i per tornar

S’ha de recordar que la primera fase de la intervenció (d’Urquinaona a Antoni Maura, i que s’ha vist endarrerida per troballes arqueològiques i algunes dificultats tècniques sobre la marxa) finalitzarà en pocs dies i ha afectat l’accessibilitat del transport públic en superfície. «Per tornar a l’Eixample calia fer una excursió», assenyala, cosa que suposa una minva de visitants. En la nova fase, els busos sí que podran fer aquest tram ascendent (d’Antoni Maura a Urquinaona), però no el que va des de Correus a Antonio Maura. I a més, el carril de baixada serà compartit pel transport públic i privat, detall que no coneixien fins fa poc.

Notícies relacionades

Al mig d’aquest escenari hostil, «sorprenentment» els operadors semblen enfocats a un futur prometedor en termes d’activitat i negoci. Així, és freqüent la baixada de persianes durant períodes durs d’obres, però a la Via Laietana els relleus estan sent molt ràpids. Per exemple, com avançava aquest diari dimecres, el tancament de la centenària papereria Hija de J. Batlle Horta ha anat seguit de l’obertura d’una sabateria de disseny. També s’hi ha inaugurat recentment un nou (i ‘fashion’) espai masculí d’Elijah Tatoo & Barber Shop, així com un restaurant especialitzat en pasta. I està immers en obres fa uns mesos l’antic Palau del Cinema (després d’anys de tancament), per acollir oficines i uns baixos comercials.

«Quan estigui acabat tot serà una bona inversió si s’aguanten aquests dos anys més d’obres, perquè els preus pujaran», assenyala González, convençut que la zona ja es comença a dinamitzar, malgrat la pols i els embussos.