Una sabateria de disseny ocupa el local de la centenària papereria jubilada a la Via Laietana de Barcelona

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

La transformació del paisatge comercial del centre de Barcelona és imparable des de fa anys, i encara més des de la pandèmia, quan l’aturada econòmica de la zona va provocar una onada de tancaments d’establiments històrics. L’últim relleu s’ha produït fa tot just uns dies, quan per fi s’ha aixecat el teló del número 48 de la Via Laietana, on va bategar durant més d’un segle la papereria Hija de J. Batlle. En aquesta nova etapa ja és una sabateria, amb especial atractiu per als milers de visitants que recorren Ciutat Vella. El rètol en detalla la especialitat només en anglès, ‘shoes’, com a declaració d’intencions.

L’establiment que regentaven Josep Bramon i Isabel Devant (cinquena generació rere el taulell) va iniciar a la primavera una liquidació total del gènere amb vista a la seva imminent jubilació. En aquesta ocasió no ha tingut res a veure amb increments de lloguer, perquè ells n’eren els propietaris. Simplement, no hi ha hagut relleu generacional perquè els seus descendents no tenien interès a mantenir l’activitat comercial que la família d’ella va iniciar el 1917 en un local pròxim, fins que es va mudar el 1925 a la Via Laietana.

No obstant, van explicar a aquest diari que l’objectiu era arrendar el local amb vista a un nou comerç «al qual pugui entrar a comprar qualsevol persona però sobretot els veïns, un negoci transversal, de continuïtat». El seu desig era no alimentar el monocultiu turístic de la zona: van rebutjar ‘souvenirs’, basars i d’altres. Es van mostrar partidaris de roba o calçat, com finalment ha sigut.

Articles de qualitat

Notícies relacionades

S’haurà de veure quina serà la clientela, però hi ha desembarcat la firma Zapaori, que ja té una altra sabateria molt a prop, al carrer del Call, i que també ven ‘online’. Proposen calçat de «pell de qualitat», i l’oferta de sandàlies de vistosos estampats voreja en general els 100 euros, mentre que les botes d’hivern arriben als més de 300. D’aquesta manera, aterra una proposta qualitativament atractiva, tot i que possiblement més dirigida als visitants que transiten la via que al veïnat de proximitat.

La Via Laietana està immersa en la seva reurbanització, cosa que la converteix en menys transitable mentre durin les obres. Això significa que qualsevol aterratge comercial és benvingut a la zona i, sobretot, una aposta de futur de cara a l’augment previsible de preus que experimentarà en un parell d’anys, quan el vial quedi renovat.