Barcelona tanca les últimes gasolineres de calçada

Ángel García Martos

2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Encara hi ha els sortidors clavats a la vorera, enclaustrats rere una mampara translúcida, indici clar que cap conductor es proveeix de carburant ja allà. Les petites gasolineres del passeig del Calvell, al Poblenou, i la del número 189 de l’avinguda de la Diagonal –totes dues al districte de Sant Martí– es comptaven entre les últimes que havien perdurat a peu de vorera dins de Barcelona. No obstant, ja pertanyen al passat, tot i que els seus vestigis subsisteixin intactes per ara, envoltats d’algun trasto escampat dins de les marquesines, com si els empleats hi haguessin passat el forrellat fa tan sols un instant.

De fet, es van tancar no fa gaire. Les dues minúscules gasolineres de calçada –allunyades del format més ampli de les estacions de servei convencionals– depenien d’una concessió municipal, que va vèncer l’1 de juny. Després d’esgotar-se els permisos, el govern municipal de l’alcalde Jaume Collboni va iniciar els tràmits a finals de juliol per desmantellar-les.  

Els dos negocis no encaixaven ja en el pla urbanístic que l’Ajuntament de Barcelona va aprovar el 2020 per regular la instal·lació de gasolineres. El consistori deixa clar que cap de les dues reobrirà, perquè no es tornaran a treure a concurs. Només queda desballestar-les per esborrar-ne tot rastre i deixar buida la vorera. «Ho ha de fer qui va ser titular de la concessió», remarca l’executiu municipal.  

Fora de la regulació

Les gasolineres lluïen cartell de la companyia Shell, si bé la concessió de totes dues estava en mans de l’empresa Disa. Es tracta del quart operador més gran del sector a Espanya, amb unes 600 estacions repartides pel país. 

L’ajuntament va concedir 15 dies perquè l’adjudicatària al·legués si ho creia convenient. Disa contesta que no ho va fer. No respon si planeja traslladar els negocis a altres punts de la ciutat o el seu entorn. Barcelona suma unes 60 estacions de servei operatives, segons dades del consistori.

Des de fa tres anys, la normativa vigent a la ciutat només autoritza que les noves gasolineres s’ubiquin a la xarxa viària bàsica de la ciutat, com les rondes, així com també al port i polígons industrials. Alhora prohibeix que s’estableixin sobre sòl qualificat de via pública. Les dues premisses exclouen els dos establiments dels supòsits del reglament.

Notícies relacionades

La mateixa regulació també prohibeix estacions de servei a gran part de Ciutat Vella i els nuclis antics dels municipis que Barcelona va absorbir a cavall dels segles XIX i XX, igual com els terrenys situats dins del parc de Montjuïc i del parc natural de la serra de Collserola. També es veta que s’implantin en parcel·les qualificades d’equipaments i zones amb vivendes aïllades. 

A l’espera que es retirin les dues instal·lacions de Sant Martí, als plafons dels sortidors continuen figurant els preus que els últims clients van abonar. Al Poblenou, un conductor va desemborsar 9,58 euros per 5,74 litres de gasolina, quan el litre es pagava a 1,669 euros. Era una mica més barat a la Diagonal, a 1,439 euros: l’últim client va proveir-se només d’1,28 litres, a canvi d’1,84 euros. A la Diagonal, per cert, també hi perdura el pal amb el manòmetre de pressió per als pneumàtics. L’inflador ja no funciona.