Mesures davant la sequera

Un grup hoteler de Barcelona desafia els seus turistes a dutxar-se en 4 minuts

  • Pugna amb Colau per l’aigua dels creuers a Barcelona

  • Deu detinguts per l’apunyalament mortal d’un jove al costat de la discoteca Brisas del Paral·lel de Barcelona

A1-173588281.JPG

A1-173588281.JPG / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Amb l’aigua convertida gairebé en or líquid, els hotels més conscienciats amb la situació de sequera que viu Catalunya i amb polítiques de sostenibilitat enfocades al turisme, comencen a redoblar esforços per reduir-ne el consum. A Barcelona, els tres hotels Yurbban han convertit aquest objectiu en un «repte» que plantegen al viatger: dutxar-se en quatre minuts. Per posar-ho més fàcil i incentivar l’esforç, col·loquen un rellotge de sorra i un cartell informatiu als banys. En paral·lel, el Gremi d’Hotels de Barcelona facilita material gràfic a tots els hotels de la ciutat perquè promoguin, ara més que mai, aquest estalvi de recursos.

«4 minutes shower challenge», diu el rètol, que il·lustra en els Yurbban Passage, Trafalgar i Rambles Boutique sobre la «conscienciació» d’un consum «responsable» i acaba suggerint: «¿T’animes a intentar-ho?». Parteixen d’un estudi de l’OMS que estima que la mitjana de temps invertit en una dutxa diària és de 10 minuts, amb una despesa de 200 litres d’aigua, i suggereix fer-ho en la meitat de temps. «Als nostres hotels hem decidit anar una mica més enllà i implicar els nostres hostes perquè ho facin en quatre minuts», explica Javier Díaz, subdirector dels establiments i responsable de les àrees de Responsabilitat Social i Sostenibilitat.

Amb una ventosa, l’explicació i el rellotge de sorra es fixen a la paret al costat de la dutxa. O es deixen al costat del barnús sobre el llit. Díaz creu que el viatger internacional que pobla els seus hotels està «sensibilitzat» sobre l’escalfament global i les seves conseqüències, i se sumarà al repte que han començat a desplegar aquests dies per tal que cada dutxa no superi els 80 litres, en la mesura possible. La mateixa empresa va instal·lar ja fa temps aixeteria amb reductors de cabal d’aigua.

Com ells, hotels com Majestic Hotel & Spa, la cadena H10, Princess, NH, Me Barcelona o Olivia, entre d’altres, estan desplegant accions en el mateix sentit d’estalviar aigua.

Més conscienciació en el sector

La patronal hotelera distribueix regularment informació que poden utilitzar els seus agremiats en el marc de millorar les seves polítiques de sostenibilitat. Però en les últimes setmanes ha reforçat la comunicació sobre el problema de l’aigua. Envia cartells en castellà, català i anglès en què se suggereix optar per dutxes en lloc de banys, s’explica quanta aigua es consumeix al tirar de la cadena per reduir-ne l’ús al necessari, es demana utilitzar un got amb aigua per esbandir les dents en lloc de mantenir l’aixeta oberta... Els hotels poden utilitzar aquest material o desenvolupar el seu propi que reculli les mesures proactives. I preparen noves iniciatives.

D’altra banda, diversos hotelers rebutgen la validesa de les dades que ha utilitzat en les últimes setmanes l’ajuntament sobre l’hipotètic consum d’aigua d’un turista, al qual s’atribueix gastar quatre vegades més que un resident. Critiquen que aquests parteixen d’un estudi de Barcelona Regional del 2016, que a més pren com a base algunes xifres del 2007, addueixen. No obstant, en els últims anys, quan el tema de la crisi climàtica ha cobrat protagonisme, els hotels han adoptat canvis substancials sobre reciclatge, estalvi energètic i de consums, i altres. Tant per conscienciació ecològica com per estalvi de costos, tenint en compte l’auge dels preus dels subministraments. I a nivell tecnològic, alhora que fent pedagogia amb hostes i treballadors.

Notícies relacionades

A Yurbban, seguint l’exemple, van ser dels primers en aconseguir el 2019 el certificat Biosphere que es promou a la ciutat, amb un programa d’objectius mediambientals que des dels seus inicis (2015) la marca ja havia anat desplegant. En el Passage, els residus orgànics (que en un trimestre equivalen al consum d’un banquet per a 4.300 persones, explica Díaz) es porten a plantes de compostatge. El resultat és un abonament natural que utilitzen en totes les plantes dels seus hotels, com a mostra d’economia circular, i que fins i tot venen com a abonament natural a la seva petita floristeria ecològica.

També destinen un 0,7% de la seva facturació (reserves directes) a entitats socials. Aquest semestre, a la Fundació Roure, per al taller de costura que en el Raval promou la inserció laboral de dones en situació de vulnerabilitat.