Ple a la capital catalana

La taxa Amazon pel repartiment a domicili de productes ‘online’ entrarà en vigor la setmana vinent a Barcelona

L’ajuntament cobrarà l’equivalent a l’1,25% de la seva activitat a 26 operadors postals, que facturen més d’un milió d’euros

La mesura busca incentivar el recurs dels punts de recollida dels enviaments a la ciutat i protegir el comerç de proximitat

La taxa Amazon pel repartiment a domicili de productes ‘online’ entrarà en vigor la setmana vinent a Barcelona

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament aquest divendres l’anomenada taxa Amazon, que el consistori cobrarà a les empreses que porten a domicili productes comprats per internet. La taxa suposa l’1,25% de la seva activitat i només afectarà els operadors postals que facturin més d’un milió d’euros anuals. Entrarà en vigor la setmana vinent.

Barcelona en Comú, el PSC, ERC i Ciutadans han votat a favor de la mesura, que neix d’una proposta del grup d’Ernest Maragall, que la va acordar el 2019 amb el govern de Barcelona en Comú i el PSC com a condició per acordar els pressupostos del 2020, busca incentivar que les empreses recorrin als punts de recollida dels enviaments en comptes del trasllat als domicilis, que generen una afectació de l’espai públic considerable: aquestes furgonetes aturades mentre entreguen el paquet.

Mesura pionera

La concreció arriba tres anys i mig després que comencés el procés, que ha sigut complex, per la manca de precedents. Perquè el consistori i els experts que l’han assistit diuen que és una taxa pionera a Espanya i Europa.

En total, el consistori cobrarà un màxim anual de 2,6 milions d’euros per aquest repartiment a domicili, una xifra a la qual s’ha arribat després d’un càlcul vinculat a l’ocupació de l’espai públic i la facturació de les empreses. Suposa una taxa de l’1,25% de l’activitat dels operadors postals, que són els que hauran de pagar, tot i que només si facturen més d’un milió d’euros anuals.

Notícies relacionades

Si el fenomen es redueix, si el nombre de furgonetes que s’aturen enmig d’un carrer mentre el repartidor corre a entregar un paquet i torna al vehicle es redueix, la recaptació seria inferior, però el govern afirma que perdre aquests diners no seria dolent perquè suposaria que s’ha aconseguit un canvi d’hàbits. Per això, el transport de paquets a punts de recollida no es veurà afectat per la taxa. Un altre objectiu de la taxa és defensar el comerç tradicional enfront de l’electrònic.

Cinc operadors, 62% de facturació

Els operadors postals que han de pagar la taxa, com ja s’ha dit, els que superin el milió d’euros de facturació, són 26 a la capital catalana, dels quals el principal és Amazon, amb molta diferència. Altres de coneguts són DHL i UPS, entre d’altres. Entre els cinc amb més volum de negoci sumen el 62% de la facturació total.