Precedent clau

Així funciona a París el pagament per aparcar la moto al carrer que estudiarà Barcelona

  • La capital francesa ha estrenat aquest setembre una ‘zona blava’ per a motos

  • La mesura va indignar usuaris de les dues rodes, però també va ser aplaudida per altres veïns

Així funciona a París el pagament per aparcar la moto al carrer que estudiarà Barcelona
3
Es llegeix en minuts
Enric Bonet

Un canvi radical per als motociclistes parisencs. Des de l’1 de setembre, l’aparcament gratuït de les motos als carrers de París és cosa del passat. Els conductors d’escúters i altres tipus de motocicletes han de pagar si volen aparcar a la capital francesa. Una mesura que va emprenyar els usuaris de les dues rodes, però també va ser rebuda de manera positiva per altres veïns. Formarà part, sens dubte, dels precedents clau que estudiarà l’Ajuntament de Barcelona per valorar aquesta política urbana.

El govern municipal d’Ada Colau va reconèixer aquesta setmana que contempla estudiar la implantació de tarifes per a les motos aparcades al carrer, tot i que no va donar cap data sobre aquesta possibilitat incipient. És una de les possibles mesures que esmenta el nou Pla de Mobilitat Urbana de l’Ajuntament, presentat dilluns. Fonts municipals van remarcar a EL PERIÓDICO que la implantació del pagament per aparcar motocicletes «no és sobre la taula» ara com ara ni té cap calendari. Les males llengües recordaran que a la primavera de l’any que ve estan previstes eleccions municipals... Però això és una altra història.

Tres euros l’hora per aparcar al centre

Tres euros l’hora per aparcar al centreEn el cas de París, el fet que les motos aparquessin sobre la vorera ja estava prohibit des de feia anys. Ara es va convertir en la primera ciutat francesa a establir un aparcament de pagament per a les dues rodes. A la Ciutat de la Llum, hi ha 42.000 places específiques per estacionar les motos. Els seus conductors també poden guardar-les a les zones de pagament per als cotxes. Aparcar una moto al centre de la ciutat costa uns tres euros l’hora i dos euros als districtes parisencs més allunyats. No obstant, els habitants de la capital poden beneficiar-se d’uns preus més assequibles –de 0,75 euros cada dia d’aparcament– si s’inscriuen en una plataforma en línia de l’Ajuntament, amb un abonament anual de 22,50 euros.

El nou dispositiu inclou una excepció destacada: les motos elèctriques, els conductors de les quals no paguen per aparcar. El mateix passa amb les persones minusvàlides i els assistents mèdics a domicili. Això va afavorir un augment de les vendes d’unes motos molt menys contaminants, però més cares. També contribueix en la política de desplaçar-se amb bicicleta i en transport públic promoguda des de fa anys per l’alcaldessa socialista Anne Hidalgo.

Protestes de motociclistes

Protestes de motociclistesDes que va entrar en vigor aquesta mesura, es van tornar habituals les protestes de motociclistes a París. El 3 de setembre, més de mil es van concentrar davant de l’Ajuntament. Aquest tipus de manifestacions, amb diversos centenars de participants, es van repetir de manera gairebé setmanal. «Li diem a la gent que ha de pagar un impost per anar a treballar a París. És d’uns 2.000 euros cada any per a tots aquells que no tenen un abonament», va criticar Jean-Marc Belotti, de la Federació francesa de motociclistes emprenyats de París, sobre el fet que només poden beneficiar-se de preus assequibles els residents a la capital i els treballadors de professions molt concretes.

Notícies relacionades

Malgrat la indignació dels motociclistes, molts transeünts van acollir aquesta mesura amb satisfacció. «Traiem places d’aparcament per als cotxes per deixar-les per a les escúters, que també contaminen. És normal que també hi participin», va dir un vianant parisenc en declaracions a la cadena de televisió France 2. El risc polític d’impulsar un canvi radical d’aquest tipus resulta molt menor a París que a Barcelona. A la capital francesa, hi ha uns 100.000 motociclistes diaris, mentre que en la catalana, uns 500.000. 

«És una mesura polèmica, molta gent no està contenta. Però també hi ha molta gent que esperava una mesura d’aquest estil. Estàvem en un règim d’excepció per a uns vehicles que ocupaven una part de l’espai públic, feien soroll i contaminaven», va assegurar el regidor de Transports de París, l’ecologista David Belliard. Un informe del Consell Internacional per al Transport Net va advertir el 2019 que les motos contaminen molt més que els cotxes.