Precedent clau
Així funciona a París el pagament per aparcar la moto al carrer que estudiarà Barcelona
La capital francesa ha estrenat aquest setembre una ‘zona blava’ per a motos
La mesura va indignar usuaris de les dues rodes, però també va ser aplaudida per altres veïns
xperez13533204 barcelona 6 07 2010 motos motocicletas y ciclomotores aparca160728133835
Un canvi radical per als motociclistes parisencs. Des de l’1 de setembre, l’aparcament gratuït de les motos als carrers de París és cosa del passat. Els conductors d’escúters i altres tipus de motocicletes han de pagar si volen aparcar a la capital francesa. Una mesura que va emprenyar els usuaris de les dues rodes, però també va ser rebuda de manera positiva per altres veïns. Formarà part, sens dubte, dels precedents clau que estudiarà l’Ajuntament de Barcelona per valorar aquesta política urbana.
El govern municipal d’Ada Colau va reconèixer aquesta setmana que contempla estudiar la implantació de tarifes per a les motos aparcades al carrer, tot i que no va donar cap data sobre aquesta possibilitat incipient. És una de les possibles mesures que esmenta el nou Pla de Mobilitat Urbana de l’Ajuntament, presentat dilluns. Fonts municipals van remarcar a EL PERIÓDICO que la implantació del pagament per aparcar motocicletes «no és sobre la taula» ara com ara ni té cap calendari. Les males llengües recordaran que a la primavera de l’any que ve estan previstes eleccions municipals... Però això és una altra història.
Tres euros l’hora per aparcar al centre
Tres euros l’hora per aparcar al centreEn el cas de París, el fet que les motos aparquessin sobre la vorera ja estava prohibit des de feia anys. Ara es va convertir en la primera ciutat francesa a establir un aparcament de pagament per a les dues rodes. A la Ciutat de la Llum, hi ha 42.000 places específiques per estacionar les motos. Els seus conductors també poden guardar-les a les zones de pagament per als cotxes. Aparcar una moto al centre de la ciutat costa uns tres euros l’hora i dos euros als districtes parisencs més allunyats. No obstant, els habitants de la capital poden beneficiar-se d’uns preus més assequibles –de 0,75 euros cada dia d’aparcament– si s’inscriuen en una plataforma en línia de l’Ajuntament, amb un abonament anual de 22,50 euros.
El nou dispositiu inclou una excepció destacada: les motos elèctriques, els conductors de les quals no paguen per aparcar. El mateix passa amb les persones minusvàlides i els assistents mèdics a domicili. Això va afavorir un augment de les vendes d’unes motos molt menys contaminants, però més cares. També contribueix en la política de desplaçar-se amb bicicleta i en transport públic promoguda des de fa anys per l’alcaldessa socialista Anne Hidalgo.
Protestes de motociclistes
Protestes de motociclistesDes que va entrar en vigor aquesta mesura, es van tornar habituals les protestes de motociclistes a París. El 3 de setembre, més de mil es van concentrar davant de l’Ajuntament. Aquest tipus de manifestacions, amb diversos centenars de participants, es van repetir de manera gairebé setmanal. «Li diem a la gent que ha de pagar un impost per anar a treballar a París. És d’uns 2.000 euros cada any per a tots aquells que no tenen un abonament», va criticar Jean-Marc Belotti, de la Federació francesa de motociclistes emprenyats de París, sobre el fet que només poden beneficiar-se de preus assequibles els residents a la capital i els treballadors de professions molt concretes.
Notícies relacionadesMalgrat la indignació dels motociclistes, molts transeünts van acollir aquesta mesura amb satisfacció. «Traiem places d’aparcament per als cotxes per deixar-les per a les escúters, que també contaminen. És normal que també hi participin», va dir un vianant parisenc en declaracions a la cadena de televisió France 2. El risc polític d’impulsar un canvi radical d’aquest tipus resulta molt menor a París que a Barcelona. A la capital francesa, hi ha uns 100.000 motociclistes diaris, mentre que en la catalana, uns 500.000.
«És una mesura polèmica, molta gent no està contenta. Però també hi ha molta gent que esperava una mesura d’aquest estil. Estàvem en un règim d’excepció per a uns vehicles que ocupaven una part de l’espai públic, feien soroll i contaminaven», va assegurar el regidor de Transports de París, l’ecologista David Belliard. Un informe del Consell Internacional per al Transport Net va advertir el 2019 que les motos contaminen molt més que els cotxes.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Canvi climàtic Joan Roig dimiteix com a alcalde d’Alcanar a ‘Salvados’: «Ens ve una cosa molt greu, molt greu»
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Crisi ramadera Catalunya dona per finalitzada la crisi ramadera de la dermatosi nodular, que va obligar a sacrificar unes 3.000 vaques
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'editorial de Cristina Villanueva: Quan la corda es trenca
- Cine ‘Romería’, ‘Sirat’ i ‘Sorda’, favorites dels premis Gaudí
- Crisi ramadera Els casos de pesta porcina s’eleven a 26 senglars després de la confirmació de 10 nous positius
- Previsió meteorològica Tot el litoral i prelitoral català, en avís groc davant les intenses pluges previstes per a aquest dimarts
