Assetjament escolar

Una escola de Barcelona fa teràpia amb gossos per prevenir el ‘bullying’

Alumnes i gossos fan activitats i jocs per aprendre a ser més respectuosos, i a escoltar i tolerar

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’escola Lleó XIII, un centre privat concertat de Barcelona, és la primera a Espanya que ha incorporat com a assignatura dins de l’horari escolar dels alumnes de sisè de primària i tercer de l’ESO un programa amb gossos de teràpia per prevenir l’assetjament escolar i treballar el respecte a les aules.

Al llarg d’un trimestre i una vegada a la setmana, aquests alumnes tenen «classe» amb gossos de la Fundació Affinity i les seves ensinistradores, normalment al pati del centre.

Allà, alumnes i gossos fan activitats i jocs de forma conjunta en què aprenen a «parlar en un to respectuós i baix, a escoltar i tolerar els altres i a treballar en grup de forma col·laborativa».

Així ho ha explicat aquest dilluns als periodistes la terapeuta de la fundació Maribel Vila, que ha assegurat que és l’única escola a Espanya que ha apostat per incloure en l’assignatura de Cultura i Valors la teràpia amb gossos, cosa que ajuda molt els alumnes perquè «els animals són com un mirall».

Desfer-se de les etiquetes

Amb l’ajuda dels gossos, l’escola busca incidir en l’acceptació de les diferències, la millora de l’autoestima, el respecte envers els altres i envers un mateix, potenciar l’empatia, reconduir les conductes inadequades i tolerar la frustració, ha indicat Anabel Valera, directora pedagògica de l’escola Lleó XIII.

«Les etiquetes que poden tenir els alumnes a classe s’esvaeixen quan són amb els gossos, que els fan aflorar la sensibilitat», ha explicat, i ha afegit que les activitats amb els animals es completen amb les tutories i les entrevistes amb les famílies.

Vila ha apuntat, per la seva banda, que quan els alumnes segueixen les classes amb els gossos «tots són iguals», cosa que suposa una base per començar a treballar, justament, les diferències i possibles situacions de malestar que hi hagi al grup.

En aquest sentit, Valera ha afegit que «el que de vegades no s’atreveixen a expressar a classe ho fan quan són amb els gossos», com una alumna que va indicar que l’afectava que no l’escollissin per formar part de grups de treball.

Inclusió dels nouvinguts

L’experiència també està ajudant en la inclusió dels alumnes nouvinguts al centre, ha precisat la psicopedagoga María Luz Martínez, com va passar al principi amb diversos alumnes d’origen xinès, que fugien dels gossos per por.

«A molts nois i noies se’ls fa curt el trimestre que passen amb els gossos perquè generen bon humor i un ambient agradable a la classe», han indicat la directora pedagògica i la psicopedagoga de l’escola Lleó XIII.

El cost de les classes amb els gossos l’assumeix la mateixa Fundació Affinity per als alumnes de sisè de primària i l’escola per als de tercer de l’ESO, han explicat les dues docents.

Prova pilot el 2018

Aquest experiment es va iniciar al Lleó XIII l’any 2018, amb un curs d’ensinistrament caní per als alumnes de tercer d’ESO, i posteriorment el programa va ser assumit com a part de l’assignatura de Cultura i Valors per l’escola, que s’ha convertit en un exemple per prevenir l’assetjament a les aules.

Notícies relacionades

Diversos alumnes assistents aquest dilluns a la classe amb els gossos d’Affinity han explicat als periodistes que aprenen a parlar amb respecte als altres i en un to agradable i que és «molt divertit» ser amb els animals.

La teràpia amb gossos s’utilitza no només per treballar el respecte, l’autoestima i la gestió de la frustració dels alumnes, sinó també com una forma de millorar les relacions entre ells i les seves habilitats socials i tenir interès pels altres, ha explicat Maribel Vila, que també ha considerat que, sense saber-ho, els terapeutes i els gossos poden estar treballant amb presumptes agressors i agredits, junts, cosa que ofereix una percepció diferent de l’altra persona.