Infraestructura reivindicada

La nova llotja de pescadors de Barcelona serà oberta a la ciutadania i sostenible

  • La futura instal·lació vidrada comptarà amb espais separats per al peix blau i blanc, costarà gairebé 8 milions d’euros i es començarà a construir a final d’any

La nova llotja de pescadors de Barcelona serà oberta a la ciutadania i sostenible

PORT DE BARCELONA

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

La llotja de pescadors del segle XXI de Barcelona agafa forma, blindant la preservació d’una activitat tradicional que facilita el subministrament de peix de proximitat a la ciutat. El Port de Barcelona començarà l’últim trimestre d’aquest any la construcció de la nova infraestructura, que rellevarà la decrèpita instal·lació actual després d’anys de negociació i debat. Per això, s’invertiran gairebé 8 milions d’euros, com va avançar aquest diari el novembre passat, que donaran pas a un nou edifici de vidre i molt més obert als barcelonins, però també sostenible ja que s’autoproveirà energèticament.

El projecte del nou edifici la urbanització de l’entorn està concebut per fer visible i donar a conèixer l’activitat pesquera que es desenvolupa a Barcelona, en la mesura que la zona resultarà molt més permeable. Així ho ha explicat el president del Port, Damià Calvet, en un acte celebrat aquest dijous al Moll dels Pescadors, acompanyat del director general, José Alberto Carbonell; el subdirector general d’Infraestructures i Conservació, Ramon Griell; i el patró major de la Confraria de Pescadors de Barcelona, José Manuel Juárez.

Juárez veu en l’acord a què es va arribar fa uns mesos amb el port el final d’una llarga agonia de les velles instal·lacions i l’oportunitat de rellançar l’ofici i el relleu generacional abans que sigui tard. La seva activitat inclou en aquests moments 23 embarcacions, amb un total de 156 pescadors, que arriben als 208 professionals si es compten els armadors i altres treballadors de la llotja.

Execució en 17 mesos

El consell d’administració va aprovar inicialment l’expedient per a la licitació de la futura infraestructura el novembre passat, tant la construcció d’un edifici de 3.233 metres quadrats com la urbanització del seu entorn, amb 24.103 metres quadrats. En aquests mesos, el projecte, amb un termini d’execució previst de 17 mesos, ha anat avançant en tots els detalls.

S’ha optat per estructurar-lo amb tres blocs per afavorir la seva eficiència de cara a les diferents modalitats de pesca, d’encerclament o arrossegament, per a la captura del peix blau i blanc. Segons ha explicat Carbonell, això farà més àgil la subhasta, preparació, envasament i facturació del producte.

La llotja forma part de la posada al dia de totes les instal·lacions pesqueres de la ciutat, per garantir-ne el futur i per adaptar-la a nous criteris sostenibles. El repte de donar a conèixer a nivell popular el seu funcionament s’ha traduït en un disseny innovador, molt obert i marcat per la transparència, amb grans finestrals que deixin l’activitat a la vista dels visitants i una gran passarel·la que començarà al costat de la Torre del Rellotge i recorrerà l’edifici. D’aquesta manera, es podran seguir fins i tot les subhastes.

Calvet ha reivindicat la tasca d’un col·lectiu «nostrat i apreciat» com és el dels pescadors i la seva intenció de vetllar perquè disposin de les infraestructures que els permetin treballar el millor possible. Però el recinte no només modernitzarà els processos i tindrà un caràcter divulgatiu, sinó que integrarà la fàbrica de gel que funciona des del 2016, comptarà amb oficines i sales de reunions, i en una fase posterior hi afegirà un restaurant a la part sud i una connexió nàutica fins al Moll d’Espanya, segons han avançat.

Plaques fotovoltaiques

En l’assignatura de sostenibilitat, la nova llotja es desmarcarà per acollir la primera comunitat energètica del Port de Barcelona. És a dir, amb sistemes capaços de produir energia d’origen renovable que és gestionada i consumida a les seves instal·lacions. El muntatge aprofitarà les superfícies de les cobertes existents i futures –des de magatzems a aparcaments i llotja– per allotjar un sistema de plaques solars que permetrà alimentar totes les seves àrees.

Notícies relacionades

Segons ha explicat Griells, es preveu que la instal·lació fotovoltaica de la coberta compti amb 359 plaques solars que generaran «una potència nominal de 100 kW i una capacitat d’emmagatzematge de 70kWh, cosa que es tradueix en l’estalvi anual de 54 tones de CO2, en la línia amb l’estratègia de reduccions d’emissions que persegueix el port en els últims anys.