Mobilitat
Només un de cada cent autobusos interurbans està electrificat
El 2028 caducaran la majoria de les històriques concessions, 850 línies operades per 51 empreses i 1.500 vehicles. El futur concurs es perfila com la gran oportunitat per a la transformació de la flota.
El 25% dels vehicles de TMB són zero emissions i l’AMB preveu arribar al 46% el 2030
Els autobusos interurbans de Catalunya es troben submergits en ple procés de transformació. El 2028 caducaran la majoria de les històriques concessions d’aquest transport públic per carretera i que integren 850 línies operades per 51 empreses i 1.500 vehicles. La Generalitat dibuixa ja el nou model sota la premissa que es desenvolupi amb el mínim cost ambiental i econòmic possible. El futur concurs contemplarà així una electrificació progressiva dels autobusos per avançar cap a la descarbonització. En aquest marc, el marge de millora que tenen per recórrer els busos interurbans és enorme. Segons dades del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica a les quals ha tingut accés EL PERIÓDICO, només un de cada 100 busos interurbans està actualment electrificat.
La Generalitat va aprovar a finals de juliol la seva proposta de pressupostos de carboni amb què es compromet a reduir les emissions de gasos amb efecte hivernacle un 31% en cinc anys (per al 2030) respecte als nivells de 1990. El transport és el principal focus de contaminació: suposa ni més ni menys que el 34% de totes les emissions de gasos amb efecte hivernacle a Catalunya. És per això que la consellera de Territori, Sílvia Paneque, el va assenyalar com el sector, juntament amb la indústria, que haurà de fer un esforç més gran.
Concretament, els pressupostos del carboni han fixat com a objectiu una reducció del 19% de les emissions del transport per al 2030. Davant la impossibilitat que el ferrocarril pugui absorbir encara les mercaderies que es traslladen amb camió per carretera a causa de la falta de la infraestructura necessària –llegeixi’s el Corredor del Mediterrani–, l’objectiu se centra en l’electrificació del transport de passatgers. En aquest marc, el concurs per adjudicar les noves concessions del servei d’autobús interurbà s’observa com la gran oportunitat per a la transformació cap a una flota electrificada.
El Departament de Territori ha licitat així mateix un servei de suport juridicotècnic per elaborar una nova llei del transport de viatgers per carretera harmonitzada amb la legislació europea, especialment en contractació i sostenibilitat ambiental, que garanteixi un servei adequat a partir del 2028. L’actual marc, basat en la llei 12/1987, ha quedat obsolet.
En el dia d’avui, les dades exposen que només l’1,1% del total de vehicles de les 850 línies de les actuals concessions ho estan. Les xifres del departament reflecteixen també que, de les línies interurbanes, tan sols l’1,4% tenen autobusos electrificats. En les línies de la xarxa Exprés.cat el nombre és lleugerament superior, tot i que només arriba a l’1,7% de la flota. Al marge d’aquestes dades, sí que hi ha diversos operadors que compten amb vehicles híbrids dièsel i elèctrics. La conversió de la flota es contempla com a necessària en un context en el qual l’autobús interurbà està experimentant un augment de la demanda, que s’ha disparat un 17% en només quatre anys, fins a arribar els 82,6 milions d’usuaris anuals.
El Departament de Territori col·labora també en un treball encarregat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) amb l’objectiu de definir quin tipus de vehicles són més eficients en cada cas –ja siguin elèctrics, de biogàs, d’hidrogen o d’altres– en el marc de descarbonització de la flota que afronta el servei en els pròxims anys.
Les dades contrasten de manera clara amb les dels autobusos de Barcelona ciutat, gestionats per TMB. A la capital catalana, el 25% de la flota actual de busos urbans ja són de zero emissions. La majoria són autobusos elèctrics, als quals se n’hi sumen uns 50 d’hidrogen verd. El 2026 s’espera l’arribada de 19 autobusos articulats elèctrics més, la licitació dels quals es va fer al febrer, i que descansaran i es carregaran a la Zona Franca. Les cotxeres més grans de la ciutat, ubicades en aquest polígon, van estrenar al juliol els seus primers 41 carregadors elèctrics, en l’inici del seu procés de transformació per acollir una flota que, en el futur, serà majoritàriament elèctrica.
Electrificació metropolitana
L’Àrea Metropolitana de Barcelona assumirà la titularitat de mig centenar de línies d’autobús interurbà corresponents a la segona corona que fins al 2028 gestiona la Generalitat. La seva dotació actual, que inclou els vehicles de gestió indirecta a través d’empreses privades i la gestió directa de TMB, serà al desembre de 2.103 autobusos, dels quals 397 seran elèctrics (el 18,9%). La seva previsió és incorporar 422 autobusos elèctrics d’aquí al 2028.
A partir d’aquest any, s’anirà electrificant també la segona corona "per situar-se al mateix nivell d’objectius al més aviat possible", assenyalen fonts de l’AMB. Per al 2030, espera arribar a una electrificació del 46,2% del total de la flota.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Als peus de collserola Tensió entre ‘runners’ i veïns a la Carretera de les Aigües
- Tràmits Confirmat: els majors de 70 anys hauran de renovar el seu DNI permanent abans d’aquesta data per ordre de la Unió Europea
- Automoció BYD estudia obrir una fàbrica de cotxes elèctrics a Catalunya
- Demografia Barcelona és la capital espanyola amb més proporció de població estrangera i on més creix
- Un any de la dana 8 versions sobre 5 hores clau
- MERCATS Quatre claus per explicar el 16.000 de l’Ibex
- Educació La frustració s’estén entre els coordinadors ‘antibullying’: «Som un mer pedaç»
- Salut mental i mitjans de comunicació Guia per parlar del suïcidi amb esperança
- Gat adoptiu Caretes fora: irrita un CGPJ independent
- Editorial Milei dona la sorpresa
