Barcelonejant

Perejaume crea per al Col·legi d’Arquitectes un Llibre d’Or que és entorn, paisatge i naturalesa

  • L’artista tel·lúric de Sant Pol de Mar crea per a la institució un llibre de visites que és territori i és muntanya

  • La primera rúbrica va a càrrec de l’estudi més arrelat a la terra: els premiats RCR Arquitectes, d’Olot

Perejaume crea per al Col·legi d’Arquitectes un Llibre d’Or que és entorn, paisatge i naturalesa
2
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Entorn, paisatge i naturalesa. Tres elements que caracteritzen el treball de Perejaume i el trio de RCR Arquitectes. Tot i que amb resultats formalment diferents. Allò del primer són les belles arts; allò dels segons, aixecar construccions. Però comparteixen èxit. Al creador de Sant Pol de Mar ningú li discuteix el seu lloc entre els grans artistes del país. I el premi Pritzker, el considerat Nobel de l’arquitectura, atorgat el 2017 va catapultar l’equip d’Olot a l’Olimp del disseny d’edificis. Malgrat les connexions tel·lúriques no és habitual veure’ls junts. El matí d’aquest dilluns ho estaven. El Col·legi d’Arquirectes de Catalunya (COAC) presentava el seu nou Llibre d’Or, que és com l’entitat denomina el seu llibre d’honor o de visites. Perejaume li ha donat l’autoria; Carme Pigem, Ramon Vilalta i Rafael Aranda, els membres de RCR, han solemnitzat la inauguració del volum estampant la seva firma a la primera pàgina.

Hi ha hagut rúbrica i text a sis mans. A llapis, per descomptat. No en va els autors d’espais tan emblemàtics com Les Cols reivindiquen l’humil instrument «com a eina de treball» davant l’ordinador. També han descartat utilitzar un bolígraf o un retolador. «No tenen la mateixa màgia. El llapis té la qualitat de traspassar l’essència de cada un. Cadascun de nosaltres ho pressiona de manera diferent i les textures resultants no són iguals». Paraula de Ramon Vilalta. Coses de principis i d’essències. Conceptes, tots dos, que són una constant en el treball dels quatre protagonistes d’avui, i conceptes que han sobrevolat tot l’acte. I conceptes, també, presents en l’obra d’art creada per Perejaume. Entorn, paisatge i naturalesa en forma de llibre.

Cobertes de suro

Notícies relacionades

L’artista de Sant Pol ha convertit el volum en muntanya. I ho ha fet atorgant-li unes cobertes de suro. «Un material que és un tros de territori capaç de dibuixar el mateix paisatge però amb un canvi d’escala». Per fer-ho comprensible, Perejaume recorre a l’art de fer pessebres: amb un tros de suro es representa una serralada. «Això el converteix com a arbre en una màquina figurativa preciosa. T’ho imagines en un lloc qualsevol, i fa la sensació que sembla que allò que veu des de la copa, tots els horitzons, els reprodueix». El resultat ha sigut un Llibre d’Or que ell ha rebatejat (discretament i al llom de la caixa que el custodia) com ‘Llibre Muntanyós’. 

Que volia donar-li una «pell botànica», Perejaume ho va tenir clar des que va rebre l’encàrrec i va veure el volum predecessor, aquest amb coberta amb autoria d’Antoni Tàpies. A l’artista matèric li fascinava el suro; i l’artista tel·lúric l’utilitza constantment. La petició li va arribar en un acte prepandèmic per homenatjar un altre creador amb els sentits posats en la naturalesa i amb volença pel genuí i artesanal: Josep Maria Jujol (1879-1949). I no ho va dubtar. Se li va encomanar el COAC quan buscava un creador català que pogués succeir Tàpies. Tampoc va vacil·lar l’associació a demanar als arquitectes catalans més locals –les seves arrels a Olot són l’ADN del seu treball– alhora que més internacionals –allà hi ha el Pritzker– que inauguraran el llibre. No va ser premeditat, però allà hi havia aquest matí quatre dels creadors amb més afany per la recerca de les coses essencials. El que ha hem dit: entorn, paisatge i naturalesa.