Reactivació local

Barcelona (i els seus visitants) surten al carrer en un cap de setmana d’eufòria compradora

  • El començament de la campanya de Nadal, la il·luminació i el ‘Black Friday’ fan tornar als carrers del centre les marabuntes de clients i curiosos

  • Els eixos comercials de barri també viuen bones jornades de vendes, animades per l’èxit del ‘bonus consum’

Barcelona (i els seus visitants) surten al carrer en un cap de setmana d’eufòria compradora

Manu Mitru

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

La nova i temible paraula del dia, òmicron, s’ha colat en totes les converses però no ha frenat les ganes de carrer dels barcelonins i molts milers de visitants aquest cap de setmana. Uns i altres volien veure de prop els reclams nadalencs o avançar les seves compres aprofitant els descomptes del prolongat Black Friday. O simplement disfrutar d’una anhelada normalitat abans que les dades sanitàries o l’ombra de noves restriccions ho impedeixin. Barcelona ha viscut un dissabte d’eufòria, compradora o curiosa, que ha anat molt més enllà del reanimat epicentre comercial de la ciutat i s’ha estès a tots els eixos de barri, animada a més pels bonus consum impulsats per l’ajuntament.

Maribel M. era una de les moltes compradores arribades d’altres punts de Catalunya –Cubelles, en el seu cas–, que des de les deu del matí ja recorria Gran de Gràcia buscant roba per equipar els seus fills i dissimuladament anar comprant alguna cosa de cara al 25 de desembre. «Hem volgut aprofitar els preus i passar el dia aquí», explicava, satisfeta d’haver reservat amb temps un restaurant per menjar, vista la multitud que cap a migdia també va omplir moltes barres i taules. «Els descomptes valen la pena», deia, mostrant bosses en què l’estalvi anava del 20% al 50%. Descartava articles sense rebaixa, per treure profit de la jornada.

Aquests visitants d’un dia es van afegir als turistes (una tercera part dels del 2019) i els barcelonins que tornaven al centre, amb un comerç que s’ha emportat la pitjor part de la crisi. Pelai, Portal de l’Àngel o el passeig de Gràcia recordaven al Nadal prepandèmia. La gent acumulava bosses i això ja era un indici, abans que arribessin les valoracions dels eixos comercials. També ho eren les cues davant alguns restaurants, on el passaport covid encara no era necessari i hauria sigut tot un repte encaixar-lo amb tant tràfec.

Des de Barna Centre, van constatar amb esperança aquest «retrobament» o «aquest moviment més gran» de potencials compradors, tot i que van advertir que les vendes no repuntaven per a tothom, sinó sobretot per als comerços i marques amb gran poder d’atracció. Als clients i venedors els costava entendre que el cor local del ‘shopping’, el Portal de l’Àngel, estigui parcialment en obres, que en diversos moments van convertir l’eix en una ratera. Alguns vianants –farts d’esperar a passar pel coll d’ampolla que es formava– optaven per apartar les tanques que envolten les rases i passaven arriscadament pel mig.

El sector ja va lamentar fa unes setmanes que aquestes feines de canalització d’aigua coincidissin amb dates punta de venda. Eren unes obres molt necessàries, però s’han allargat més del previst. Segons l’ajuntament, que també ha impulsat intervencions de manteniment del paviment, s’acabaran en pocs dies.

Expectació per la il·luminació

D’aquesta manera, s’havia d’anar mirant tant a terra per no ensopegar, com al cel per disfrutar dels muntatges lluminosos que els carrers han desplegat. En un mostreig poc científic a peu de carrer, la posada en escena de la plaça de Catalunya, altres anys poc explotada per Nadal, ha convençut molt més que el minimalista disseny d’Aragó. Potser pel seu contrast amb la sofisticada i càlida ornamentació que repeteix el passeig de Gràcia.

I tot i que els hams del ‘divendres negre’ no arriben al sector del luxe, el president de l’Associació del Passeig de Gràcia, Lluís Sans, assegura que l’alta afluència de visitants a la zona i l’«alegria més gran» dels compradors han tingut bones conseqüències. A falta encara dels viatgers russos i del sud-est asiàtic, comencen a notar l’arribada dels nord-americans i els del Pròxim Orient, que s’afegeixen als barcelonins amb ganes de tornar a consumir, afirma.

Des de Sant Andreu, també molt animat tota la jornada, com Sants, Sant Antoni i altres eixos, Pròsper Puig valorava, en qualitat de vicepresident de Barcelona Comerç, aquestes dues jornades de «vendes avançades». Perquè està convençut que les ofertes no han fet més que avançar l’activitat que s’hauria pogut esperar pel pròxim pont del desembre. La fundació creu que la iniciativa no ajuda tan enganxada a la campanya de Nadal. Els barris han sigut els més beneficiats de la bona acollida dels bons de 10 euros de descompte immediat (un màxim de tres per persona) que qualsevol pot disfrutar a més de 1.700 comerços adscrits.

Notícies relacionades

D’altres han preferit fugir de la ciutat i aprofitar la primera neu, després de les restriccions de fa un any. L’estació de Boí Taüll (Alta Ribagorça) ha obert la temporada d’esquí amb prop d’una desena de quilòmetres esquiables i un 30% dels remuntadors operatius. Port Ainé i Masella ho van fer divendres, mentre que aquest dissabte també ha sigut el torn de Baqueira-Beret, La Molina i Vallter.