Nova etapa de la infraestructura marinera

El Port Olímpic inicia les obres per blindar-se i millorar el fons marí

  • La transformació de la zona aposta per guanyar usos ciutadans i alhora preservar la seguretat del dic d’abric i fomentar la biodiversitat

  • S’instal·laran 2.000 blocs de formigó de 25 tones per crear quatre esculleres que protegeixin aquesta zona litoral

A1-117498189.jpg

A1-117498189.jpg / ELISENDA PONS (EPC)

2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Posar al dia el Port Olímpicde Barcelona, creat al caliu d’uns Jocs Olímpics i amb tres dècades de recorregut que havien evidenciat les seves deficiències, era un dels grans reptes de l’Ajuntament de Barcelona. Una vegada aconseguida la gestió municipal de la zona, la primera fase va ser liquidar el degradat oci nocturn del moll de Mestral, mentre que ara ha arribat el moment d’abordar la transformació de la infraestructura. No es tracta només de blindar el fins ara dèbil dic d’abric, sinó d’aprofitar la intervenció per naturalitzar el fons marí. Aquest divendres s’hi ha instal·lat el primer bloc de formigó de 25 tones, però el seguiran molts altres en els pròxims mesos fins a completar els 2.000 necessaris per reforçar el port davant la creixent virulència dels temporals dels últims anys.

Perquè el lector es faci a la idea de l’envergadura dels treballs, el pes dels blocs equival a 2,5 vegades la Torre Eiffel, i si s’alineessin arribarien al Fòrum, mentre que si s’apilessin les quatre barreres o esculleres en què es distribuiran de la Nova Icària al Somorrostro, s’arribaria a l’altura del Tibidado. Aquesta part de l’obra que s’acaba de començar costarà 10,6 milions d’euros sobre el total de 17,6 milions de la rehabilitació del dic d’abric. Es construeixen a la pedrera de Vallcarca i es porten, amb gran desplegament logístic, des del Garraf.

 L’objectiu, reivindicat pels operadors del Port Olímpic fa lustres, és reduir el risc que l’onatge sobrepassi el dic durant les tempestes. Però la seva construcció en un moment en què la sostenibilitat resulta imprescindible es traduirà en importants millores per al medi marí. De fet, els blocs estan construïts sobre superfícies i textures rugoses que permeten la fixació del plàncton i la colonització de diferents organismes marins, ha explicat Sito Alarcón, director del Zoo de Barcelona, que participa en el projecte. Cada peça conté cavitats per atraure i acollir-hi peixos, mol·luscos o crustacis, amb l’objectiu que se sentin protegits i afavorir la posta de les femelles, de manera que es promogui la diversitat biològica del litoral local.

Sensibilització mediambiental

En la seva presentació in situ, el primer tinent d’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha explicat que l’obra de millora de la infraestructura serà alhora «una contribució decisiva a la biodiversitat» marina de la costa, que facilitarà una «llar» per a diferents espècies. Els esculls artificials permetran recuperar les poblacions típiques del fons litoral rocós i els seus entorns sorrencs.

Notícies relacionades

La transformació d’aquest àmbit –un cas singular de port olímpic incrustat en plena ciutat, ha remarcat el regidor– permetrà també afegir-hi contingut pedagògic i de sensibilització mediambiental. Allà s’instal·laran una sèrie de sondes per controlar la temperatura i el CO2, així com càmeres per poder observar el fons marí. També seran possibles, en una petita àrea, les immersions.

Quant als avanços a la resta del Port Olímpic després de la recent desaparició dels seus 44 locals nocturns, el consistori treballa per atraure empreses i emprenedors lligats a l’economia blava, alhora que per recuperar-ne l’ús i el gaudi ciutadà amb la seva reurbanització.