Nous efectes de la pandèmia

Barcelona posposa la promoció turística a Europa fins que es freni la cinquena onada

  • El consorci considera que la campanya seria inútil davant les xifres de contagi que acumula la ciutat i prefereix guardar l’artilleria per quan el visitant forà tingui més confiança a visitar-la

Turistas en el Parc Güell

Turistas en el Parc Güell / RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Poc ha durat l’esperança que l’estiu marqués l’inici de la recuperació turística de Barcelona. Les últimes xifres de contagis, disparats a Catalunya, així com les consegüents restriccions, han tornat a polvoritzar les previsions de millora del sector. Amb diversos països europeus desaconsellant viatjar al territori, les expectatives s’han desinflat com un suflé i en un exercici de realisme el consorci Turisme de Barcelona ha decidit aparcar la promoció internacional de la ciutat, que al juny s’havia activat per captar viatgers de països pròxims. Els reclams promocionals i recursos, presentats el maig passat i que inicialment es van dirigir al mercat espanyol, es posposen en un calaix a l’espera d’una conjuntura més favorable de cara al continent.

Barcelona estava tornant a integrar viatgers a la seva estampa habitual, tot i que en menors dosis que un estiu qualsevol. L’expectativa era arribar del 50 al 60% d’hotels oberts a final de mes, però l’alerta roja sanitària ha sigut una galleda d’aigua freda. Amb poc més del 40% d’allotjaments oberts i part d’aquests només parcialment operatius amb algunes plantes, el Gremi d’Hotels de Barcelona calcula que el percentatge real d’obertura sobre el total de la planta hotelera ronda el 38%. I en tots, l’ocupació és d’una mitjana del 35%. Dades molt modestes perquè el sector ressusciti de veritat.

El tancament de l’oci i l’amenaça de noves mesures de contenció desanimen encara més els viatgers, que en pandèmia prefereixen clarament destinacions de sol, platja o natura als urbans. No obstant, la directora de Turisme de Barcelona, Marián Muro, havia calculat a la primavera que la capital catalana podria atraure uns dos milions de turistes en el tercer trimestre, davant els cinc milions del 2019. Es basava a descomptar el visitant de llarga distància (encara absent fins que millori la connectivitat) i reduir a la meitat el de proximitat. Però ara ella mateixa confessa a aquest diari que la xifra no serà possible i que qualsevol previsió s’ha convertit en impossible. «No vam imaginar que pogués arribar així una cinquena onada», relata, consternada. L’experta encreua els dits perquè al setembre es pugui materialitzar la tornada del turisme nord-americà, que ja mostrava encoratjadores dades de reserves.

Esperar unes setmanes

Malgrat els mesos d’esforç invertits a la campanya internacional presentada al maig –la primera d’aquest tipus en més de cinc anys a la ciutat–, Muro té clar que desenvolupar-la ara no tindria retorn per a Barcelona, amb els viatgers pendents de les dades sanitàries de nou. Confia a rellançar-la d’aquí poques setmanes, quan els casos remetin o augmenti la vacunació. Els anuncis i missatges, essencialment en canals i plataformes digitals, es limitaran de moment al territori espanyol.

La campanya ‘Barcelona com mai abans’ compta amb una dotació de 470.000 euros, molt per sobre de les petites accions dels últims anys, quan l’Ajuntament d’Ada Colau afirmava que no era necessari promocionar més el turisme. No obstant, està a distància de les fortes inversions que estan fent altres destinacions de primera línia. El consorci està convençut que Barcelona ha de ser proactiva en la promoció per enfocar el viatger de qualitat que l’urbs necessita –i seduir-lo amb arguments de cultura, arquitectura, gastronomia, esports, negocis, esdeveniments–, en lloc de limitar-se a absorbir el que arriba de forma espontània, moltes vegades encoratjat per ofertes o ganes de festa.

Optimisme desinflat

Notícies relacionades

Si al maig tant el consorci com el primer tinent d’alcalde de Promoció Econòmica, Jaume Collboni, preveien una recuperació «més ràpida del que pensem», la realitat de les noves variants de la Covid-19 fa replantejar el calendari. Des del Gremi d’Hotels destaquen que la seva pròpia previsió ja era més conservadora, però ara constaten que «no serà un bon estiu per al sector a la ciutat». S’alentiran les reobertures hoteleres, i fins i tot podria tornar algun tancament temporal. En algun establiment consultat ja constaten algunes anul·lacions, malgrat que ara es funciona sobretot amb l’última hora. Des d’Apartur, la patronal dels apartaments turístics, eviten donar xifres, però asseguren que també estan rebent cancel·lacions i que els operadors estan «desesperats», perquè esperaven la reactivació al juliol i agost. Per això, reclama un «rescat econòmic» urgent del sector.

Ni hotelers ni consorci turístic s’atreveixen a fer pronòstics, sobretot si la mobilitat es veu afectada. De moment, el que és clar és que els viatgers que aquests dies recorren la ciutat són sobretot nacionals, francesos i italians. Majoritàriament, joves. Muro recorda que la mateixa incertesa es reprodueix en altres grans ciutats, gairebé desertes de visitants i centrades a potenciar el turisme interior per esmorteir la duresa del moment.