Barcelonejant

‘Plantfluencers’: ‘influencers’ amb bona planta

A Barcelona ja no obren floristeries, sinó ‘plant boutiques’. Els ‘instagramers’ rastregen espècies a la recerca de ‘likes’. Els experts en plantes ara són estrelles virals

‘Plantfluencers’: ‘influencers’ amb bona planta
4
Es llegeix en minuts
Ana Sánchez
Ana Sánchez

Periodista

ver +

Sembla que t’has colat a ‘Jumanji’. Obres la porta amb pressa urbanita i, ¡pam!, cop de puny de verdor de jungla. Hi haurà 400 plantes en tot just tres passos. Verdes, albines, alguna de carnívora. Cinc minuts aquí i ni aixecariesla cella si veus brollar un home d’algun test com si fos ‘Amanece que no es poco’.

Casa Protea. És un nom que et dirà d’una tirada qualsevol modern. Botiga fetitxe de hípsters i ‘planthunters’. No és una floristeria. «No», mouen el cap els propietaris. «No a l’ús, almenys». Té més de 21.000 seguidors a Instagram.

«¿Tu ets de potos o de pilea?», pregunten ara els ‘mil·lennistes’ quan lliguen

Les plantes –proclamen les xarxes– són els nous gats/gossos. Mascotes amb arrels. Hi ha fins i tot qui els posa nom. Ja no obren floristeries, sinó ‘plant boutiques’. Circulen per internet diccionaris d’espècies hípsters, trucs de botànica per a modernets. «¿Tu ets de potos o de pilea?», pregunten els ‘mil·lennistes’ quan lliguen.

És de les poques coses que es poden predir per aquest 2021: el confinament del nou any ens arribarà enmig de jungles domèstiques. Fa anys que és una tendència en auge: «Urban jungle». Les estrelles virals que ara s’estenen per Instagram i Youtube són els ‘plantfluencers’: ’influencers’ amb bona planta, sí, però aquesta vegada literal. 

«Gairebé cada dia hi ha una etiqueta de plantes a Instagram», esbufeguen el Jesús i el Pancho rere el taulell de Casa Protea. #monsteramonday, #pileatuesday, #philodendronfriday, #sansevieriasunday. Són les primeres paraules que cal aprendre per mirar algú per sobre les fulles. Fa temps que els ‘instagramers’ rastregen espècies a la recerca de ‘likes’. No s’ha de ser un expert: moltes de les peces més buscades les podria cuidar fins i tot Froilán. Hi ha més de 5 milions de publicacions a Instagram només amb l’etiqueta #houseplants. Les pròximes generacions de plantes –prediria ara Darwin– brollaran amb fulles amb forma de pal de ‘selfie’.

Les pròximes generacions de plantes, prediria Darwin, brollaran amb fulles amb forma de pal de ‘selfie’

«Les plantes formen part de la teva història». Pancho Doren i Jesús Monteagudo afegeixen sentimentalisme al fenomen. Has de donar per fet que se n’aniran per les branques. Deformació professional. Són més joves que algunes de les plantes de la seva botiga. ‘Mil·lennistes’ d’uns trenta anys d’aura ‘instagrameable’. Sota la roba porten una protea tatuada. A casa seva tenen cent companyes de pis amb arrels. A Xile, allà es van conèixer, van arribar a conviure amb 200 plantes en 40 metres quadrats. Sí, a poc que et descuidis, et deixaran aquí plantat.

Pancho Doren i Jesús Monteagudo, envoltats de plantes a l’entrada de Casa Protea.

/ ELISENDA PONS

Fa més de tres anys que es van instal·lar a Gràcia (Ramón i Cajal, 124). La seva clientela cada vegada és més jove, asseguren. Entre els 20 i els 40. La pandèmia ha donat una empenta a la febre verda. «De sobte ens hem vist confinats –justifica el boom el Jesús–. ‘Ostres, potser em falta aquí una miqueta més de vida’».  

Al febrer obriran (malgrat la Covid) un nou local a l’Eixample (Comte Borrell, 147). Les plantes s’han convertit «en un lloc comú», apunta el Pancho. «Fins i tot és una manera de socialitzar». Quan les restriccions ho permetin, reprendran els tallers i les «festes d’intercanvi d’esqueixos».

El boom dels ‘plantfluencers’ encara ha d’explotar a Espanya . Als EUA es multipliquen per Instagram i Youtube. Al canal de Garden Answer ja s’han afegit més d’un milió de subscriptors. «Tenen ofertes de llibres, patrocinadors, centenars de milers de seguidors», detalla Andrea Mejías. Ella va analitzar aquest any el fenomen per al seu treball final de màster.

La majoria dels ‘pantfluencers’ són dones amateurs d’entre 20 i 30 anys

‘Plantfluencer’: «Persones que parlen sobre plantes i les seves cures», resumeix. La majoria –va concloure– són «dones, amateurs, entre 20 i 30 anys». Sí, és un fenomen molt ‘mil·lennista’, assenteix. Ella ho és: 28 anys Es va tornar boja per les plantes fa tres, quan es va mudar a Barcelona des de Veneçuela. És qui hi ha darrere el compte d’Instagram i el blog Plantrópica. Aquí, apunta, ja es comencen a estendre les botigues de col·leccionista.

Al maig va obrir Casa Pampa (Lleialtat, 10). «‘Vegetal concept store’», es defineix a Instagram. Acollidor oasi al Raval amb plantes fotografiables, terraris selvàtics, macramé artesanal i dos gats tafaners. Res de flor. Els seus amos acaben d’arribar de França: Marie Dubois, 28 anys, i Joffrey Couillard, 32. Aquí hi ha molt ‘plantfluencer’, diuen. Vaticinen que s’estendran aviat per Espanya. «Les plantes –somriuen– li van bé al cos».

«La gent està prenent consciència de la seva importància», se n’alegra la Janet. Ella va obrir també al maig Studio Topic (Gal·la Placídia, 14). «‘Plant boutique’», s’anomena a les xarxes. Mini verger hipnòtic a Gràcia que faria salivar Mowgli. 400 plantes en 20 metres quadrats. Es veuen edicions limitades.

Janet Ramírez, 45 anys, és artista i una paisatgista veterana. Fa anys que investiga sobre la intel·ligència de les plantes. «Encara hi ha gent que creu que ens roben l’oxigen», esbufega. ¿Que per què aquest ressorgiment botànic? «És que està comprovat científicament –s’encongeix d’espatlles–: et fan feliç».

Notícies relacionades

En l’elaboració d’aquest reportatge també han participat Eva Domínguez (direcció creativa) i Silver Larrosa (il·lustracions).