OBJECTIU: REACTIVACIÓ

Barcelona es prepara per a la remuntada turística

La capital catalana ultima campanyes per promocionar el centre, atraure viatgers nacionals i fomentar mercats estratègics quan s'eliminin restriccions

Els estudis apunten que els primers visitants seran joves, que ja coneguin la ciutat i que gastaran més a disfrutar el destí, sobretot gastronomia i experiències

zentauroepp54059739 barcelona 09 07 2020  el golpe econ mico de una ciudad sin t200902203308

zentauroepp54059739 barcelona 09 07 2020 el golpe econ mico de una ciudad sin t200902203308 / FERRAN NADEU

6
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

Amb un 72% d’hotels tancats, bona part de les icones turístiques clausurades i els carrers del centre buits, costa recordar que fins a principis d’any Barcelona era una de les grans destinacions mundials. Però en el marc de la greu crisi que viu el turisme urbà de mig món, i davant la convicció que la vacuna o tractaments per al coronavirus arribaran en qüestió de mesos, la capital catalana treballa per aixecar el vol quan la pandèmia i les seves restriccions se suavitzin. Diverses campanyes de promoció esperen als calaixos de Turisme de Barcelona, amb el valor afegit que el ‘reset’ forçós es contempla com una oportunitat per fer les coses millor, mirant de canalitzar el turisme que més convé a la ciutat. Més qualitat que quantitat.

Sí que es preveu, d’entrada, que els primers que tornaran a viatjar per plaer a grans urbs seran joves, des de destinacions nacionals i internacionals pròximes, i amb menor inversió en transport i més en gaudi de la destinació, sobretot en gastronomia i experiències. Sobretot, visitants que ja hi han estat anteriorment i es mouen amb més seguretat.

Les últimes restriccions han deixat l’ocupació hotelera local en un raquític 5%

La radiografia de les últimes setmanes és terrible per al sector. Després de les restriccions de l’hostaleria de mitjans octubre s’han tancat de nou una desena dels hotels reoberts i les reserves s’han enfonsat encara més. El 80% dels 124 que funcionen són a Ciutat Vella, l’Eixample i Sant Martí, i la inversemblant ocupació mitjana és de tot just un 5%, estimen fonts de Gremi d’Hotels de Barcelona, i molts dels seus associats confien en l’inici de la recuperació a partir de Setmana Santa i, sobretot, de l’estiu. La caiguda de reserves no només és per a aquests dies, sinó de cara a les pròximes setmanes, agreujada pels confinaments perimetrals de cap de setmana. Segons les últimes dades de l’Observatori del Turisme a Barcelona, a finals de mes es van reduir fins a un 10% respecte al màxim històric de gener, quan el 2020 convidava al màxim optimisme.

Els pocs allotjats ara a la ciutat venen majoritàriament (quatre de cada cinc) de la resta d’Espanya, sigui per motius laborals o per les escapades que estan fent molts catalans a la capital per aprofitar les superofertes dels hotels. No obstant, amb els restaurants tancats i un de cada tres equipaments culturals (en general, els més icònics) monitoritzats per l’observatori en la mateixa situació, la xifra de visitants sembla haver tocat fons, estancada fins que la mobilitat es normalitzi.  

115 congressos en el futur

Amb tots els esdeveniments professionals presencials de Fira de Barcelona cancel·lats fins a final d’any, i l’actual suspensió de congressos, el sector es concentra ara a preparar la tornada a la gradual normalitat en les millors condicions. La directora de Turisme de Barcelona, Marian Muro, explica a aquest diari que malgrat l’aparent paràlisi sectorial, el consorci treballa a contrarellotge per planificar la remuntada. Ho fa des de la «confiança» que «la marca Barcelona es manté» malgrat la conjuntura, com ho constaten el fet que cada vegada que «s’estabilitza la crisi sanitària, les recerques sobre Barcelona –a internet– es disparen». O que la ciutat acabi de guanyar la candidatura del congrés anual de Neurocirurgia de l’EANS per al 2023, o mantingui en cartera 115 congressos confirmats per als pròxims anys. «Barcelona tornarà al ‘top’», insisteix.

L’organisme treballa ara a dos escenaris: redefinir l’estratègia de la ciutat per a aquesta nova etapa, i planificar totes les futures accions de promoció per a ‘targets’ molt concrets. Muro emfatitza que «promocionar» no vol dir cridar a la massificació, sinó promoure Barcelona en mercats i segments de viatgers que aspira seduir la ciutat, dins dels valors de qualitat (entesa només en termes econòmics, sinó estratègics), sostenibilitat, cultura i innovació. «Fa molts anys que Barcelona no ho fa», puntualitza, després d’un període en què la capital catalana ha anat sumant rècords d’afluència essencialment per la inèrcia d’àmplia oferta de vols barats, apartaments turístics i el boca-orella. L’horitzó inclou ara en especial mercats pròxims, els EUA i el sud-est asiàtic.

El consorci turístic veu en el ‘reset’ de BCN una oportunitat per millorar i canviar el relat de la ciutat

El pla a dos anys vista es basa a aportar «nous continguts» i reclams a la destinació Barcelona, més enllà del modernisme, l’arquitectura, la gastronomia i les platges. «Cal crear un nou relat de Barcelona i posar el focus en els atributs pels quals volem que se’ns conegui». Per exemple, en l’àmbit de la tecnologia, la ciència, les ‘start-ups’, el cine i la literatura i rutes digitals. En aquest sentit, Muro veu essencial desenvolupar una agenda digital que centralitzi tot el que passa a Barcelona en temps real, per obrir l’horitzó de les activitats del viatger (en especial a l’aire lliure, per seguretat) i facilitar aquesta descentralització que la ciutat reclama. A més, conèixer l’ús dels espais, les visites i els moviments facilitarà la batalla contra la massificació d’espais, com defensa el mateix ajuntament. 

Tant l’àrea de Promoció Econòmica del consistori com el consorci turístic (publicoprivat) tenen clar que la majoria de campanyes s’han de disparar quan puguin tenir retorn. «Ara seria perdre recursos», coincideixen. No obstant, sí que hi ha accions a curt termini que poden anar estimulant el sector econòmic. El més imminent, les propostes de més de 150 experiències (de la cultura a l’hostaleria) que a preus especials que s’articularà des de Turisme de Barcelona pel Black Friday, per comprar ara i consumir abans d’un any. Al desembre i fins al març se n’activarà una altra que estarà centrada a reanimar el centre de la ciutat, avança. I quan les restriccions baixin, es llançarà la campanya de comunicació ‘Barcelona més que mai’, enfocada a captar viatgers de la resta de la península i de països pròxims. 

‘Ambaixadors’ locals i prioritat a la Xina

Notícies relacionades

En la bateria fins al 2022, que es detallarà més endavant, hi figura també una d’articulada a través d’«ambaixadors de la mateixa ciutat», exercint de preceptors. Una altra campanya apuntarà a les candidatures congressuals, redissenyant els atributs de la marca. I també activant iniciatives amb la Diputació, per incloure-hi l’àmbit provincial. L’estiu vinent hi haurà, a més, una gira física per Espanya explicant a turoperadors, agències i premsa el «nou relat» de Barcelona, i una altra de digital europea.

El pla més ambiciós cobra forma ja en el sud-est asiàtic, considerat prioritari. En especial, la Xina, on Barcelona vol estar ben posicionada quan la seva política de visats s’ampliï. «No es pot fer d’un dia per l’altre», apunta. Per fer-ho, s’ha desenvolupat una plataforma de continguts per a aquest mercat, s’està impartint formació als seus operadors i es desenvoluparan diverses campanyes a curt termini. 

El consorci reclama les regles per a un corredor segur

El gran repte perquè la ciutat s’enlairi al més aviat possible quan millori la situació sanitària i s’obri la mobilitat serà garantir una estada segura als visitants. En aquest sentit, Turisme de Barcelona reclama que es creï un «corredor segur», establint un pla per als viatgers, amb tests de coronavirus i protocols per a arribades per terra, mar i aire. «Això és fonamental, ens juguem el 15% del PIB», diu Muro, que reclama a les administracions públiques que ho prioritzin. De moment, el consorci ha sigut designat com l’organisme encarregat de gestionar a la ciutat el segell Safe Travels, que reconeix (amb criteri internacional) la seguretat d’un establiment o servei i té l’aval de l’Organització Mundial de les Nacions Unides (OMS).