22 set 2020

Anar al contingut

les exigències mediambientals

Barcelona barra el pas amb multes als cotxes més contaminants

Els municipis de la ZBE, Barcelona, Esplugues, l'Hospitalet, Cornellà i Sant Adrià, sancionaran amb 100 euros els infractors a partir del 15 de setembre

Óscar Hernández

Barcelona barra el pas amb multes als cotxes més contaminants

Tot està preparat per a l’entrada en vigor total, amb sancions incloses, de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a l’àrea metropolitana de Barcelona. Fins ara, els cotxes més contaminants, aquells que no tenen l’etiqueta B, C o Eco de la Direcció General de Trànsit (DGT), podien travessar el perímetre delimitat per les rondes malgrat la prohibició vigent des de l’1 d’abril. Però aquest període de gràcia s’acaba. Des del dimarts 15 de setembre els infractors que ho facin rebran una multa de 100 euros. Unes 120 càmeres amb lector de matrícules repartides pels cinc municipis afectats per la ZBE (Barcelona, Esplugues, L’Hospitalet, Cornellà i Sant Adrià) s’encarregaran de detectar-los, com també ho faran les patrulles de les respectives policies locals.

El període sancionador hauria d’haver començat l’1 d’abril, però el confinament derivat de la pandèmia de coronavirus i la consegüent aturada de la mobilitat en van alterar els plans. Al caure el trànsit en picat no tenia sentit aplicar la mesura, tot i que els sistemes de control i les càmeres de vigilància estaven a punt i el seu funcionament en proves durant els últims mesos es considera impecable.

De set del matí a vuit de la tarda

«A causa de l’excepcionalitat de la situació i per no afectar la mobilitat essencial, la ZBE Rondes BCN va continuar vigent com en els tres primers mesos del 2020: activa de dilluns a divendres laborables de 07.00 a 20.00 hores però sense multes», aclareix l’AMB en un comunicat. Aquell període de tolerància ha acabat i els cinc municipis, l’ens metropolità i la Generalitat han decidit ara començar a multar tothom que circuli pel perímetre delimitat per les rondes de Dalt i Litoral, tot i que dins d’aquestes si podran fer-ho.

Curiosament, aquest retard de sis mesos en l’inici del període sancionador ha servit als responsables de l’AMB per confirmar la necessitat de restringir el trànsit rodat dels vehicles més contaminants que circulen en aquesta zona central de l’àrea metropolitana (uns 50.000) i començar amb les sancions. «El descens de la mobilitat ens ha permès confirmar el que esperàvem, una disminució important de la contaminació, però l’anàlisi de les dades de la pandèmia també demostra que la mortalitat per Covid-19 és superior als barris amb més pol·lució atmosfèrica», explica Marc Iglesias, cap de Mobilitat Sostenible de l’AMB.

Aquesta important última dada de més mortalitat per Covid-19 si hi ha més contaminació apareix recollida a l’estudi ‘Aprenentatges de la qualitat de l’aire’, fet durant la pandèmia per diversos departaments de l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i la Generalitat.

Més mortalitat

«Tot i que són estudis preliminars, la hipòtesi seria que a les zones on hi ha hagut una alta contaminació de l’aire durant dècades la població tindria un sistema immunològic i respiratori en pitjors condicions i seria més vulnerable a empitjorar i morir en cas d’infecció pel nou coronavirus», diu una de les conclusions de l’estudi.

Una altra dada que preocupa les administracions implicades, també recollida a l’informe, és que s’ha reduït la demanda del transport públic i en el mateix període ha augmentat l’ús del vehicle privat. «És per això que aquest grup de treball expressa la seva preocupació pel descens de l’ús del transport públic, que tindrà uns efectes extremadament negatius en la qualitat de l’aire», assenyala l’informe.

La seguretat del transport públic

«El transport públic és segur. No s’hi transmet la pandèmia si els usuaris porten mascareta, mantenen les distàncies i tenen les mans netes. S’ha de transmetre aquesta seguretat a la gent», explica Iglesias, que a més és un dels autors del treball sobre mobilitat urbana que s’ha fet durant la pandèmia. Vol tranquil·litzar aquells que dubten d’agafar el bus, el tren o el metro per anar a treballar perquè si van amb cotxe es dispararien els índexs de pol·lució atmosfèrica.

Però la irrupció de la Covid-19, desconeguda quan l’any passat es va anunciar que Barcelona tindria la primera ZBE d’Espanya, seguint l’exemple d’altres metròpolis europees, ara fa dubtar de la seva conveniència. Lluís Puerto, director de la Fundació RACC (Reial Automòbil Club de Catalunya), considera que l’inici del període de sancions aquest 15 de setembre és precipitat.«Amb la incertesa que hi ha de cara al possible increment de casos en les pròximes setmanes hauríem preferit que es tornés a retardar la mesura, com es va fer el passat 1 d’abril», diu.

Divisió entre els socis del RACC

Puerto confessa que els socis del RACC (200.000 dels quals circulen amb els seus vehicles per Barcelona) estan dividits per l’aplicació de la ZBE. «Una part ho veuen bé en part perquè els seus vehicles tenen les etiquetes, però n’hi ha d’altres que no hi estan d’acord, que pensen que aquesta norma suposa una retallada dels seus drets», afirma. I cita com a especialment afectats els conductors de més edat, amb cotxes antics i sense recursos per renovar-los, i que tenen menys ingressos. «La ZBE havia d’haver estat precedida d’un pla d’ajuts per a aquestes persones», denuncia el responsable de la Fundació RACC.

Sempre quedaran les nits i els caps de setmana

Per lliurar-se d’una multa segura, els propietaris dels cotxes i motos més antics i contaminants, és a dir, aquells que no tenen l’etiqueta
mediambiental amb les lletres B i C que facilita la Direcció General de Trànsit, podran circular per Barcelona i la resta de zones dels municipis pròxims envoltades per les rondes de nit fora de la franja horària de la prohibició, és a dir des de les vuit de la tarda fins a les set del matí, i en qualsevol moment durant el cap de setmana. Però hi ha altres alternatives. Si el titular del vehicle brut és un conductor autònom que té escassos ingressos econòmics, pot demanar una pròrroga fins a l’1 d’abril del 2021 per continuar conduint sense el distintiu ambiental dins del perímetre delimitat per les rondes. També tenen dret a pròrroga els autobusos i autocars (fins al gener del 2022), així com els camions i altres vehicles pesants (juliol del 2021).

La Zona de Baixes Emissions Rondaes BCN és la primera creada a Espanya, on abans del 2023 tots els municipis de més de 50.000 habitants hauran de tenir àrees similars amb trànsit restringit per evitar aquesta elevada font de contaminació que suposen els vehicles de combustió més antics. La mesura ha provocat protestes de les associacions de cotxes i motos històriques, que veuen limitada així la seva mobilitat. Tot i que els seus propietaris sí que podran accedir al centre de Barcelona els caps de setmana. Serà el cas, per exemple, dels amos de les motos Impala o Vespa antigues que solen organitzar sortides i quedades lúdiques.