la lluita contra la contaminació

Els vianants ocupen el carrer d'Aragó sense cotxes

El programa Obrim Carrers aconsegueix un èxit inapel·lable en una de les vies més denses de la ciutat

Els veïns de carrers pròxims, com València, protesten per la mala regulació del trànsit

video 3617972 vid 08 141500 / periodico

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El luxe de poder caminar sense por de ser atropellat a l’ample i llarg de l’autopista que és el carrer d’Aragó, a l’Eixample de Barcelona, havia estat reservat fins ara a moments molt puntuals, sobretot a grans manifestacions... o a altes hores de la matinada. Aquest diumenge, l’atapeït trànsit que sol circular per aquesta artèria urbana ha sigut substituït per parades, taules de pícnic, pianos, àrees de jocs infantils, escenaris per a actuacions musicals i molts patins, patinets, bicicletes i pilotes. I, a primera hora, per un silenci infreqüent. Veïns i curiosos s’han deixat veure per un carrer de què solen fugir els dies de diari (per allà passen de mitjana gairebé 85.000 vehicles en jornades laborables) i han fet seu el lema de l’Ajuntament de Barcelona que els animava a ‘baixar al carrer’.

L’èxit del primer diumenge sense cotxes al carrer d’Aragó, que ha estat tancat a la circulació en un tram de 4,5 quilòmetres, entre el carrer de Tarragona i l’avinguda Meridiana, ha sigut inapel·lable, a l’espera de les dades de participació que faciliti el consistori. Moltes famílies amb nens, des de primera hora del matí, i desenes de turistes que cobrien la ruta entre el passeig de Gràcia i la Sagrada Família, han ocupat l’asfalt encantats amb aquesta Barcelona assolellada. El pla ha sortit rodó, almenys per als propietaris de les terrasses que la resta de dies ocupen amb discreció les voreres d’aquest eix gris. «No hem parat en tot el matí», assegurava un simpàtic cambrer, entretingut servint begudes fredes als transeünts.

Partida de ping-pong en ple carrer d’Aragó, aquest diumenge. / XAVIER GONZÁLEZ)

La mobilitat del futur

«De ser un carrer de soroll i de contaminació, Aragó s’ha convertit en un carrer ple de vida», ha dit l’alcaldessa, Ada Colau, que ha passat una estona al carrer i que ha destacat que l’experiment que «avui es fa al carrer d’Aragó permet veure la Barcelona del futur, la Barcelona que treu cotxes, que estan sobrerepresentats a la ciutat, on ocupen el 60% de l’espai públic quan només suposen el 20% dels desplaçaments».

Notícies relacionades

Menys satisfets han passat el dia els veïns i usuaris de carrers veïns, com el paral·lel València, on els cops de clàxon de vehicles embussats (perquè no podien girar a la dreta) i els semàfors ocupats per cotxes, han agrejat el diumenge a més d’un. «No pot ser que perquè uns passin el dia jugant a la pilota o menjant un bocata en una cadira de càmping al mig del carrer, els altres hàgim de suportar aquestes molèsties», protestava l’Antonieta, que viu a prop del xamfrà amb el carrer de Nàpols.

Transeünts passegen pel carrer d’Aragó el primer diumenge del programa Obrim Carrers. / XAVIER GONZÁLEZ

Malgrat les queixes d’aquesta senyora (i d’altres ciutadans) l’ajuntament té previst mantenir el programa Obrim Carrers cada primer cap de setmana de mes en diferents vies troncals de la ciutat. Les restriccions de vehicles, aquest cap de setmana, s’han fet dissabte a Gran de Gràcia, Via Laietana i Creu Coberta i, diumenge, a Aragó. La mesura ha permès habilitar per a ús ciutadà un espai total de 209.780 metres quadrats de carrers, per on han deixat de passar una mitjana de més de 100.000 vehicles.