La lluita contra la pol·lució urbana

Uns 2.500 cotxes contaminants protesten contra la ZBE al centre de Barcelona

Els afectats per la Zona de Baixes Emissions s'apunten a la desobediència

concentracion de coches antiguos contra la zbe de barcelona / periodico

2
Es llegeix en minuts
Gemma Tramullas
Gemma Tramullas

Periodista

ver +

La primera vegada que Mònica Xufré va anunciar un esdeveniment per Facebook contra la Zona de Baixes Emissions (ZBE), el 16 juny de 2016, hi van acudir 12 persones. A les dotze del migdia d’aquest diumenge, uns 2.500 vehicles, segons la Plataforma d’Afectats per les Restriccions de Circulació, han col·lapsat el passeig de Gràcia i el carrer d’Aragó, entre Pau Claris i Balmes, per protestar contra aquesta normativa de l’Ajuntament de Barcelona.

El centre de la ciutat semblava un mercat del vehicle d’ocasió. Des d’un preciós Chevrolet Impala dle 1959 fins a foguejades furgonetes de transport, passant per motos, tot terrenys, interlocutòries de ral·li i campers despertaven la curiositat de passejants locals i estrangers. Feia olor de gasolina i de tant en tant algun vell motor rugia per demostrar la seva potència. Fins i tot algun conductor va plantar una taula de càmping entre cotxe i cotxe per endrapar unes llesues de pa amb tomàquet regades amb un porró de vi. Només els lemes contra la ZBE i l’impost al CO2 li donaven un aire de manifestació a l’esdeveniment.

Amb el cotxe de l’avi

 «Ens hem unit camioners, autònoms amb petites furgonetes, gent que guarda el Seat 127 de l’avi, els de les motos, col·leccionistes... –enumerava Mònica Xufré, convertida en portaveu d’aquesta plataforma ciutadana amb 3.200 socis–. Haurien d’adonar-se que ho estan fent molt malament perquè gent tan diferent ens estiguem manifestant avui».

Xufré és autònoma i condueix un Volvo del 1993 que porta 600.000 quilòmetres recorreguts i que li serveix tant per treballar com per viatjar amb la família. Des del 2 de gener ja no pot circular sense etiqueta mediambiental per una àrea de 95 quilòmetres quadrats –que inclou els municipis de Barcelona (amb l’excepció de la Zona Franca i els barris de Vallvidrera, Tibidabo i les Planes) i l’Hospitalet, així com part de Cornellà, Esplugues i Sant Adrià–, però assegura que continuarà conduint fins i tot després de l’1 d’abril, quan l’Ajuntament començarà a multar aquests vehicles.

«Estic practicant la desobediència civil –afirma–. Quan t’imposen unes normes han de donar-te eines perquè les puguis complir. El que no pot ser és que, a més de no donar-te-les, et criminalitzin, et vigilin amb càmeres, et multin i et posin la població en contra».

Reciclatge

Xufré es considera ecologista: «Reciclo, reutilitzo i reparo», diu. S’ha gastat 200 euros en un filtre i el seu Volvo ha donat 0 en el test d’opacitat (fums negres) de l’ITV. En línia amb un dels lemes de la concentració, substituir cotxes antics per nous no és ecològic, considera que adaptar els cotxes antics donaria feina a molts tallers i contribuiria a l’economia circular.

Notícies relacionades

Silvia Piñero González es dedica a fer reformes en pisos i condueix una furgoneta Seat Trans Assegura que també la continuarà utilitzant a partir de l’1 d’abril, però per a ella no és una qüestió de desobediència civil a una norma injusta: «És obediència a la meva vida i a la meva feina –explica–. Això és un atemptat en tota regla. No es pot imposar una normativa de la nit al matí a uns vehicles que passen l’ITV».

L’ajuntament preveu que la ZBE contribuirà a reduir la contaminació en un 15%, però la plataforma considera que les activitats del port i de l’aeroport contaminen molt més i que s’està castigant els més vulnerables. «Volem que ens escoltin –demana David Llort, president de la plataforma ciutadana–. Venim amb solucions que la Unió Europea està aplicant en altres països, però aquí en canvi tot és prohibir, prohibir, prohibir sense donar una alternativa».