03 d’abr 2020

Anar al contingut

proyeecto qüestionat

40 entitats llancen una campanya en favor del museu Hermitage a la Barceloneta

Critiquen les traves municipals i creuen que és una oportunitat per millorar el model turístic

L'ajuntament està pendent de quatre estudis sobre la seva viabilitat i impacte

Patricia Castán

40 entitats llancen una campanya en favor del museu Hermitage a la Barceloneta

«Preferim que a la Barceloneta hi arribin turistes interessats a veure museus que en farres i borratxeres», defensa amb determinació l’Associació de Veïns de la Barceloneta, que veu en el projecte de l’Hermitage una «oportunitat per canviar el model turístic de la zona, «a més de suposar un nou equipament cultural «de prestigi internacional» per al barri. Amb aquesta tesi i la que Barcelona ha perdut pistonada en l’àmbit cultural i el litoral precisa d’apostes que vagin més enllà del lleure, la nova plataforma +Cultura xBarcelona, integrada per unes 40 entitats sobretot veïnals i de comerciants, inicia avui una campanya en favor de la instal·lació del museu a la nova zona de Marina Vela (més enllà de l’Hotel W).

La mobilització de la nova plataforma +Cultura xBarcelona està encapçalada amb el manifest que subscriuen sota el títol ‘L’última oportunitat’, però es plasmarà al carrer amb una singular campanya de cavallets amb reproduccions d’obres de Monet, Gauguin i Kandinsky, on es llegeix «A punt per venir a Barcelona» i «¿Segur que t’ho vols perdre?». Al·ludeixen així a les presumptes objeccions que posa l’ajuntament al recinte.

Una altra de les imatges de la campanya.

Fa uns dies el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, va declarar a Betevé que un dels quatre informes en marxa (n’avaluen la viabilitat i l’impacte en els àmbits de la mobilitat, cultura i l’econòmic) oferia «dificultats» en l’àmbit de la mobilitat a la zona. Una cosa que negaven dimarts fonts de l’Hermitage i ara reiteren els seus defensors, que consideren que el projecte «s’ha elaborat segons el Pla Especial de la Nova Bocana del Port de Barcelona, aprovat pel mateix ajuntament».

Art, cultura i economia

En el manifest que avui presentaran públicament en plena Barceloneta, emfatitzen que «l’art és cultura, és educació, és oportunitat», i abraça perspectives socials i econòmiques. Manel Martínez, president de l’AAVV Barceloneta, opina que seria positiu per al barri mariner ser conegut per acollir una seu d’una «entitat cultural amb 250 anys d’història» i bressol a Sant Petersburg, en lloc de per ser escenari dels excessos del turisme de farra. 

Però els signants (des de col·lectius veïnals del Raval, el Poble Sec i la Vila Olímpica –entre d’altres–, a la plataforma d’eixos comercials més cèntrics Barcelona Oberta, i de diferents zones) creuen que està també en joc el model desenvolupament urbanístic del litoral –«somnolent des dels Jocs» i del qual s’espera ara «una gran transformació»–, apostant també per la cultura, davant l’actual fórmula centrada en l’oferta de lleure, a més de la nàutica. «¿És que l’Hermitage a la Barceloneta no és una infraestructura d’interès general que pot afegir valor al nou espai guanyat a la ciutadania?» (en al·lusió al desenvolupament de la Nova Bocana). La seva opinió contrasta amb la d’altres veïns del barri, que consideren el projecte especulatiu. 

Els seus defensors emfatitzen que fa temps que els sectors culturals adverteixen de la «falta de rumb cultural a nivell local», sense iniciatives públiques, sinergies, detecció d’oportunitats ni recursos públics, relaten. Per això aplaudeixen l’arribada d’una iniciativa de l’àmbit privat, sense cost per al barceloní, a aquest solar del Port de Barcelona, que aquest organisme veu amb millors ulls que l’ajuntament. «¿Per què Barcelona s’entossudeix a sumar [...] projectes perduts?», interroguen, abans de demanar a les administracions que «facilitin tot el possible» el desembarcament del museu.