CONFLICTE EN EL TRANSPORT TERRESTRE

Foment dona la mà al taxi i aparca la via judicial

El Govern retira la petició de suspendre el reglament anti-Uber de forma cautelar "per respecte envers les competències d'altres administracions"

Manté el recurs però diu que hi ha "predisposició al diàleg i "voluntat d'acord" amb l'AMB

zentauroepp44449513 taxi caminal180726105157

zentauroepp44449513 taxi caminal180726105157

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

El conflicte del taxi no pot donar-se mai per acabat. Perquè ara són les llicències de lloguer de vehicles amb conductor i demà serà la tarifa única a l’aeroport, els xofers pirates, els motos al seu carril, la inseguretat de nit, la liberalització de preus o horaris, o la necessitat d’instaurar el taxi compartit. Aquest sempre ha sigut un gremi combatiu. Però avui sí que es pot parlar de certa esperança en el capítol més cru que ha viscut i protagonitzat la professió en les últimes dècades. El Ministeri de Foment ha decidit "retirar la petició de mesures cautelars" sol·licitades al jutge en el seu recurs contra el reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que pretén posar límit a les llicències de vehicles de transport amb conductor (VTC). Per la seva part, els taxistes van aplaudir el gest i es van mostrar conciliadors, en una segona jornada de vaga aquesta vegada sense incidents. És l’hora de la política. Però amb una mica de trampa: el jutge encara ha de parlar. 

La decisió del Govern no és ni gratuïta ni fútil. Arriba després de la reunió celebrada dimecres a Madrid entre tècnics del ministeri i de l’AMB, que van analitzar els detalls d’una normativa que estava predestinada a xocar amb la llei estatal de transports, un objectiu potser buscat per les autoritats metropolitanes en el seu intent de remoure fonaments legislatius, segurament, l’article 182.2 del Reglament d’Ordenació de Transports Terrestres, perquè inclogui una referència a les normes que puguin impulsar altres administracions en matèria de VTC.

Graella de la T1 del Prat, sense taxis / DANNY CAMINAL

El cas és que s’han ajuntat la gana i les ganes de menjar: un nou Executiu que intenta traspassar les competències (les mateixes que intentava protegir en la seva demanda) a les comunitats autònomes, i un ens localista que busca gestionar les seves pròpies peculiaritats sota la premissa que totes les ciutats són diferents i potser no tot pot protegir-se sota un únic paraigua jurídic. Foment ha explicat a través d’un comunicat que adopta aquesta decisió com a mostra de "respecte envers les competències d’altres administracions i sense perjudici del resultat final que tingui el recurs" que va interposar (i manté) contra el reglament que va aprovar l’AMB. 

Pas de gegant

Així les coses, amb Foment passant de la targeta vermella a la simple amonestació, es fa un pas de gegant en la resolució del conflicte, que pot prendre com a mínim dos camins. Es pot modificar l’esmentada llei perquè el text metropolità no faci olor de trepitjada competencial, o es pot decretar que a partir d’ara, la norma que preval és la que dictin les autonomies. En els dos casos, no obstant, i aquí és on la política pot ser més múrria, es necessita el concurs del Congrés dels Diputats. I tothom sap com va arribarPedro Sánchez al poder i les ganes que li tenen grups pròxims. Un portaveu de Foment ha assegurat a aquest diari que la voluntat de diàleg "és total" i que hi ha "bona predisposició" per assolir un acord amb Barcelona.

Marxa lenta de taxistes del Prat al port / DANNY CAMINAL

Mercedes Vidal, regidora de Mobilitat de la capital catalana i presidenta del’Institut Metropolità del Taxi, ha aplaudit el gest de Foment i ha celebrat que el diàleg amb l’actual Govern "sigui més fluid que amb l’anterior". "La llei depèn del ministeri i això és el més important al marge de la demanda, que perdria tota validesa si finalment es produeix el canvi que sol·licitem". En una conversa amb aquest diari, la regidora ha apel·lat al’ADN dels comuns al recordar que la voluntat de l’equip d’Ada Colau  no és que arribin més vehicles a la ciutat, sinó reduir-los. Una manera de dir que el veto a Uber i Cabify és més ecològic que ideològic.

Vaga sense incidents 

Notícies relacionades

El companyonatge entre Foment i l’AMB ha arribat durant el segon dia de la vaga de 48 hores convocada pel taxi. Després de les crues imatges de dimecres difoses per El Periódico, amb greus aldarulls en el moment de dispersar una manifestació que s’havia celebrat sense gairebé incidents, la jornada de dijous s’ha saldat amb una marxa lenta d’anada i tornada entre l’aeroport i el port. Alberto Álvarez, líder d’Élite, el grup majoritari del sector, s’ha mostrat conciliador: "La lluita comença als carrers però sempre acaba als despatxos, que és on es prenen les decisions. Estem esperançatsque la llicència urbana tiri endavant".

Mentre la política sembla que avança, el flanc judicial donarà divendres un titular important, ja que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) anunciarà si manté o no la suspensió urgent del reglament metropolità que crea una llicència urbana pròpia que limitaria molt les opcions de creixement de les VTC. El jutge tenia sobre la taula la petició de Foment, ara retirada, però també la de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, que de moment manté la petició de suspensió d’una normativa que tenia previst començar a desplegar-se a l’agost. Si el jutge aixeca el veto, l’AMB podria iniciar el desplegament. Però en vista de la mà estesa de Foment, potser s’imposa un temps d’armistici