L’estació de bus de Fabra i Puig es reorganitza pels talls de l’R3
A més d’adequar l’espai, l’Ajuntament establirà una parada a Can Dragó i una zona d’espera per a autobusos a Pintor Alsamora.
«Veurem com funciona», diu l’associació Promoció del Transport Públic

L’estació d’autobusos de Fabra i Puig de Barcelona i els seus voltants es preparen per convertir-se, a partir del 7 d’octubre vinent i per espai de 16 mesos, en el punt d’arribada i sortida del gran dispositiu que reemplaçarà els trens de Rodalies de la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà, que deixaran de circular entre Montcada Bifurcació i la Garriga per les obres de desdoblament de l’R3.
Renfe assegura que l’estació està preparada per assumir el nou contingent d’autobusos. El dispositiu consistirà, en una primera fase, en una connexió directa cada deu minuts entre Barcelona i Centelles i cada 15 minuts entre Vic, Centelles i Barcelona. L’Ajuntament, no obstant, ha vist necessari preparar-se per a l’arribada d’aquest macrodispositiu. A preguntes d’aquest diari, confirmen que portaran a terme mesures per evitar que l’operatiu pugui afegir pressió al funcionament de l’estació i als accessos a la ciutat sobretot en hores punta. És per això que els autobusos que formaran part del Pla Alternatiu de Transport de l’R3 no aniran directament a l’estació de Fabra i Puig, sinó que després d’entrar a la ciutat pel carril bus de la Meridiana efectuaran la descàrrega de passatgers a la parada d’autobús interurbà que ja existeix de Can Dragó. Els usuaris descendiran en aquest punt, i hauran de creuar la Meridiana per accedir a l’estació de metro de la línia 1 de metro o de Rodalies per continuar el seu camí. La parada de Can Dragó ampliarà de dues a tres places l’espai per a autobusos, amb l’eliminació d’un parterre que permetrà guanyar aquesta nova superfície.
Zona d’espera
La càrrega de viatgers sí que es realitzarà a l’interior de l’estació de Fabra i Puig, que està reorganitzant les línies que operen al seu interior per agilitzar el funcionament. La línia A1 entre Sabadell i Barcelona, que utilitza vehicles articulats, traslladarà el seu punt d’arribada, actualment a l’interior de Fabra i Puig, a l’exterior de l’estació, a la part posterior, amb l’habilitació d’una nova parada.
A més, al carrer Pintor Alsamora s’habilitarà una zona d’espera dels autobusos que presten el servei alternatiu de Rodalies. Per a l’associació Promoció del Transport Públic (PTC), l’operatiu d’autobusos no suposarà una gran pressió afegida als accessos i sortides del trànsit per la Meridiana en hora punta.
Al primer tall per les obres de desdoblament de l’R3 realitzat a la tardor del 2023, llavors durant cinc mesos, el dispositiu d’autobusos entrava fins a la Sagrera, on era possible connectar amb les línies L1 i L5 de metro, a més del tren. No obstant, en aquesta ocasió les obres a la Meridiana i a la Sagrera impedeixen que els autobusos s’endinsin a la ciutat. "No veiem inconvenient en el fet que Fabra i Puig centralitzi el dispositiu. Però estarem atents en tot el seu funcionament", explica el president de PTP, Adrià Ramírez.
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Tendències en salut L’ashwagandha, el suplement que conquista dones en la menopausa: «M’ha tret la boirina del cap»
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Nova etapa L’emotiu comiat de Ramon Pellicer del ‘TN’ de TV3 després de 23 anys: «Ara assumirem altres responsabilitats»
- Estrena televisiva ‘OT 2025’ arriba amb un nou jurat i un programa d’humor