ELS PROJECTES SELECCIONATS

Consciència com a motor de canvi

Setem Catalunya forma professors perquè mostrin als seus alumnes les desigualtats del capitalisme i, sobretot, les aternativas

abertran36744777 projecte pam a pam de setem catalunya170102151407

abertran36744777 projecte pam a pam de setem catalunya170102151407

2
Es llegeix en minuts
HELENA LÓPEZ / BARCELONA

Prendre consciència de les desigualtats profundes que existeixen al planeta i oferir eines per, almenys, no contribuir a incrementar-les. Això era, de manera molt, molt resumida (l’assumpte és realment complex), el que buscava el projecte d’aprenentatge i servei que durant dos anys va portar a terme Setem Catalunya en dos instituts. La iniciativa va funcionar tan bé que l’oenagé ha decidit dirigir la formació als professors. Seguint aquella màxima de no donar peix, sinó la canya, l’organització ha optat aquest curs per formar docents perquè siguin aquests els que ofereixin aquests coneixements als seus alumnes i poder fer arribar així el missatge a molts més nois. «En lloc d’un institut per any, com hem fet fins ara, amb aquest nou format l’any que ve hi podrà haver 20 projectes iguals en 20 instituts diferents, i arribarem així - a molts més alumnes», expliquen. 

Aquest curs de formació per a docents sobre consum responsable i economia social i solidària és un dels 53 projectes de proximitat que han sigut seleccionats per l’Ajuntament de Barcelona en la convocatòria de la direcció de Justícia Global. Començarà l’1 de febrer i, com es va fer els dos anys anteriors amb els alumnes, es treballaran temes com per exemple les desigualtats nord-sud, el consum irresponsable versus el consum responsable, els processos de producció en alimentació, moda i electrònica, el comerç just o l’equitat de gènere.

L’objectiu de fons, un d’ells, almenys, és comprendre el sistema d’intercanvis comercials injustos entre països. Desenvolupar la capacitat d’anàlisi crítica de l’alumnat, ara a través dels seus professors. «Més enllà de fomentar el comerç just entès des del punt de vista clàssic, es tracta de fomentar una economia alternativa al capitalisme, que es regeixi per criteris diferents: democràcia interna, finances ètiques, equitat de gènere...», expliquen a l’oenagé.

 

REFLEXIÓ 

Notícies relacionades

Es busca que els nois passin per un procés reflexiu que els incentivi a qüestionar-se què hi ha darrere dels productes que consumeixen –on, qui i com es cus la roba que usen i com s’aconsegueix el material per construir els seus mòbils–, com a mètode per sensibilitzar-los de cara a modificar (o intentar-ho) els seus hàbits de consum.  

Els seus impulsors valoren a més el fet de fer-ho amb la metodologia d’Aprenentatge i servei –la vella Ètica o Religió d’EGB–, on l’alumne protagonitza tot el procés i participa en iniciatives com Pam a pam, mapa col·laboratiu d’economia social en què els mateixos nois descobreixen, al carrer, les alternatives. H. L.