LLUITA CONTRA LA POL·LUCIÓ

L'àrea metropolitana vol vetar els dièsels més contaminants a partir del 2018

L'AMB aposta per aplicar la prohibició als vehicles fabricats abans del 1996

El transport públic consolida el seu repunt amb el 2,5% més d'usuaris durant l'any passat

 

  / JOSEP GARCIA

4
Es llegeix en minuts
VÍCTOR VARGAS LLAMAS / BARCELONA

 

El 2018 està marcat al calendari de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) perquè els vehicles dièsel més antics i contaminants deixin de circular pel seu territori. Un període de dos anys és el que contempla l’ens supramunicipal per començar a aplicar el veto al trànsit rodat d’aquells vehicles dièsel amb qualificació Euro 1, els fabricats abans del 1996, segons va exposar el vicepresident de transport i mobilitat, Antoni Poveda, durant la presentació de les dades d’usuaris de transports públics de l’any passat.

La intenció de l’Àrea Metropolitana de Barcelona és ampliar el veto de forma gradual, estenent-lo progressivament als motors dièsel fabricats amb posterioritat a aquell any. Una mesura que s’implantaria als 36 municipis compresos en el govern metropolità i que es preveu compatibilitzar amb restriccions fins i tot més estrictes per als vehicles de motor que circulin per les rondes de la capital catalana. L’estratègia es complementaria amb diverses zones urbanes d’atmosfera protegida (ZUAP) a prop de localitzacions sensibles, com poden ser les escoles i hospitals.

URGÈNCIES SANITÀRIES

Aquest és el plantejament de base que va exposar Poveda per abordar de manera dràstica els alts nivells de pol·lució que estan afectant la població, cosa que ha fet que la primera causa d’urgències sanitàries durant aquests últims mesos siguin les relacionades amb afeccions respiratòries, segons va revelar. Un escenari de risc per a la salut sobre el qual se centrarà la proposta de restriccions de trànsit que l’AMB traslladarà a tots els seus membres i a totes les autoritats.

Antoni Poveda

VICEPRESIDENT TRANSPORT AMB

La bona xifra del transport públic no amaga la necessitat de reduir els desplaçaments en vehicle privat, que segueixen augmentant

El full de ruta que planteja l’executiu metropolità preveu anar ampliant la restricció amb el pas dels anys. Així, la prohibició als vehicles dièsel catalogats com a Euro 2, els fabricats entre el 1996 i el 2000, es faria efectiva el 2019, si es compleix la voluntat  de l’ens.

L’exposició de Poveda es va produir el mateix dia que vuit municipis del Baix Llobregat i el Vallès Oriental, integrants tots de l’AMB, anunciaven la creació d’una comissió per unir esforços en la lluita contra la contaminació atmosfèrica. Així ho han acordat els consistoris de Molins de Rei, Sant Andreu de la Barca, Pallejà, Torrelles de Llobregat, la Palma de Cervelló, el Papiol, Sant Vicenç dels Horts i Castellbisbal, que s’han marcat com a objectiu disposar de dades objectives sobre els efectes mediambientals en la població d’un territori que el 2006 va ser qualificat per la Generalitat com a «zona d’especial protecció atmosfèrica». Una categorització justificada per l’elevada presència d’indústries i de les principals vies d’accés a Barcelona, el port i l’aeroport.

EPISODIS CRÍTICS

També l’Ajuntament de Barcelona està en sintonia amb aquestes iniciatives, com va revelar la seva regidora de mobilitat, la també presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Mercedes Vidal. La regidora va destacar que Barcelona es planteja mesures de limitació de la mobilitat del transport privat en episodis d’alta contaminació, com les que ja està portant a terme Madrid.

Les intencions de l’entitat s’emmarquen en l’anunci del balanç d’usuaris del transport públic durant el 2015, que presenta un increment interanual del 2,5%, fins a arribar als 655,84 milions de passatgers. Una xifra que Poveda va valorar positivament, al «ratificar el canvi de tendència en el sistema públic de passatgers», com ja s’apuntava tímidament en el segon semestre de l’any 2014.

No obstant, el també alcalde de Sant Joan Despí va considerar que les xifres del transport públic deuen ser més ambicioses per diluir les dades d’una mobilitat en mitjans privats que segueix en cotes molt elevades, fins al 4,7% més en la zona compresa entre els rius Llobregat i Besòs, amb vies com la C-31, la C-32, la B-23 i la C-58.

Mercedes Vidal

PRESIDENTA DE TMB

S'ha d'anar cap a la contenció tarifària i la tarifació social, i potenciar la renovació de la flota de busos de TMB amb més vehicles elèctrics 

«El vehicle privat és el causant del 25% de la contaminació atmosfèrica a l’àrea metropolitana», va recordar Poveda. Xifres que Vidal va atribuir en part a una certa recuperació econòmica, sense oblidar el descens del preu del petroli i l’existència d’un fort arrelament cultural amb el vehicle privat.

Notícies relacionades

Respecte a la resta de dades, la xarxa de metro va obtenir el segon millor registre de la seva història, amb 385 milions de viatgers, un 2,5% més que el 2014. El passatge dels autobusos de TMB va pujar un 1,9% (187,78 milions de viatgers), mentre que els busos de gestió indirecta van tenir un 4,4% més d’usuaris, i van superar d’aquesta manera els 83 milions.

Madrid també apunta al dièsel