La millora de l’Anella Olímpica

El Sant Jordi i el Sant Jordi Club podran acollir concerts simultàniament el 2029

El concurs arquitectònic per ampliar l’escenari annex preveu, de passada, resoldre la falta d’insonorització que patia el conjunt

El Sant Jordi i el Sant Jordi Club podran acollir concerts simultàniament el 2029
3
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

L’ampliació del Sant Jordi Club de Montjuïc reimpulsarà l’Anella Olímpica en conjunt, que podrà comercialitzar-la a partir del 2029 com un doble escenari cultural. La sala i el seu germà gran, el Palau Sant Jordi, avui no poden acollir esdeveniments simultàniament. No és per capacitat ni per falta d’atractiu, sinó a causa d’"interferències sonores".

Arrosseguen un dèficit històric d’insonorització que fa que la música en un escenari s’escolti des de l’altre, i viceversa. El nou edifici, a banda de mimar l’experiència d’usuari i proporcionar "una acústica impecable", haurà d’oferir un aïllament clau. Sense tallar-ne el cordó umbilical, és clar, perquè els dos espais continuaran units per un cos central que allotja el nucli de serveis compartits: climatització, electricitat, dipòsits i col·lectors, videovigilància...

El Club va néixer en realitat com a espai esportiu auxiliar, i després es va adaptar per a concerts més reduïts que els del Palau, on caben quasi 18.000 persones. Amb les 9.000 que podrà arribar a absorbir el nou, s’arribaria a un aforament conjunt de 27.000. Estan en dues cotes diferents i entre els dos cobreixen 10 nivells d’altura, com si fossin plantes d’un edifici. Per això als laterals hi ha dues grans escalinates que resolen el desnivell i que no poden suprimir-se perquè formen part del pla d’evacuació de l’esplanada olímpica.

"Tot i que aquest model ha garantit la funcionalitat del conjunt fins avui, actualment presenta limitacions en capacitat, eficiència i autonomia", admet la documentació del concurs arquitectònic. Així doncs, el projecte guanyador repensarà el trencaclosques d’altures i serveis perquè els dos escenaris es complementin sense limitar-se l’un a l’altre. També pot intervenir en els voltants, fins a un màxim de 25.000 metres quadrats de superfície reurbanitzada.

Doblets a mida

Sens dubte, poder programar doblets d’alta qualitat a Montjuïc és tot un caramel per al circuit internacional de gires musicals i grans esdeveniments, perquè obre un ventall inèdit de possibilitats. ¿Estrelles rivals tocant alhora? ¿Llegendes d’un mateix gènere musical dirigides a generacions diferents? La flexibilitat és més gran encara si es té en compte que el futur Sant Jordi Club oferirà tres rangs d’aforament (4.000, 6.500 i 9.000 espectadors) per captar esdeveniments de mida mitjana sense renunciar als més petits, que allotja ara. Una "reconfiguració versàtil" de la sala haurà d’assegurar "sensació de plena ocupació i coherència visual" en els tres formats de xou.

L’escenari es podrà col·locar al centre o en un lateral, mentre que tot el públic podrà estar assegut, dret o una combinació de les dues opcions. La pista, diu el concurs arquitectònic, serà l’espai central del nou Sant Jordi Club i haurà d’oferir una experiència immersiva, segura i de qualitat per al públic, dret o assegut.

Sales vip

Notícies relacionades

Les grades tindran seients fixos i retràctils i zones específiques per a persones amb mobilitat reduïda. "La visibilitat haurà de ser òptima des de qualsevol punt, independentment de la configuració triada", avisen els plecs. A les grades hi haurà també sales climatitzades i insonoritzades per a usos prèmium i institucionals, que oferiran "una experiència confortable i operativa" amb seients ergonòmics, una zona de descans i un minibar amb nevera. Aquestes cabines vip es podran fusionar o segregar-se en fins a sis unitats amb capacitat per a 10 persones cada una, amb una avantsala comuna amb lavabos.

Els artistes i els tècnics també tindran moltes facilitats, amb una "infraestructura escènica de primer nivell" dotada d’un "sostre practicable de gran capacitat i punts de suspensió" per a llums, so i escenografia. Potència elèctrica, preses accessibles, un sistema de black-out (una foscor total fins i tot de dia) i terra reforçat perquè els camions puguin descarregar in situ també figuren entre les futures prestacions.