PROJECTE "NO PRIORITARI"

Colau retalla a la meitat la subvenció a la F-1 però la manté un any més

Barcelona aportarà dos milions d'euros al circuit de Montmeló per garantir la seva viabilitat

Pisarello es reuneix amb els alcaldes de la zona i les revela que la seva retirada serà "progressiva"

El pilot de Ferrari d’Alemanya Sebastian Vettel , condueix el seu cotxe durant la segona sessió d’entrenaments en el Gran Premi d’Espanya de Fórmula Un al circuit de Barcelona Catalunya a Montmeló divendres , 8 de maig de 2015. ( Foto AP / Andres Kudacki ) 

El pilot de Ferrari d’Alemanya Sebastian Vettel , condueix el seu cotxe durant la segona sessió d’entrenaments en el Gran Premi d’Espanya de Fórmula Un al circuit de Barcelona Catalunya a Montmeló divendres , 8 de maig de 2015. ( Foto AP / Andres Kudacki )  / AP / ANDRES KUDACKI

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

La pugna entre el compliment de les promeses electorals i la realitat ha entaulat una nova batalla al govern d'Ada Colau. Aquesta vegada ha guanyat la segona: Barcelona en Comú (BC) ha optat per fer progressiva, espaiada en el temps, la seva retirada del suport a una instal·lació que criticava. Es tracta de la F-1 i de les ajudes que va impulsar Xavier Trias en el mandat anterior.

Colau i els seus ja havien insistit en campanya que la subvenció al circuit de Barcelona- Catalunya, a Montmeló (Vallès Oriental), no era “prioritària”. Fins ara estava vigent un conveni que representava un desemborsament de quatre milions d'euros anuals per a les arques municipals. Però, segons ha explicat a EL PERIÓDICO el primer tinent d'alcalde de EconomiaGerardo Pisarello, el 2016 se n'abonaran 'únicament' dos milions.

PRIMER PAGAR ELS DEL 2015

“No volíem provocar un perjudici a la viabilitat del projecte i que entrés en fallida per la retirada completa de la subvenció”, ha raonat el número dos de Colau, que a l'octubre es va reunir amb els alcaldes de la comarca per prevenir-los de la decisió. Segons la seva versió, els regidors de MontmelóGranollers Parets del Vallès (Antoni GuilJosep Mayoral i Sergi Mingote, respectivament, tots ells del PSC) van encaixar la retallada de fons i li van anunciar que la seva intenció és introduir iniciatives més vinculades a la sostenibilitat energètica.

La comissió de govern de dilluns va aprovar el nou conveni amb el circuit automobilístic corresponent al període 2015-2016. A més de pagar els quatre milions corresponents a l'any que ara s'acaba (que encara no s'havien desemborsat), s'afegeixen dos més per al 2016. De cara al 2017-2018, que és quan es negociaria el següent, el govern de Colau ja decidirà què fa.

EL MAL PRECEDENT DELS JOCS D'HIVERN

El primer tinent d'alcalde ha comentat que, en tant que capital de Catalunya, no han volgut desentendre's del que passava més enllà dels límits de la ciutat, cosa que va passar amb els jocs d'hivern de Barcelona-Pirineus, on van optar per aparcar el projecte sense conèixer exactament els detalls. Després, arran de la queixa de les comarques de muntanya, van haver de recular i crear una comissió d'estudi sobre la viabilitat de la iniciativa.

Notícies relacionades

Les ajudes a la F-1 van començar el 2013. Va coincidir amb el moment en què la crisi havia castigat més la recaptació de les instal·lacions de motor del Vallès. A més de l'ajuntament barceloní, la Generalitat també contribuïa a la seva supervivència, així com la Diputació de Barcelona. El tinent d'alcalde ha opinat que la recuperació econòmica que s'anuncia podria servir per recuperar visitants i per tant ingressos de taquilla. “Una iniciativa privada com la F-1 hauria de recuperar progressivament l'autosuficiència”, ha considerat.

7,64% DEL TOTAL

El conveni recull com en edicions anteriors la col·laboració entre el circuit i l'Ajuntament de Barcelona en la promoció del món del motor; la projecció internacional de la capital catalana i la promoció econòmica generada per les instal·lacions de Montmeló. L'import total de la subvenció, els sis milions d'euros corresponents al 2015 i el 2016, equival al 7,64% del cost total de l'activitat del circuit, estimada en 78,45 milions.

Beques de menjador o projecció internacional 

Tot just accedir a l'alcaldia, Colau va posar l'exemple de la F-1 com un dispendi innecessari. El va confrontar a les 4.500 beques de menjador que, segons ella, es van deixar de donar en l'últim any de Xavier Trias com a alcalde i que segons els seus càlculs representaven uns 4,5 milions d'euros. Va ser llavors quan el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, va avisar que les ajudes de les Administracions eren una inversió a la llarga per a tot el país. Que dels quatre milions anuals de Barcelona es generava un impacte de 200 només per a la ciutat i 350 més per a tot Catalunya. Puig va insistir a dir que no només era una qüestió de llocs de treball directes i indirectes sinó que suposava un pas molt important en la projecció internacional com a potència del motor. Trias sempre havia defensat la subvenció en aquests termes, a més d'apel·lar a la "responsabilitat" de la capital.