MESURA COMPROMESA PER ALS PRIMERS 100 DIES DE GOVERN

BCN encarrega estudis que avalin la unió del tramvia per la Diagonal

La regidora de Mobilitat defensa que és l'opció «més viable, barata i senzilla»

Els resultats, d'aquí tres mesos, tot i que BC es replanteja modificar el model concessional

Un tramvia del Trambaix al final del trajecte, a la plaça de Francesc Macià, al costat d’un autobús urbà.

Un tramvia del Trambaix al final del trajecte, a la plaça de Francesc Macià, al costat d’un autobús urbà. / ARXIU / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA/BARCELONA

L'Ajuntament de Barcelona va anunciar ahir que ha encarregat els estudis per connectar el tramvia per la Diagonal. L'equip d'Ada Colau s'havia compromès a demanar els informes necessaris per a la controvertida unió de les dues línies actuals abans de superar els primers 100 dies de govern, una cita que es compleix dilluns. No és un encàrrec que parteixi de zero, al contrari: el govern defensa sense cap dubte que sigui per la Diagonal.

«No és cap apriorisme. Tècnicament és la més viable, la més barata, la més senzilla i la que aporta més viatgers d'altres transports», va sostenir la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, en defensa de l'alternativa per la cèntrica avinguda. Ambientòloga i bona coneixedora del sector, la regidora va recordar que ara només s'està cobrint la primera etapa, i els resultats podrien ser una realitat d'aquí tres mesos.

ENCÀRREC A BIMSA / La comissió de govern va aprovar dimecres tirar endavant 12 estudis «per assegurar la viabilitat tècnica d'aquesta connexió», van informar ahir fonts municipals. Els han encarregat a la societat municipal BIMSA amb l'objectiu de disposar de «la màxima informació possible dels requeriments que té a tots els nivells». Una de les possibilitats a analitzar és rescatar l'actual concessió, actualment en mans privades, perquè aspiren que sigui pública.

Barcelona en Comú (BC) portava la connexió del Trambaix i el Trambesòs al programa electoral en contraposició a la postura numantina de l'exalcalde Xavier Trias. CiU va defensar aleshores que un autobús elèctric articulat podia fer les mateixes funcions i era més econòmic i sostenible, una idea que el portaveu del grup municipal, Joaquim Forn, va reiterar ahir.

DIÀLEG AMB ERC I EL PSC / Alberto Fernández (PP) es va expressar en uns termes semblants al considerar que es tracta d'una inversió multimilionària i que engega a rodar el resultat de la consulta popular de la Diagonal del 2011, un argument que també posa sobre la taula CiU per retreure a Colau que no respecta la decisió ciutadana.

Però BC sembla que ja té socis amb qui tirar endavant el complex procés. Una vegada que s'hagin culminat els estudis (de tota mena, tant econòmics com de mobilitat, amb alternatives o sobre l'operadora), Vidal va revelar que estrenaran el debat polític. Ja han iniciat les converses amb els seus socis preferents, ERC i el PSC, que van confirmar ahir per boca dels seus respectius presidents, Alfred Bosch i Jaume Collboni, que veuen amb bons ulls el projecte tot i que queda molt per parlar encara.

Notícies relacionades

«NO DESFAREM RES» / Pel que fa a la preocupació per les conseqüències de connectar les dues línies entre les Glòries i la plaça de Francesc Macià, cosa que afectaria el tram de Diagonal recentment remodelat, la regidora de Mobilitat va ser contundent: «No desfarem res». Aquesta confiança es basa en alguns estudis preliminars que contemplen la possibilitat que els tramvies passin per l'actual carril bus o bé pel centre de la calçada central.

«No ha de quedar cap ombra de dubte sobre la viabilitat d'aquest projecte. El primer és la informació i el rigor», va defensar. El govern vol valorar les afectacions, l'accessibilitat dels vianants i bicicletes i on es poden instal·lar les parades dels trens per aconseguir la màxima intermodalitat possible.