El patinet elèctric, fora de control
Ciutat Vella es fixa com a meta aturar en un any l'incivisme d'alguns usuaris
La norma atorga de forma genèrica a aquest aparell la categoria de bicicleta
Els veïns de la Barceloneta es queixen de les incidències que produeixen els patinets elèctrics en els carrers. /
L'any passat va ser la fotografia de dos turistes despullats com dos adams el que va disparar la vàlvula de l'olla a pressió que sol ser la Barceloneta a l'estiu. Aquest any, sense arribar a tant, sembla han agafat el relleu els patinets elèctrics, així que res millor que llogar-ne un per travessar la línia imaginària i no posar-se periodísticament en la pell de la víctima, sinó ser el problema. «No derrapi». «No es comporti de forma incorrecta». «No circuli per la Rambla». Són tres de les advertències amb les quals es rep els clients en una de les tres principals empreses que lloguen aquest tipus de mitjà de transport a Ciutat Vella. Les admonicions estan impreses en grans lletres i penjades a la paret, en anglès i castellà. En certa manera, és un reconeixement implícit per part de la mateixa empresa que alguns usuaris pequen i contravenen les ordenances de circulació.
Una vegada al carrer, sobre rodes, no cal esperar gaire per trobar un primer grup de menors que esquiven vianants com un esquiador les portes vermelles i blaves. Van ràpids. És impossible seguir-los. ¿Per què? De tornada a la botiga, el dependent dóna una resposta a la pregunta. «Els nostres patinets tenen un limitador de velocitat, a 20 quilòmetres per hora com a màxim, però no totes les empreses l'instal·len». I convindria que ho fessin. Els models més senzills del mercat no corren gaire més, però la gamma alta, que n'hi ha, és una altra cosa. «El millor dels millors, el rei dels patinets elèctrics, al·lucina i posa't a més de 60 quilòmetres per hora». Així es publicita a internet el Raycool Brushless 2100W. Costa 1.389 euros. Convé subratllar que els models que es lloguen no solen ser aquest ferrari.
L'Ajuntament de Barcelona, no només per les queixes veïnals, sap que té un problema per resoldre. Així de clar ho reconeix. Com que el mes d'agost ja està a punt de donar pas al de setembre, la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, s'ha fixat com a meta més raonable que l' estiu que ve els patinets elèctrics no siguin una altra vegada un problema. Primer pretén passar llista, saber quants n'hi ha, perquè la xifra que li consta a l'ajuntament, 160, està òbviament desfasada. Només cal passejar-se pels locals on es lloguen per certificar que són més. El segon pas serà més complex: evitar que causin tensió a la via publica.
Convé abans de prosseguir, recapitular.
A Barcelona, el vestit de l'ordenança de circulació aprovada el 1998 molt aviat li va quedar petit. Van començar a trucar a la porta de l'ajuntament petits empresaris que volien posar a la via pública mitjans de transport inimaginats en l'ordenança, com el trixie (tricicle amb una banqueta darrere per a dos passatgers), el que en el seu moment va ser revolucionari segway..., i tot això, paral·lelament a un exponencial ús de la bicicleta a la ciutat. Al principi, la solució va ser donar a cada nou invent unes normes específiques, i les de la bicicletes revisar-les fins a convertir-les en un text d'extenuant lectura. El 2012, però, tenint en compte que els inventors anaven més ràpids que la burocràcia municipal, es va optar per un remei més còmode: qualsevol giny elèctric que mesuri una amplada màxima de 80 centímetres, pesi menys de 25 quilos i circuli a menys de 25 km/h tindrà els mateix drets i obligacions que una bici. És a dir, poden circular pel carril bici, per la calçada i per les voreres més amples de la ciutat, però han de guardar, per exemple, una distància prudencial amb els vianants i no circular a menys d'un metre de la façana.
Notícies relacionadesNOMÉS PER LA PLATJA / Hi ha, per tant, una norma que regula el seu ús, a la qual caldria afegir, a més a més, les regles específiques que imposen les empreses. Rent Electric, la utilitzada per provar-ne una unitat, especifíca que només s'han d'usar a la zona de la platja. Veten expressament anar amb els seus patinets fins a la Sagrada Família o un altre lloc turístic de la ciutat. No tots els usuaris respecten aquesta norma que, en qualsevol cas, no contravé les ordenances municipals. Altres empreses, com Wanted, no imposen aquests límits, ni territorials ni tampoc d'edat.
De cara a l'estiu que ve, el nou govern municipal s'ha proposat posar ordre, sobretot a Ciutat Vella, més que res perquè n'hi ha prou només d'estar una mica atent a les últimes novetats tecnològiques per afirmar que després del patinet elèctric vindran altres invents. Les primeres unitats del sorprenent monocicle elèctric, més petit i igual de pertorbador si se'n fa un mal ús, ja circulen per la ciutat. De fet, potser és aquesta la conclusió de l'experiència portada a terme dilluns passat. L'ordenança equipara el patinet elèctric amb una bicicleta, però les bicicletes es lloguen només per recórrer la ciutat. El patinet, a vegades, només com a divertimento.
- Pep Guardiola i Cristina Serra, a prop de firmar el divorci
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- Genealogia ¿Qui era la mare del nou Papa, Lleó XIV? Així era Mildred Martínez
- Míchel, hospitalitzat d'urgència per un problema de salut
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Mor Margot Friedländer, supervivent de l’Holocaust
- Nou Pontífex Parla l'investigador de Tortosa que va dissoldre la secta Sodalicio del Perú: "El papa Lleó XIV va tenir un paper imprescindible"
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família de Barcelona convidarà el Papa Lleó XIV pel centenari de Gaudí al juny de 2026
- Febre per Bad Bunny: 10 concerts a Madrid i 2 a Barcelona
- Mor James Foley, el director predilecte de Madonna i responsable de dues pel·lícules de la saga ‘Cincuenta sombras de Grey’