nova garrotada a la identitat comercial de barcelona

Vinçon es rendeix i tanca perquè el seu model ja no encaixa a BCN

La família Amat tira la tovallola i es nega a reorientar el negoci per als turistes

L'establiment posa fi a 74 anys d'història a través d'un amarg comunicat

Vinçon, en l’accés pel carrer de Provença, i amb la col·lecció de bosses de la botiga a la venda.

Vinçon, en l’accés pel carrer de Provença, i amb la col·lecció de bosses de la botiga a la venda. / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Carles Cols
Carles Cols

Periodista

ver +
Cristina Savall
Cristina Savall

Periodista

ver +

Vinçon va anunciar ahir el punt final de 74 anys de lluminosa història amb un amarg comunicat de 27 línies. Barcelona i Vinçon. Aquest és el títol de la carta de comiat d'aquesta botiga inclassificable. En el seu adéu, la direcció repassa les causes de la seva crisi (la facturació ha caigut a la meitat des del 2008) i arriba a una conclusió a tenir en compte en el debat sobre la marca Barcelona: «Creiem que hem format part d'una certa cultura de la ciutat. Sembla que això ara té difícil cabuda».

«Mai vaig imaginar que Vinçon pogués arribar a tancar», va explicar ahir una de les treballadores del negoci. Són 48 els treballadors que es quedaran al carrer. El seu problema és més gros, sens dubte, que el dels clients, igualment atònits. Passejar ahir pels passadissos de la botiga era descoratjador. Els prestatges comencen a estar només mig plens. La presència d'alguns turistes, cosa habitual des de fa anys, era molt simbòlica del que ha passat al final. En el comunicat, l'empresa reconeix que proporcionalment els turistes han guanyat pes en les caixes de cobrament, però gairebé sempre per adquirir objectes petits, detalls a manera de record, poques vegades per comprar mobles, llums o peces de l'infinit catàleg d'estris de cuina. «Per orientar-nos bé cap al turisme hauríem de canviar moltíssim la nostra col·lecció de productes», remarca la nota. Com va dir ahir l'arquitecte Juli Capella, és trist aquest adéu, però sempre és millor morir amb dignitat.

EL BRESSOL DE 'PÈL & PLOMA' / El tancament de Vinçon no és, com és obvi, un més d'aquells tristos casos recents en què han cessat la seva activitat comercial establiments centenaris per culpa de la llei d'arrendaments urbans. Aquí els propietaris del negoci, la família Amat, també ho són d'aquest extraordinari espai de 3.000 metres quadrats que forma part de la història moderna de Barcelona. Només per posar un exemple, a la sala d'exposicions de la botiga hi va néixer de la mà del pintor i cartellista Ramon Casas l'exquisida revista Pèl & Ploma.

Dit d'una altra manera, Vinçon no és un Quílez. El que el tancament d'aquesta botiga posa en qüestió, almenys en part, és aquest insistent relat que esdeveniments com el Mobile World Congress o el Gran Premi de Fórmula 1 són una benedicció general i que reparteixen equitativament els seus beneficis comercials. Vinçon està al passeig de Gràcia i, com assenyala el comunicat, gairebé és víctima d'això.

Notícies relacionades

Durant congressos com el de telefonia en aquest passeig hi passa una cosa que la majoria dels barcelonins ignoren. Alguns milionaris de les noves tecnologies demanen que algunes botigues de luxe els atenguin en exclusiva. Tots els venedors estan al servei d'un únic comprador que, és cert, s'hi gasta «quantitats fastigoses de diners», com explica un empresari que prefereix mantenir l'anonimat. Vinçon no ha entrat mai en aquesta roda, no per principis, sinó perquè el seu públic habitual ha sigut des de fa dècades un altre, el local, sobretot una classe mitjana en el sentit més ampli d'aquesta expressió, que des que va esclatar la crisi ha minvat. ¿Quant? Potser, qui sap, una manera de saber-ho sigui fer un cop d'ull als llibres de comptes de Vinçon. Segons Sergi Amat, actual responsable de la firma, les vendes han caigut un 10% cada any. Potser que aquest sigui exactament el ritme de reducció de la classe mitjana barcelonina.

En resum. Tanca Vinçon. Ara el pas següent serà descobrir quin negoci ocupa el seu lloc. La família Amat assegura que no posarà el local a la venda, que només el llogarà. Per a la ciutat, tant se val. Hi ha qui dóna per fet que la pròxima terra que conquistarà l'imperi Inditex al món serà el número 96 del passeig de Gràcia.

Temes:

Comerç