HOMENATGE A UN INFLUENT CRONISTA

La plaça de Huertas Claveria

Can Felipa portarà el nom del periodista mort fa cinc anys

Un llibre reuneix els articles que va escriure amb José Martí Gómez sobre rutes de la capital catalana de la mà d'il·lustres personatges com Mario Vargas Llosa

Els periodistes Josep Maria Huertas i José Martí Gómez, en els anys 70.

Els periodistes Josep Maria Huertas i José Martí Gómez, en els anys 70. / PEPE ENCINAS

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA SAVALL / Barcelona

L'Ajuntament de Barcelona i el ple deldistricte de Sant Martí han aprovat queJosep Maria Huertas Claveria (Barcelona 1939-2007) tingui una plaça al Poblenou. Així, a partir de l'any que ve, la glorieta de Can Felipa portarà el nom d'un cronista batallador i incisiu, per qui el periodisme era un compromís extrem, una manera d'afrontar la vida que el va portar durant el franquisme a nedar a contracorrent per aigües turbulentes sense por d'enfrontar-se a la censura ni a la mateixa presó.

Els veïns en diuen la plaça dels indignats perquè és on es reuneix l'Assemblea Social del barri, sobrenom que ni baixat del cel per al combatiu cronista dels barris de la capital catalana

Xavier Trias, alcalde de Barcelona, ha anunciat aquest dijous a la nit la decisió davant la Comissió Ciutadana Huertas Claveria, durant l'acte de presentació de la 'Guia informal de la Barcelona dels anys 70', una compilació d'articles escrits a quatre mans pel cronista de la capital catalana, de qui es compleixen cinc anys de la seva mort, i pel seu amic el periodistaJosé Martí Gómez, amb qui va coincidir al diari El Correo Catalán' i a la revista'Destino'.

La singularitat d'aquests reportatges és que persegueixen la mirada de personatges excepcionals de l'època que durant unes hores es converteixen en guies de suggerents rutes per la ciutat dels últims anys del franquisme. Caminen per les seves places i carrers sense benes als ulls i sense por d'explicar la part més fosc. Per això, més d'una vegada els textos van suscitar controvèrsies icensures. Així, l'escriptorManuel de Pedrolo recorreEls Encants de Sant Antoni. L'arquitecteOriol Bohigas analitza els edificis modernistes, que llavors començaven a revaloritzar-se. El cèlebre novel·listaMario Vargas Llosa explora la ciutat barroca.

El crític gastronòmicNéstor Lujántraça una ruta de restaurants, el cantantQuico Pi de la Serra, de bars, i l'actriuCarme Sansa, dels locals nocturns.Josep Maria Espinàs revela anècdotes dels carrers de Barcelona, iEstanislau Torres, de les seves muntanyes.Joan Marca descobreix tresors de les biblioteques privades, iAlexandre Cirici Pellicer, dels museus.

Notícies relacionades

Els reportatges més polèmics van ser el del dibuixantVíctor Mora al retratar la misèria de la Barcelona dels anys 40; el que l'escriptorPere Calders va dedicar a la guerra civil, i el recorregut que el periodistaFrancesc Candel va traçar pelcementiri de Montjuïc, llavors envoltat de barraques.

El llibre editat per laFederació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB)i l'ajuntament surt a llum ara amb motiu delcinquè aniversari de la mort de Josep Maria Huertas Claveria, que també va ser degà del Col·legi de Periodistes, redactor en cap d'El Periódico de Catalunya i autor de desenes de llibres sobre els barris de la ciutat. Es tracta de 13 reportatges escrits als diaris 'El Correo Catalán' i 'Tele/expres' i a les revistes 'Destino' i Presencia, entre el 1970 i el 1974, que van ser publicats amb periodicitat irregular.