Pràctiques irregulars en un sector en crisi
Barcelona inspecciona el taxi de nit per buscar llicències tramposes
Guàrdia Urbana i Policia Nacional participen en els controls, que es fan sense avís previ
Empresaris i autònoms sumen forces contra l'arrendament il·legal de credencials

Cua de taxis i una patrulla de la Guàrdia Urbana, dilluns a la nit en una de les parades de la plaça de Catalunya. /
El taxi de Barcelona disposa de quatre inspectors. Quatre persones que han de controlar les prop de 10.500 llicències que operen a l'àrea metropolitana i s'han d'assegurar que compleixin les normes, que no són poques. Els conductors expliquen que els coneixen perfectament, que són com «amiguets» i que es tracta de «funcionaris que treballen vuit hores i després se n'obliden». La nit queda, per tant, al marge d'aquesta minsa vigilància. És llavors quan es produeixen la majoria de petites infraccions, trampes administratives facilitades per una llei del taxi -aprovada el 2003- que permet explotar les llicències amb dos torns, trencant el vell dogma d'un taxi, un conductor. Amb tot això, l'Institut Metropolità del Taxi (IMT), actualment comandat per CiU, ha decidit passar el rasclet quan es fa fosc. Les inspeccions van començar la setmana passada, amb la complicitat de Treball (control de contractes), la Guàrdia Urbana (examen de l'estat del vehicle i del conductor) i la Policia Nacional (aplicació de la llei d'estrangeria).
Perquè autònoms i empresaris del taxi vagin plegats, n'ha d'estar passant una de grossa. I passa que molts taxistes propietaris d'una llicència opten per recórrer a una gestoria perquè exploti el seu taxi. Es pot derivar paperassa com l'afiliació a la Seguretat Social o el pagament de nòmines, però entregar les claus i oblidar-se'n és il·legal, tal com especifica el reglament metropolità del taxi aprovat el 2004. El taxista rep un fix al mes i el gestor, en el pitjor dels casos, esprem al màxim les 24 hores del dia amb convenis que no compleixen la legalitat -cotitzar per quatre hores i estar-ne vuit al volant, per exemple- o instant els assalariats a cobrar comissions il·legals als seus clients.
ENTRAR AL DETALL / Eduard Ràmia, gerent de l'IMT, parla des de la normalitat. Té lògica. No hauria de sorprendre que un col·lectiu se sotmeti a un cert govern a qualsevol hora del dia. Sí que hauria de xocar, en canvi, que no s'hagi fet fins ara. Només la Guàrdia Urbana actuava d'ofici quan veia una actitud errant o un taxi estava involucrat en un accident. Faltava entrar al detall.
En aquesta primera onada d'inspeccions, s'ha comptat amb la participació de la direcció de Treball, la Guàrdia Urbana i la Policia Nacional. El primer dia es van efectuar un centenar de controls i mitja dotzena de vehicles van acabar al dipòsit per diferents irregularitats. Ràmia concreta que tant pot ser per una ITV no passada com per un conductor que porta un taxi per al qual no està contractat. L'IMT en farà un informe i veurà per on van les coses. Després seguiran amb les sortides nocturnes, que en cap cas s'anunciaran per evitar que el sector surti immaculat al carrer.
UN CANVI DE XIP / El que Ràmia té entre mans és l'origen d'un canvi de xip: «Que el taxista s'adoni que qualsevol dia, en qualsevol cantonada, es pot trobar una inspecció». «Però compte -sosté-, que ningú vegi això com una iniciativa repressora o recaptatòria. Es tracta de regular la professió, dignificar-la i desemmascarar aquells que funcionin al marge de la llei».
Les cinc associacions que van resultar elegides per negociar amb l'Administració futures millores del sector -sistema de torns, tarifa única per al Prat, eliminació de suplements...- estan ultimant un document per demanar a l'IMT que lluiti amb totes les seves forces contra l'arrendament il·legal de llicències. Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya, recorda que aquesta iniciativa és «una demanda històrica» del gremi. Li sap greu dir-ho, però sembla que són els mateixos autònoms els que més irregularitats estan cometent amb la gestió il·lícita del seu taxi. «L'arrendament és el càncer del nostre ofici, o sigui que tot el que signifiqui més supervisió, sobretot durant la nit, ens sembla bé».
Notícies relacionadesCoincideix amb ell Carmen de Tienda, presidenta de l'Associació Empresarial del Taxi. No és habitual que patrons de diverses llicències i autònoms estiguin d'acord en res. La responsable de l'AET es queixa que l'Administració «ha estat massa laxa durant els últims anys», i assenyala com a principals delictes els conductors no donats d'alta, els taxistes lligats a una credencial que porten una altra llicència i, el més greu, el ja citat arrendament.
EL VERDADER ENEMIC / Raúl Aldehuela presideix la jove Unió de Taxistes Autònoms Metropolitans. Fuig de l'etern conflicte amb els empresaris i recorda que l'enemic és «qualsevol taxista que cometi una irregularitat». Confia que les inspeccions no siguin «flor d'un dia» i insta a fer que tinguin «continuïtat» amb l'objectiu de «lluitar contra el frau». «Ens hem de quedar els taxistes que fem bé les coses. Només així sortirem junts de la mala ratxa que estem passant».
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- 5.000 milions d’inversió Espanya proposa Mora la Nova per acollir una de les gigafactories europees d’intel·ligència artificial
- Un astre etern Messi esborra la síndrome de l’impostor a l’Inter Miami
- Justícia europea L’opinió de l’Advocat General sobre la retirada de la immunitat europarlamentària a Puigdemont s’ajorna sine die
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- EL MERCAT BLANC-I-BLAU L’Espanyol fitxa Kike García, cinquè reforç a cost zero
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- El primer fitxatge blaugrana "Per fi ha arribat el dia"
- Música urbana Bad Gyal mana el dia inaugural del Share Festival
- POLÈMICA Madrid canvia la llei per donar més control als concerts del Bernabéu