Fiabilitat d'un transport alternatiu

Passar en vermell segur

Molts ciclistes només pretenen guanyar uns quants metres als encreuaments per avançar-se als girs perillosos dels cotxes i motos

Temeraris 8 Gerard Fuster topa amb tres ciclistes en direcció prohibida, ahir a Consell de Cent.

Temeraris 8 Gerard Fuster topa amb tres ciclistes en direcció prohibida, ahir a Consell de Cent. / EDWIN WINKELS

2
Es llegeix en minuts
E. W.
BARCELONA

L'home, ja d'una certa edat, circula pel carril bici de Consell de Cent quan arriba a la cruïlla amb Balmes, una de les pitjors per als ciclistes a l'Eixample, amb cotxes que sempre tenen molta pressa per enfilar Balmes avall, cap a la Gran Via o la plaça de Catalunya. El ciclista porta en una mà una rosa blanca, a l'altra una bosseta amb alguna compra. Se'l veu segur sobre el vehicle del Bicing.«El faig servir cada dia,»dirà uns minuts després, quan acabarà una petita carrera d'obstacles que finalitza a la parada de la bicicleta pública de Bailèn-Diputació.

Gerard Fuster, que és com es diu, té 78 anys i a Balmes se salta el semàfor. Una miqueta, només, com la gran majoria de ciclistes. O sigui, travessa la línia i un pas zebra sense vianants per aturar-se poc abans d'arribar als carrils de circulació de Balmes. Ni boig es pot travessar aquest carrer tan ràpid en vermell.«M'avanço per seguretat, perquè si arrenco amb el semàfor en verd, al mateix temps que els cotxes, aquests giren a la dreta sense tenir-me en compte. Ja m'ha passat massa vegades». Ara, amb aquesta maniobra, guanya uns metres i uns segons de seguretat, encara que sembla contradictori amb el fet que el semàfor estigui en vermell.

Fuster, el segon germà de la família de la qual el cardiòleg Valentí és el cinquè, és dels pocs ciclistes que respecten els vianants. Ho demostra poc després. Després d'esquivar a l'altura de la rambla de Catalunya una furgoneta aparcada que envaeix el carril bici, al passeig de Gràcia li passa el que els passa a tants ciclistes a Barcelona cada dia i que dilluns li va costar la vida a una dona de 49 anys. Un conductor, que deu haver vist Fuster perquè l'acaba d'avançar cinc metres abans, fa girar el seu vehicle cap a la dreta, gairebé toca la roda davantera de la bici i obliga Fuster a posar el peu a terra. El ciclista aixeca la mà, una protesta que l'automobilista ni veu ni sent, i segueix el seu camí, però quan es troba cap a la meitat, el semàfor ja està en vermell. Els cotxes l'esperen i al pas zebra Fuster espera pacientment que hagin creuat tots els vianants.

Notícies relacionades

Bicicleta de Coppi

«Tota la vida he anat en bicicleta, així que vaig bastant segur. El Bicing, a més a més, ha sigut un gran invent, encara que prefereixo anar per la carretera abans que per la ciutat. L'any 1957, Fausto Coppi em va regalar la seva bicicleta de carreres; ja hi he fet 150.000 quilòmetres», diu, després d'aparcar la bici. Les cruïlles de Pau Claris i Bruc els ha salvat aquesta vegada sense ensurts, sempre avançant-se aquests pocs metres al xamfrà per assegurar-se un pas net. A l'altura de Girona topa amb tres ciclistes que van per l'estret carril en direcció contrària. Fuster és dels que demanen als altres que respectin les regles. Menys aquesta petita trampa, per seguretat, als semàfors.