PROBLEMES DE CIRCULACIÓ A LA capital catalana
La pluja torna a col·lapsar els accessos a BCN en hora punta
El RACC calcula que el trànsit matinal va generar prop de 160 quilòmetres de cues
El xoc entre un bus i vuit cotxes causa nou ferits a Sant Vicenç dels Horts

Punt de la A-2 on ahir hi va haver el xoc entre un autocar i vuit cotxes, a Sant Vicenç dels Horts. /
El primer dia de caos circulatori de la temporada 2011-2012 a Barcelona s'ha fet esperar més que en anys anteriors. La prolongació climàtica de l'estiu i, sobretot, l'escassetat de precipitacions havien mantingut fins ara una certa fluïdesa, dintre del que és previsible, en els accessos a la capital catalana. Va ser així fins ahir, primer dia de la tardor amb pluges durant tota la jornada que van tenir un efecte demolidor en el trànsit. Segons el RACC, ahir al matí, també a causa de cinc accidents que hi va haver abans de les deu, es van registrar 162 quilòmetres de cues a les artèries que envolten la ciutat.
El primer sinistre va passar a les cinc de la matinada. Un atropellament mortal a la C-32 a l'altura de l'Hospitalet de Llobregat (vegeu la peça adjunta) va causar cinc quilòmetres de cua. Una hora més tard, un xoc a la A-2 a Cabrera ocasionava 12 quilòmetres de retencions, i mitja hora després, a la C-58 al seu pas per Montcada i Rexac, generava una processó de vehicles que arribava als sis quilòmetres. Els dos últims sinistres van tenir com a escenari la mateixa via, la C-17, un a les 7.30 hores a la Garriga (set quilòmetres de cua) i l'altre a les deu del matí a Parets del Vallès (vuit quilòmetres).
BINOMI PREVISIBLE / Al marge dels accidents, els principals accessos a Barcelona van patir el binomi dilluns plujós en la seva màxima expressió. La Ronda de Dalt, per exemple, va registrar 15 quilòmetres de cua -tot el seu recorregut- en sentit Llobregat, mentre que la B-23 va marcar puntes de 18 quilòmetres de retencions en tots dos sentits i l'autovia de Castelledefels, on el trànsit rarament és notícia si no és per la presència perenne dels radars, va viure 13 quilòmetres de vehicles aturats. Segons el RACC, també hi va haver molta congestió a la C-58 (18 quilòmetres), a la Ronda Litoral (15 quilòmetres) i a l'AP-7 (13 quilòmetres).
Ja a la tarda, al voltant de les tres, el principal focus de problemes va ser la A-2 al seu pas per Sant Vicenç dels Horts. Al quilòmetre 602,5, en sentit Lleida, un autocar va patir un accident en què es van veure involucrats vuit vehicles. Nou persones van resultar ferides, una d'elles de gravetat, cosa que va obligar a emetre un avís de prealerta del Pla de Protecció Civil de Catalunya (Procicat) que es va desactivar quan els passatgers van ser traslladats a un altre autocar de la companyia Alsa.
¿ESTEM TAN MALAMENT? / Les retencions matinals desperten sempre el mateix debat: ¿per què no s'aposta més pel ferrocarril o l'autobús de línia per entrar i sortir de Barcelona? Ricard Riol, president de l'associació Promoció del Transport Públic (PTP), comença la seva argumentació recordant que la capital catalana «no està tan malament» si es compara amb París o Madrid. «Ho tenen molt pitjor», assenyala. Un cop fet l'aclariment, explica que el ciutadà es decanta pel vehicle privat per una barreja de «temps i economia». Explica que perquè surti a compte el transport públic, «fan falta més trens directes, ampliar la xarxa de vies en superfície -sota terra és massa car- i apostar per les línies exprés d'autobús». «S'ha de guanyar en rapidesa, a més de crear títols de viatge més econòmics perquè la gent consideri deixar el cotxe a casa».
Una altra opció, afegeix el president de la PTP, seria importar una cosa que ja fan altres països europeus. «Moltes empreses inclouen la targeta de bus i metro en les prestacions als seus treballadors, i algunes universitats afegeixen el títol de transport públic en la matrícula inicial». D'aquesta manera, el dilluns seria igual de plujós, però una mica menys caòtic.
- Fiscalitat ¿Quines despeses del cotxe em puc desgravar en la declaració de la renda?
- INvestigació A la presó el matrimoni que tenia tancats els seus tres fills a Oviedo
- Bancs Confirmat pel Banc d’Espanya: aquests són els motius pels quals poden bloquejar-te el compte
- La invasió russa L’Exèrcit ensinistra en tàctiques de combat l’elit de la defensa ucraïnesa a Girona
- Successos Detinguts tres menors a Mataró per la brutal agressió a un adolescent
- Els 10 vestits més bonics (i memorables) de la història de la Met Gala
- Energia Les energies renovables en el punt de mira després de l’apagada: Pot ser que el món no estigui preparat per només dependre d’elles»
- Administració deslleial La jutge del cas Cellex investiga almenys 16 operacions dels marmessors de Pere Mir
- Macroperació contra la delinqüència organitzada Cau una xarxa criminal amb empresaris i tres policies corruptes a Tenerife
- MONTORO Rato al·lega al Suprem que els correus de Montoro acrediten que la investigació del seu patrimoni «tenia un fonament polític»