Tragèdia al Tibidabo
Trencament inexplicat
L'atracció més sol·licitada del Tibidabo, 'El Pèndol', va caure de forma encara no explicada dissabte passat, i va causar la mort a una adolescent i ferides de diversa gravetat a tres més. Aquestes són les incògnites principals.

Agents dels Mossos d’Esquadra vigilen, ahir, els accessos a ’El Pèndol’. /
1 ¿Què va fallar perquè l'atracció es desplomés?
L'estructura d'El Pèndoles va estavellar sobreLa Mina d'Orquan els imponents ancoratges que unien la base de formigó a la plataforma de ferro es van separar d¿arrel. Llavors, el pal de l¿atracció es va allunyar de terra i la base, que constava d'entre vuit i 12 micropilars de formigó de 12 metres de profunditat, va quedar inútilment subjecta a la terra. Els 56 cargols que enllaçaven el formigó amb el ferro estructural van quedar subjectes al pal, i aquest va emprendre un últim moviment pendular per, al tornar, caure sobreLa Mina d'Or. Llavors la cabina on anaven els joves va saltar i va xocar contra terra.
2 ¿Quin sistema de seguretat seguia 'El Pèndol'?
L'atracció, que permetia l'entrada a nens que fessin més d'1,40 metres d'altura, passava cada matí abans de la seva obertura un control rutinari en el qual es comprovava l'estructura del braç, el sistema de frens, les fixacions de l'estructura central, les de la base de la columna, les escales i la pressió dels frens.
La tarda de l'accident, els tècnics van fer un examen extra de 10 minuts a l'atracció, al ser avisats pels treballadors que feia «sorolls estranys». Després d'una revisió visual i d'una prova sense passatge, van dictaminar el seu bon estat.
3 ¿Quantes revisions es realitzen en el conjunt del parc?
Existeixen quatre tipus de revisions, que se segueixen en totes les atraccions del Tibidado. Per un costat, hi ha un examen diari, abans d'obrir el parc; un de setmanal i un altre de mensual, realitzats per l'empresa SPIE, que compta amb una oficina al mateix parc que fa que, davant de qualsevol petita avaria, els tècnics arribin a l'atracció en uns dos minuts.
Per l'altre hi ha una quarta revisió anual, realitzada per l'empresa ATISAE, que el 9 de juny va certificar que totes les atraccions del parc es trobaven en bon estat. L'ajuntament ha encarregat una auditoria sobre aquesta.
4 ¿Qui es farà càrrec de la investigació?
L'accident del Tibidabo serà objecte de tres investigacions simultànies. Una l'ordenarà el jutge que estava de guàrdia dissabte, responsable de l'expedient judicial de l'episodi. L'Ajuntament de Barcelona, propietari del parc del Tibidabo, investigarà al seu torn les dues empreses a les quals havia subcontractat la revisió diària, setmanal, mensual i anual de l'estructura d'El Pèndol.
També per encàrrec municipal, un tercer equip d'especialistes, coordinat per pèrits del Col·legi d'Enginyers de Barcelona, investigaran què va passar amb l'estructura que va fallar.
5 ¿Hi ha altres atraccions similars a Espanya?
No hi ha cap atracció que sigui exactament igual queEl Pèndol a Espanya. Ni tan sols a Europa proliferen les atraccions similars. Segons l'Associació Internacional de Parcs d'Atraccions, únicament Brighton, ciutat turística situada al sud de Londres, té una instal·lació idèntica al seu moll. A més hi ha dues versions itinerants, una a Anglaterra i una altra a França.
El motiu que no hi hagi cap Pèndol itinerant a Espanya, segons un portaveu de Mundiferia, no és la seva perillositat sinó la seva complexa instal·lació i el seu elevat cost.
Notícies relacionades6 ¿Quina legislació regeix el manteniment de les atraccions?
No hi ha una norma estatal o autonòmica que reguli els parcs d'atraccions. Accidents com el que va passar a Port Aventura l'any 1997, on un home va sortir projectat d'una muntanya russa, van posar en evidència el buit legal. Fins al 2004 el control depenia del fabricant i de l'empresa explotadora de la instal·lació. A partir d'aquesta data es van aprovar uns estàndards europeus de construcció i disseny de les atraccions, però la seva revisió segueix depenent de cada Estat. A Espanya la competència recau en els ajuntaments. Per contra, sí que existeix una norma catalana per als parcs aquàtics.
- Famosos Ferran Adrià desvela a 'Col·lapse' la frase que li va dir Xavi Hernández: "Se'm va quedar sempre al cap"
- Preus rebaixats Ni Lidl ni Carrefour: aquest és el supermercat 'low cost' que arrasa a Espanya
- Urbanisme BCN traurà a concurs la Torre Ona de Glòries abans de final d’any
- Bancs Confirmat pel Banc d’Espanya: aquests són els motius pels quals poden bloquejar-te el compte
- Segons la Cambra ¿Com afectarà Catalunya la guerra comercial?: 1.000 milions d’euros en vendes, menys contractacions i vi i oli més barats
- Mercat laboral Espanya suma més de 230.000 ocupats a l’abril
- Sector bancari Economia obre l’enquesta sobre l’opa i dona fins al 16 de maig per votar
- Cuerpo diu que el Govern central no busca una resposta de "sí o no"
- Reunió anual del Cercle d’Economia António Costa: "El que necessitem és un rearmament col·lectiu, no 27"
- Feijóo, ¿al pitjor país del món?