RECONEIXEMENT

Turisme de Barcelona atorga la seva medalla d'or a Maragall per la promoció de la ciutat

Fa 15 anys va impulsar el consorci que la va fer despuntar

Reconeixement Diana Garrigosa i Jordi Hereu contemplen la medalla a la solapa de Maragall, ahir.

Reconeixement Diana Garrigosa i Jordi Hereu contemplen la medalla a la solapa de Maragall, ahir. / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN
BARCELONA

17 de març de 1993, en plena ressaca postolímpica."La consigna és vendre, vendre i vendre Barcelona, difondre que el millor producte que hi ha ara al món és Barcelona".El qui parlava --amb una vehemència que fins i tot enlluernava els descreguts-- era l'alcalde Pasqual Maragall. Aleshores la capital catalana intentava remuntar l'eu- fòria dels Jocs Olímpics i trampejar la crisi i la sobredosi hotelera (per a l'època) que havia deixat rere seu el 92.

Molt pocs es creien que aquellsexcessostinguessin sortida un any després. O que Barcelona encarrilés la seva incipient projecció internacional. Uns mesos més tard, Maragall posava en marxa el consorci Turisme de Barcelona, que va sumar els esforços del Patronat --municipal-- de Turisme amb els de la Cambra de Comerç i els de l'empresariat del sector. Una iniciativa singular que serviria per amplificar la promoció internacional de Barcelona i convertir-la en una de les cinc principals destinacions d'Europa, i de les 10 del món avui en dia.

En memòria d'aquella epopeia, l'actual alcalde, Jordi Hereu, va penjar ahir la Medalla d'Or de Turisme de Barcelona a un Maragall amb els cabells molt més blancs, però que va recordar a la Fundació Miró, com si fos fa 15 anys, tot el que aquesta ciutat "podia donar de si". Uns minuts abans, l'ara president del consorci --que primer va liderar Maragall en persona--, Joan Gaspart, va alabar el "model únic" de gestió pública i privada que ha portat la ciutat a multiplicar els més de tres milions de turistes de 1995, fins als 7,24 del 2007. També el president de la Cambra, Miquel Valls, va celebrar el"reconeixement merescut"a l'expresidenti el seu impuls al consorci.

I si el juliol del 93 Maragall va fer una crida als empresaris perquè contribuïssin amb 400 milions de pessetes (el patronat en va posar 200, i la Cambra, el mateix) per esbombar la ciutat, ahir es va atrevir a ficar el dit a la nafra, davant de la"mala premsa"que ha patit el sector els últims temps."Ens està salvant ara --el turisme-- de situacions pitjors que podrien arribar",va dir en al.lusió a la crisi que copa tots els fronts.

Model qüestionat

L'exregidor aposta ara amb la mateixa determinació per la ciutat que fa 15 anys, quan es va impulsar unpassaportque per 650 pessetes permetia descobrir els racons olímpics. O quan per 3.000 s'oferien nits d'hotel de tres estrelles.

Notícies relacionades

Ha plogut molt des d'aleshores. La capacitat hotelera s'ha doblat però el model turístic (malgrat el triomf quantitatiu) està sent qüestionat. La ciutat prepara un pla estratègic per reconduir la situació, en el qual Maragall, és clar, té confiança."Diuen que ha baixat el nivell turístic, però l'ajuntament pren mesures",va dir. I com a exemple va citar la imminent operació Rambla.

Hereu va admetre que"la realitat és la que és",però va incidir en com n'és de determinant l'allau de visitants per a l'economia local. L'any 93, Barcelona va anar a pescar turistes a França i Alemanya. Ara ho farà a l'Àsia. Cada vegada més lluny.