idees // TERESA Cendrós

TERESA: Excessius Diego i Frida

1
Es llegeix en minuts
TERESA Cendrós

Si hi ha un idil.li entre artistes --tot un clàssic, d'altra banda-- que em fascina, és el que van viure Diego Rivera i Frida Kahlo. Es van casar dues vegades i van conviure gairebé 30 anys, durant els quals es van adorar tant com es van odiar. La seva va ser una relació excessiva. Com excessiu és Mèxic. Es van estimar amb passió entre patiments, deliris, retrets i nombroses infidelitats per les dues parts. Algunes de molt sonades.

Un exemple: ell se n'anava al llit, a la casa conjugal, amb la seva cunyada, Cristina Kahlo, mentre que Frida --físicament afectada per una poliomielitis i un terrible accident d'autobús que li va destrossar la columna--, compartia llit amb un dels seus notables hostes, Lev Trotski, que, fugint de l'estalinisme, es va allotjar a la Casa Blava de Coyoacán amb Natalia Sedova, la seva dona.

Per als mexicans, la parella formada per Diego Rivera, que va estar casat amb quatre senyores, i Frida Kahlo, que va tenir dos marits, és indivisible. I, segons sembla, el destí també s'entesta a unir els dos amants fins i tot més enllà de la mort. Encara que sigui fent coincidir aquest any dues efemèrides: el centenari del naixement de la pintora i el cinquantenari de la mort del pintor. Amb motiu d'aquestes commemoracions, Mèxic ha recordat els seus dos artistes fetitxe amb revisions de les seves obres, homenatges de tota índole i exposicions.

Notícies relacionades

Fins aquí ens ha arribat el ressò d'aquestes celebracions i dos preciosos llibres que en donen fe. Diego Rivera. Obra mural completa, una bellesa editorial de gairebé 700 pàgines i mig metre d'altura publicat per Taschen, és un compendi fotogràfic dels treballs del muralista, que va acolorir l'apassionant història del seu país. El voluminós tom permet al lector contemplar la ingent producció de Diego Rivera d'una tacada i vincular cada mural amb el seu moment vital i ideològic. L'artífex d'aquesta incursió al costat personal del creador és el seu nét Juan Rafael Coronel, fill de Ruth, la segona nena que va tenir amb Lupe Marín, a qui va abandonar per Frida.

A ella està dedicat l'altre llibre commemoratiu, llançat per Oceano. La portada reprodueix Les dues Frides i és tota una crida a submergir-se en l'univers d'aquesta excessiva parella.