EXPOSICIÓ
El colorit del rus Staël arriba per primera vegada a Catalunya
La Pedrera acull la mostra del singular i prolífic artista del segle XX
El pintor es va enfrontar al dilema de la seva època entre figuració i abstracció
La Pedrera acull per primera vegada a Catalunya una exposició retrospectiva de Nicolas de Staël (Sant Petersburg 1914-Antíbol 1955), un artista singular que es va treure la vida als 41 anys. Malgrat la seva curta existència va deixar darrere seu més de mil pintures i el mateix nombre de dibuixos que va crear al llarg de 13 anys d'intens treball. Els seus llenços pengen en importants museus i col.leccions privades. Però, tot i la seva importància, Staël és un desconegut del gran públic. A Espanya, aquesta és la segona exposició que se li dedica després de l'exhibida a Madrid pel Reina Sofía el 1991.
Unes 60 obres de diferents períodes permeten observar l'evolució de l'artista, de qui el seu amic el pintor Marc Chagall va dir: "Era innocent, tenia una força còsmica". Staël va intentar amb la seva mirada fulgurant eludir o oposar-se a la tensió que va turmentar els creadors del XX, enfrontats al dilema entre pintura del tema i de la idea, figuració i abstracció. "Els artistes no sempre són compresos. Staël es preguntava les coses de manera diferent dels pintors de la nouvelle vague de després de la segona guerra mundial. Quan va passar de l'abstracció a la figuració, molts van considerar que s'havia passat a l'enemic", va dir ahir el comissari de la mostra, Jean-Louis Prat.
UN DOCUMENTAL
Staël va dialogar frenèticament amb la tradició en el sentit més ampli interessant-se per la pintura de totes les èpoques, la poesia i, sobretot, la música. La seva última obra, El concert, és un gran llenç de sis metres per tres que va sorgir després d'escoltar a París peces de Schönberg i Webern.
El llenç es pot veure en un documental sobre l'artista. "La música confortava els seus dubtes. Feia moltes preguntes sobre la música anterior a Schönberg i Webern", recorda el seu amic el compositor Pierre Boulez, filmat davant de l'obra, una simfonia de música i color emmarcada per un fons vermell violent.
FUTBOL
Notícies relacionadesPaisatges, bodegons, nus i fins i tot futbolistes apareixen als seus llenços creats a cop de brotxa i espàtula amb colors audaços. Les tonalitats refinades, complementàries o oposades, que va utilitzar entre el 1946 i el 1951 donen pas després a una paleta de tons vibrants quan descobreix la llum de Sicília. Si a Els futbolistes, que va crear el 1952 després d'assistir a un partit de futbol entre França i Suècia al Parc dels Prínceps de París, fa servir un fons negre, els quadros inspirats a Itàlia són plens de llum. Són quadros amb colors violents i contradictoris que amplien l'horitzó de l'artista i arriben a un punt culminant en la seva obra. Al final de la seva vida torna a la figuració per pintar bodegons.
En la soledat del seu estudi d'Antíbol (Bèlgica) el dia 16 de març de 1955 es va treure la vida llançant- se al carrer des de la teulada. Impossible endevinar quin camí hauria seguit l'artista que va deixar l'abstracció per tornar a la figuració.
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- 5.000 milions d’inversió Espanya proposa Mora la Nova per acollir una de les gigafactories europees d’intel·ligència artificial
- Un astre etern Messi esborra la síndrome de l’impostor a l’Inter Miami
- Justícia europea L’opinió de l’Advocat General sobre la retirada de la immunitat europarlamentària a Puigdemont s’ajorna sine die
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- EL MERCAT BLANC-I-BLAU L’Espanyol fitxa Kike García, cinquè reforç a cost zero
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- El primer fitxatge blaugrana "Per fi ha arribat el dia"
- Música urbana Bad Gyal mana el dia inaugural del Share Festival
- POLÈMICA Madrid canvia la llei per donar més control als concerts del Bernabéu