BALANÇ DE L'OBERTURA SENSE INTERRUPCIÓ DEL TRANSPORT SUBTERRANI

Els passatgers del metro nocturn van augmentar un 55% dissabte

El primer servei continu de la nit del cap de setmana dispara a 93.000 la xifra d'usuaris

El Nitbus incrementarà la freqüència en cinc de les 17 línies malgrat el descens de passatgers

3
Es llegeix en minuts
JORDI SUBIRANA / DAVID PLACER / BARCELONA

El servei de metro sense in- terrupcions entre dissabte a la nit i diumenge a la matinada ha fet augmentar un 55% el nombre d'usuaris nocturns, segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L'empresa va dir que abans de la posada en marxa del servei ininterromput utilitzaven el transport subterrani un dissabte a la nit 60.000 usuaris, una xifra que el cap de setmana passat va augmentar fins als 93.287.

Durant la franja horària que fins dissabte no oferia servei, entre les dues i les cinc de la matinada, van viatjar en metro 29.061 persones --la previsió inicial era d'uns 10.000 viatgers--. Entre la mitjanit i les dues de la matinada, aquest transport tenia els dissabtes a la nit una mitjana de 38.000 viatgers, i abans-d'ahir la demanda va créixer fins a les 40.665 persones. Entre les cinc i les set del matí, la xifra de viatgers va passar de 21.000 a 23.561. Per hores, entre la mitjanit i les tres va ser quan més passatge hi va haver: 22.478 (de 00.00 a 1.00 hores), 18.187 (entre 1.00 i 2.00 hores) i 11.398 (entre les 2.00 i 3.00 hores).

El servei continuat del metro durant tota la nit de dissabte va ocasionar un notable descens en la utilització dels autobusos nocturns, Nitbus. Malgrat la davallada d'usuaris, l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT) presentarà aquest dijous una nova reducció de pas dels autobusos de les línies N12, N13, N14, N15, N16 i N17, amb sortida de plaça de Catalunya i amb rutes pel Baix Llobregat.

Algunes d'aquestes línies circulen cada mitja hora i altres cada hora. La nova freqüència serà anunciada demà passat per l'EMT. Una nova fase d'ampliació, encara no confirmada, pretén reduir el pas dels autobusos fins als 15 minuts.

SERVEI CADA 20 MINUTS

L'augment del pas d'autobusos també es portarà a terme a la resta de les línies nocturnes. Està previst que passi un autobús cada 20 minuts cada dia de la setmana. Actualment circulen cada 30 minuts de diumenge a dimecres i cada 20 minuts de dijous a dissabte.

L'empresa Tusgsal, una de les operadores del Nitbus, augmentarà de 56 unitats que circulen de diumenge a dijous a 81 unitats per fer possible que cada dia prestin servei autobusos cada 20 minuts.

Durant la primera nit del metro nocturn també va ser habitual veure nombrosos taxis lliures circulant pels carrers i a les parades, tot i que tant l'Institut Metropolità del Taxi (Imet) com la majoria de sindicats del sector van opinar que el perjudici va ser mínim i van aplaudir l'ampliació de l'horari perquè augmenta l'oferta de transport. "Hi ha mercat per a tots", va indicar el secretari general de la Federació Catalana del Taxi, David Florejacs. Va reconèixer, però, que potser la gent va optar pel metro per fer un recorregut curt, ja que és on es nota més el recàrrec de dos euros.

TAXISTES A L'EXPECTATIVA

El gerent de l'Imet, Miguel Ángel Martín López, va dir que s'haurà d'esperar uns mesos per veure l'impacte dels nous horaris del metro, però creu que la demanda es mantindrà "perquè el perfil de clients és diferent". "Molts usuaris del metro són joves que abans tampoc agafaven taxis i que tornaven a casa en bus o en el primer metro", va apuntar el president del Sindicat de Taxis de Catalunya, Miquel Tomás.

Notícies relacionades

Pel sector del taxi, el descens es va notar en moments puntuals i a la plaça de Catalunya. "Aquí l'usuari té més oferta de transport", va assenyalar el president del Grup de Taxistes Independents, José María Soto, que va apuntar la possibilitat que ara l'oferta de taxis es desviï cap a altres punts.

Contrari a aquestes opinions, a la plaça de Catalunya, el taxista Rubén Egea va dir que no era normal estar esperant clients un diumenge a les 4.15 hores de la matinada. La presidenta de l'Associació Empresarial del Taxi, Carmen de Tienda, va comentar que s'havia d'haver previst com repercutiria el metro en el sector quan es van aprovar les tarifes. Segons De Tienda, el metro provocarà que surtin menys taxistes.