INCIDENT AL SERVEI D'EMERGÈNCIES

El 061 es queda sense telèfon 47 minuts

Salut no va comunicar l'incident als ciutadans

2
Es llegeix en minuts
MAYKA NAVARRO / BARCELONA

El número de telèfon del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) de Catalunya, el 061, va deixar de funcionar ahir durant 47 minuts a causa d'una avaria elèctrica a la seva seu, acabada d'estrenar a l'Hospitalet de Llobregat. Durant els 47 minuts que va durar el problema, la Conselleria de Salut no va informar cap mitjà de comunicació, ni públic ni privat, perquè alertés la població de l'avaria i divulgués els números de telèfon alternatius als quals podien recórrer en cas de patir una emergència mèdica.

Davant la falta d'informació oficial, tots aquells ciutadans que van necessitar un servei mèdic d'urgències van recórrer al sentit comú. Diferents redactors d'aquest diari van comprovar al migdia que el 061 no funcionava i que, a l'altre costat del telèfon, només se sentia una reiteració de xiulets.

Tot i així, el portaveu oficial del 061 va assegurar a primera hora de la tarda que el telèfon d'emergències "mai va deixar de funcionar" i que el contratemps només estava relacionat amb un problema informàtic que obligava els operadors a omplir les fitxes dels usuaris a mà. Minuts abans d'aquesta versió, el mateix portaveu va negar que hi hagués cap problema, ni informàtic ni elèctric.

Al departament de premsa de la Conselleria de Salut ni tan sols tenien constància de l'avaria i desconeixien també si s'enviaria algun comunicat als mitjans de comunicació mentre el telèfon 061 seguia inoperatiu.

SENSE INCIDENTS A

primera hora de la tarda, un responsable de la Conselleria de Salut va reconèixer a aquest diari que el 061 va deixar de funcionar durant aquests 47 minuts i que no es va produir cap incident rellevant durant aquest temps sense servei telefònic. L'avaria va estar relacionada amb una falta de subministrament d'electricitat per part de Fecsa Endesa, segons Salut.

Els ciutadans que el van necessitar van recórrer al telèfon d'emer-

Notícies relacionades

gències 112 o van trucar als diferents números de les policies. De vegades, quan el telèfon de la central dels Mossos d'Esquadra, el 088, es col.lapsa, algunes trucades salten directament a la central del 112. El mateix passa quan es col.lapsa la centraleta del 061. No obstant, aquesta vegada, a l'altre costat del telèfon no hi havia ningú, ni informació alternativa sobre com s'havia d'actuar en cas d'emergència.

Els responsables del 061 van comunicar l'avaria a totes les unitats medicalitzades, ambulàncies i metges que a aquella hora estaven de servei al carrer i els van explicar que els serveis es gestionarien, mentre se solucionava el problema, a partir del número de telèfon 112.