Anar al contingut

MOBILITAT NETA

Gavà estrena el primer aparcament de bicis d'alta capacitat de la Barcelona metropolitana

La instal·lació, amb capacitat per a 100 bicicletes i dotada amb càmeres de videovigilància, forma part de l'estratègia de l'AMB per fomentar maneres de transport sostenibles

Luis Benavides

Gavà estrena el primer aparcament de bicis d'alta capacitat de la Barcelona metropolitana

Mantenir les bicicletes en lloc segur, dels amics de les coses alienes i també de les inclemències del temps, i a peu de carrer. Amb aquest doble objectiu naixen els aparcaments segurs Bicibox, uns mòduls que van començar a funcionar el juliol del 2011 en diversos municipis metropolitans. La demanda d’aquest servei va en augment –entre el 2014 i el 2018, el nombre d’usuaris va passar de 3.500 a 12.150–, i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), responsable d’aquest servei, aposta ara per les instal·lacions d’alta capacitat en punts estratègics de la xarxa de transport públic. El primer d’aquests aparcaments XL ha sigut inaugurat aquest matí a Gavà, al costat de l’estació de Rodalies, coincidint amb el Dia Mundial del Medi Ambient, i en unes setmanes n’entrarà en funcionament un a Sant Joan Despí, tot i que en uns baixos de titularitat municipal.

La instal·lació de Gavà, amb un espai per aparcar un centenar de bicicletes a dos nivells i armaris amb clau per carregar les bateries elèctriques, disposa de càmeres de seguretat connectades 24 hores al dia. També inclou un racó amb eines i una bomba d’aire per inflar rodes. Per accedir a aquesta instal·lació, com a la resta d’aparcaments de la xarxa d’aparcaments Bicibox, és necessari donar-s’hi d’alta a la web. El servei és gratuït, sempre que s’utilitzi correctament i no com un traster. Les bicis poden estar aparcades en aquestes instal·lacions un màxim de 24 hores entre setmana i 72 hores el cap de setmana.

El vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda, considera que aquest aparcament d’alta capacitat hauria de ser el primer de molts al costat d’estacions de Ferrocarrils de la Generalitat, Rodalies i metro, ja que la idea és fomentar la intermodalitat. “Aquesta estació significarà un abans i un després”, ha assegurat el vicepresident de l’ens metropolità, que ha agraït la col·laboració d’Adif al cedir el terreny per a la construcció de l’aparcament. 

El nou aparcament de bicicletes de Gavà està integrat a la xarxa Bicibox i està a disposició dels seus usuaris / martí fradera

L’ús de la bicicleta a Gavà com a forma de transport diari s’ha disparat en els últims anys després de la implantació del servei d’aparcaments segurs Bicibox. Aquests primers mòduls, amb capacitat per a 7 o 14 places, van quedar curts, com explica l’alcaldessa en funcions del municipi, Raquel Sánchez. “Quan vam començar a implantar aquest servei, alguns veïns no ho veien factible, pensaven que no s’utilitzaria”, recorda Sánchez, qui celebra aquesta obertura perquè significa que finalment “s’ha fet realitat el canvi d’hàbits”.  Per continuar fomentant l’ús de maneres de transport sostenibles, s’ha compromès a continuar ampliant la xarxa de carrils bici al municipi.

Diagonal i Gran Via

L’AMB, que pròximament inaugurarà aparcaments segurs a tres estacions de metro (Pompeu Fabra de l’L2, Mercabarna i Parc Logístic, de l’L9), està en converses amb l’Ajuntament de Barcelona per replicar aquests aparcaments d’alta capacitat a les entrades de Barcelona, principalment per la Diagonal i la Gran Via, a l’altura de la Ciutat de la Justícia. “La idea és que hi puguin deixar la bicicleta i agafar el transport públic, motos elèctriques o el Bicing, per exemple. Es tracta de facilitar el canvi, una cosa difícil ara mateix”, afegeix Poveda.

Segons l’últim sondeig encarregat per l’AMB al Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP), el 25,1% dels entrevistats troben a faltar més carrils bici per utilitzar diàriament la bicicleta i el 7,9% apunta a la falta d’aparcaments de bicicletes (una xifra que augmenta fins al 13,7% en el cas dels usuaris habituals). 

Temes: Bicicletes