MOBILITAT SOSTENIBLE

L'AMB construirà sis aparcaments de gran capacitat per a bicicletes

Els mòduls o zones vigilades per estacionar de forma segura estaran situats en punts estratègics de la xarxa de transport públic per fomentar la intermodalitat

L'AMB construirà sis aparcaments de gran capacitat per a bicicletes
5
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

A un de cada quatre ciclistes habituals li han robat la bicicleta o alguna de les seves peces en els últims cinc anys, segons l’últim baròmetre de la bicicleta a Espanya. Més enllà del percentatge, el mantra que diu que aparcar una bicicleta al carrer és una autèntica loteria per molt bo que sigui el cadenat, fa enrere molts usuaris potencials. Tenir la bicicleta al balcó o el traster tampoc afavoreix el seu ús diari. Per tot això,l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) aposta pels aparcaments segurs Bicibox, que van començar a funcionar el juliol del 2011 en diversos municipis metropolitans, i acaba d’anunciar l’obertura de mitja dotzena més d’alta capacitat en punts estratègics de la xarxa de transport públic per fomentar la intermodalitat.

En menys de dos mesos l’ens metropolità posarà en marxa tres aparcaments de fins a 100 places al costat de l’estació de trens de Gavà, a l’estació de ferrocarrils de Sant Cugat del Vallés i en un local de titularitat municipal situat en el 81 de l’avinguda de Barcelona de Sant Joan Despí. “A Gavà i Sant Joan Despí podrien estar llestos en un mes i mig, i el de Sant Cugat del Vallès podria estar en funcionament abans que acabi el mandat”, explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda.

Els futurs aparcaments de gran capacitat integrats a la xarxa Bicibox / Amb

Els altres tres aparcaments de gran capacitat estaran situats als vestíbuls de tres parades de metroPompeu Fabra, de la línia 2, i Mercabarna i Parc Logístic, de la línia 9. Així, amb l’obertura d’aquests aparcaments subterranis, les persones que treballen al polígon de la Zona Franca, per exemple, podran anar a la feina amb metro i realitzar els últims metres amb la seva pròpia bicicleta. A la tornada, els usuaris d’aquests mòduls Bicibox podran deixar la bici a l’estació amb total tranquil·litat (el sistema disposa d’una assegurança per respondre a possibles robatoris). 

Aquests tres aparcaments, amb una capacitat de 40 places cada un, es troben en procés de licitació. AMB va firmar un conveni amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) el mes de juny passat. El vicepresident està convençut que“moltes persones estan disposades a utilitzar la bicicleta, però no s’atreveixen perquè creuen que falten facilitats”. I per “facilitats” entén una malla ciclable que inclogui carrils bicis i aparcaments suficients i segurs. 

Fase d’expansió

El nombre de places d’aquests aparcaments tancats, amb registre i control d’accés, ha augmentat en 460 (30%) des de finals del 2014 fins a finals del 2018, mentre que el nombre d’usuaris registrats durant el mateix període ha passat de 3.500 a 12.150. Aquest increment del 245% requereix, expliquen fonts municipals, un “salt qualitatiu” per absorbir tota la demanda. En aquest context sorgeix la idea d’instal·lar aparcaments de més capacitat. “En algunes ubicacions de l’àrea metropolitana ha arribat el moment de passar a la fase 3”, detallen les mateixes fonts. Aquesta tercera fase contempla aparcaments de fins a 200 bicicletes. La fase 1 i la fase 2, segons el model de l’oferta de places dissenyat per l’ens metropolità, requereix aparcaments de 5 a 10 places i fins i tot 30 respectivament.

El pioner, per mida, serà el situat a l’estació de trens de Gavà, que ja comptava amb un petit mòdul.  El nou tindrà capacitat per a 100 bicicletes, amb 25,7 metres de llarg, estarà situat a l’esquerra de l’estació de Renfe i ocuparà una superfície de gairebé 110 metres quadrats on abans hi havia un espai per aparcar motocicletes. Els usuaris d’aquest servei, pensat especialment per als que agafen diàriament el tren, també oferirà taquilles per carregar bateries elèctriques i una columna d’eines per a reparacions senzilles.

Render del futur aparcament amb capacitat per a 100 bicicletes situat al costat de l’estació de Renfe de Gavà.

Prova pilot a Sant Joan Despí

Poveda, també alcalde de Sant Joan Despí, predicarà amb l’exemple i convertirà un dels locals buits de l’ajuntament en un aparcament per a bicicletes gràcies a un conveni de col·laboració entre l’AMB i la societat ADSA (aparcaments Despí SA). Aquesta planta baixa, situada en el 81 de l’avinguda de Barcelona, davant l’estació del Trambaix Centre Miquel Martí i Pol (T2), suma uns 136,4 metres quadrats i estarà dividida en tres grans zones.

Així, els residents a Sant Joan Despí podran aparcar les seves bicicletes a la zona delimitada amb pintura marró – inclourà un espai per a bicicletes de grans dimensions com tricicles i bicis de càrrega–, mentre que la zona blava es regirà pel reglament vigent del servei Bicibox. La tercera zona és la d’accés, que inclourà un racó mecànic amb eines i bomba per inflar rodes.

Sense Bicibox a Barcelona

Bicibox, amb més de 165 estacions repartides en 19 dels 36 municipis metropolitans, compta actualment amb uns 12.000 usuaris. Aquesta xarxa pública d’aparcaments gratuïts –només es cobren 5 euros al dia si el sistema detecta que la bicicleta no s’utilitza– ofereix un espai a prova de lladres durant un període màxim de 48 hores entre setmana i 72 hores el cap de setmana.

Notícies relacionades

Aquests mòduls per a bicicletes no han arribat a la ciutat de Barcelona, tot i que l’AMB ha instat l’Ajuntament de Barcelona a col·locar aquests aparcaments antirobatoris al seu territori. Un primer pas podria ser la col·locació de grans mòduls d’intercanvi que permetin als usuaris d’EBiciboxla bicicleta elèctrica metropolitana compartida, aparcar amb seguretat i seguir el seu recorregut a peu, Bicing o altres maneres de transport com metro, ferrocarril, autobús o tramvia. En altres paraules, aquests dos intercanviadors permetrien als usuaris d’aquesta flota de bicicletes elèctriques amb 45 estacions repartides únicament pel Baix Llobregat i el Vallès assolir la capital catalana diàriament.

El vicepresident de Mobilitat i Transport de l’ens metropolità té al cap dues ubicacions: a la Ciutat de la Justícia i a la Diagonal, a l’altura de l’avinguda del doctor Marañón. “Vull pensar que no tindrem dificultats per tenir aquestes dues estacions d’intercanvi”,explica Poveda, que considera que l’Ajuntament de Barcelona podria destinar locals buits a l’estacionament de vehicles de dues rodes. Així se solucionaria, assegura, la falta d’espai a la via pública per a la instal·lació d’aquest tipus d’aparcaments de gran capacitat.

Temes:

Bicicletes