LA TRACCIÓ HUMANA GUANYA TERRENY

La ciutat flueix a peu i en bicicleta

El futur pla de mobilitat de l'AMB fomenta els desplaçaments sense motor, que no paren de créixer

2
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES

Els tipus de transport més saludables i nets guanyen pes a la gran Barcelona, exactament el 27,8% més que fa vuit anys. I és que dels prop d'11,5 milions de desplaçaments que realitzen els més de tres milions d'habitants de l'àrea metropolitana, més de la meitat són a peu o en bicicleta (53,1%).

Les diferències entre els 36 municipis, dels quals només 10 formen un continu urbà amb la ciutat de Barcelona, són notables. Així, mentre que els desplaçaments a peu o en bicicleta a Santa Coloma de Gramenet superen el 64% del total, a Torrelles representen únicament el 19,6%.

Amb aquestes i moltes altres dades, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) prepara amb l'ajuda d'experts i representants dels municipis la redacció del futur Pla Metropolità de Mobilitat Urbana (PMMU), el document que marcarà l'estratègia en matèria de mobilitat fins a l'any 2020 amb mesures concretes.

VISIÓ SUPRAMUNICIPAL

Antoni Poveda, vicepresident de Transport i Mobilitat de l'AMB, explica: «Des de l'AMB es participa activament en tot el procés per garantir una planificació coordinada amb una visió integradora», en referència als plans de mobilitat urbana (PMU) que prepara cada municipi, «alguns que ja estan molt avançats i altres, en procés de redacció o a punt de ser iniciats».

L'objectiu últim d'aquest pla és avançar cap a una «mobilitat socialment justa, ambientalment sostenible i econòmicament eficient», subratlla el vicepresident. I aquí els desplaçaments a peu tenen un paper clau a l'interior dels municipis, també en els fluxos entre municipis de mitja distància si són combinats amb una bicicleta o una xarxa de transport ecològicament eficient.

OPORTUNITATS

Segons la consultora privada Intra, encarregada del diagnòstic de la mobilitat a peu i en bicicleta, els elements, tant interns com externs, que juguen a favor dels anomenats no motoritzats a l'àrea metropolitana de Barcelona són diversos: unes bones condicions climatològiques, una orografia més ­aviat plana, la reducció de la velocitat de circulació en nombroses vies i l'augment d'àrees per a vianants.

Notícies relacionades

El futur pla haurà de superar diversos reptes, detalla el mateix informe, com l'augment de les distàncies dels desplaçaments com a conseqüència de la deslocalització de les activitats econòmiques i d'oci.

El PMMU preveu altres aspectes  de la mobilitat com demostren els tallers especialitzats que acull la seu de l'AMB des del mes de març d'aquest any, quan es va donar el tret de sortida a la preparació del document amb una primera posada en comú dels diagnòstics previs. «El pla de mobilitat tindrà en compte de forma integrada la mobilitat en els seus diferents aspectes: transport públic, vianants i bicicletes, logística i mercaderies, aplicació de tecnologies de comunicació i informació, sostenibilitat ambiental...», detalla Poveda.