gastronomia
Peix espasa: El peix més ben armat

Peix espasa: El peix més ben armat_MEDIA_1 /
Encara que el seu cap ferotgement armat –amb espasa de doble tall, de gladiador romà– sigui reclam en algunes peixateries, el peix espasa no disposa a Catalunya d’un receptari ampli. Precisament per aquesta raó, els habituals de Mercabarna saben que aquest peix té el seu destí a les cuines del sud i, sobretot, a Itàlia i l’illa de Sicília, on se l’aprecia per sobre de la tonyina. A la cuina andalusa, des d’Ayamonte fins a Adra, la carn d’aquest animal compta amb molts adeptes. Una vegada tallada, a rodanxes o en supremes, cuinada a l’andalusa amb vi blanc del comtat de Huelva i amanida amb una allada, és un plat fi, com correspon a un peix blanc.
Precisament, el seu color i textura fa que moltes vegades es vengui com a emperador, sense ser-ho, perquè aquest títol pertany a una altra espècie molt diferent, el luvarus imperialis. Una vegada a la paella, molts peixos canvien d’identitat, i per això, de fet, les receptes dels uns també es poden aplicar perfectament als altres. Hi ha la possibilitat de fer tapes de peix espasa, emperador o caçó, encara que aquest últim sigui un tauró, amb un altre parent, la mussola, que molt freqüentment usurpa el seu lloc. Tots dos ho fan després de perdre les aletes, que s’envien congelades a la Xina, on s’integraran en les afrodisíaques mil i unes sopes d’aleta de tauró.
Si en lloc de peix espasa ens donen agulla, vol dir que seguim dins dels cànons de les tapes andaluses. Estem davant el mateix i saborós peix. Però, aquesta vegada, tallat a daus menuts, més o menys com els del caçó en adob, un altre seriós contrincant a la barra de tapes. L’agulla, sobre una base de verdures, amb un pebrot verd i una cullerada d’orenga, més un bon raig d’oli, guisat a la marinera, té una personalitat important quan l’associem a una mançanilla de Sanlúcar de Barrameda, amb la seva aroma salada, marina. Una cuina senzilla, per a un ingredient per descobrir del qual diuen a Orient que podem quedar-nos amb la seva màgia si ens el mengem guisat, donant-li la forma de mandonguilles. Deu ser cert, però potser és arma, o espasa de doble tall.
- Pep Guardiola i Cristina Serra, a prop de firmar el divorci
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- Genealogia ¿Qui era la mare del nou Papa, Lleó XIV? Així era Mildred Martínez
- Míchel, hospitalitzat d'urgència per un problema de salut
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Mor Margot Friedländer, supervivent de l’Holocaust
- Nou Pontífex Parla l'investigador de Tortosa que va dissoldre la secta Sodalicio del Perú: "El papa Lleó XIV va tenir un paper imprescindible"
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família de Barcelona convidarà el Papa Lleó XIV pel centenari de Gaudí al juny de 2026
- Febre per Bad Bunny: 10 concerts a Madrid i 2 a Barcelona
- Mor James Foley, el director predilecte de Madonna i responsable de dues pel·lícules de la saga ‘Cincuenta sombras de Grey’